19 دی: رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماهیانه ۵۰۰ شکایت از عملکرد قوا به این کمیسیون ارسال می‌شود، گفت: بیشترین شکایات مربوط به قوه مجریه است.

فاطمه محمدی؛ کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیونی مهم با وظیفه نظارت بر کار قوای مقننه، مجریه و قضائیه است که نقش بسزایی در احقاق حقوق مردم و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال دارد.

بنا بر اصل ۹۰ قانون اساسی «هر کس شکایتی از طرز کار مجلس، قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند؛ مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است، رسیدگی و پاسخ کافی از آن‌ها بخواهد و در مدت مناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد، به اطلاع عامه برساند.»

برای پرسش از اینکه مردم بیشترین شکایت را از کدام قوا داشتند به سراغ «حجت الاسلام نصرالله پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم مشهد و کلات در مجالس نهم تا یازدهم و سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس رفتیم و از تعداد شکایات و موضوع آن‌ها پرسیدیم. مشروح گفت وگوی ما را در ادامه می‌خوانید:

• ماهانه چه تعداد شکایت از سه قوه به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال می‌شود؟

به صورت میانگین ماهانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ شکایت به ما می‌رسد.

صنعت، بانک‌ها و مسکن بیشترین شکایت را داشته است

• شکایت‌ها بیشتر در چه موضوعاتی هست؟

در بخش‌ها و موضوعات مختلف هست و در رأس آن‌ها در حوزه صنعت، بانک‌ها و مسکن است.

 

اقتصاد و مهریه در رأس شکایت‌ها به کمیسیون اصل ۹۰ است

• وضعیت اقتصادی و مهریه چه میزان از شکایت‌ها را به خود اختصاص داده است؟

این‌ها مسائلی بوده که ما را درگیر کرده و رأس شکایت‌هاست.

• چه برنامه‌ای برای رسیدگی به شکایات با حجم زیاد آن‌ها دارید؟

این شکایات به غیر از شکایت‌هایی هست که به دستگاه قضا می‌رسد؛ ما به طرز کارهایی که در دستگاه‌های مختلف مشکلاتی را ایجاد می‌کند ورود پیدا می‌کنیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم و همه تلاشمان این است که بتوانیم اقدام قانونی برای اصلاح طرز کارها داشته باشیم.

• قرار بود که به دلیل حجم بالای شکایاتی که به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال می‌شود این کمیسیون به دیوان تبدیل شود؛ این قضیه به کجا انجامید؟

این امر بستگی به نگاه مجلس دارد؛ مجلس هم اکنون نسبت به کمیسیون اصل ۹۰ چنین نگاهی را ندارد که بخواهد آن را تبدیل به دیوان کند اما در عین حال این موضوع هم یکی از پیشنهادات است.

ما در ارتباط با اصلاح جایگاه کمیسیون اصل ۹۰ پیشنهاداتی را به کمیسیون آیین نامه ارائه دادیم که در نوبت قرار گیرد و اصلاحاتی در کمیسیون آیین نامه داشته باشیم.

• از بین سه قوا بیشترین شکایت از کدام قوه است؟

بیشترین شکایت از قوه مجریه است.

• به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی است؟

به دلیل مسائل اقتصادی و فسادهایی که در بخش‌های مختلف شکل گرفته است؛ فولاد، خودرو، ارز، بورس، نهاده‌های دامی، گمرک و قاچاق حجم قابل توجهی از شکایات را به خود اختصاص داده است.

این‌ها مسائل بسیار مهمی است که اهمیت آن تمام زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده لذا ما نگاه ویژه‌ای برای رسیدگی نسبت به این موضوع‌ها داریم.

• دومین حجم شکایات از قوه قضاییه یا مجلس است که مردم از آن ناراضی هستند و به شما شکایت داشتند؟

بر اساس شکایاتی که به ما می‌رسد دومین حجم شکایات از قوه قضائیه و نسبتاً کمترین شکایت‌ها از مجلس است.

• بیشتر به دلیل رسیدگی نکردن به پرونده‌ها و روند طولانی رسیدگی به آن‌ها یا فسادها هست؟

بخش عمده آن در خصوص اطاله دادرسی و در حوزه فساد و رأی‌هایی که ممکن است غیرکارشناسی صادر شده باشد.

• هم اکنون چه اقدامی را در دستور کار دارید؟

برای اینکه کمیسیون اصل ۹۰ خودش را پیدا کند اصلاحاتی را در قوانین داخلی و آیین نامه داخلی مجلس لازم داریم که این را در دستور کار داریم تا بتوانیم در اسرع وقت اجرایی کنیم.

پس از شش ماه از شروع این مجلس هم نشست خبری برگزار می‌کنیم و ریز اقدامات را اطلاع رسانی می‌کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :