19 دی: سفیر یمن در تهران، بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا را گامی در جهت تقویت همکاری‌های دو کشور و زمینه‌ساز گشودن افق جدیدی در روابط دیپلماتیک کشورش با جهان دانست.

«ابراهیم محمد الدیلمی» روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «العالم» گفت: بازگشایی سفارت ایران در صنعا گامی در جهت تقویت روابط دو کشور است. 

وی افزود: بازگشایی سفارت ایران در صنعا موانع بسیاری را از بین می‌برد و موجب می‌شود تا بسیاری از کشورها برای گشایش سفارتخانه‌های خود در یمن تشویق شوند و راه دیپلماتیک جدیدی بین صنعا و کشورهای جهان آغاز شود. 

سفیر یمن در تهران، برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورش و جمهوری اسلامی ایران را طبیعی دانست و با بیان اینکه هیچ‌کس حق تعیین نوع روابط بین‌المللی یمن را ندارد، افزود: جمهوری یمن در حال تحقق یک واقعه عملی است که جهان باید به آن احترام بگذارد و با احترام با آن برخورد کند. 

الدیلمی با اشاره به اینکه «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن پس از ورود به صنعا به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت و استوارنامه خود را بصورت رسمی ارائه داد، ابراز امیدواری کرد که وی بتواند در انجام یک کار دیپلماتیک فعال، موفق شود. 

سفیر جدید ایران در صنعا سه‌شنبه هفته گذشته ( ۶ آبان) ضمن دیدار با «هشام شرف» وزیر امور خارجه «دولت نجات ملی یمن»، رونوشت استوارنامه خود را به وی ارایه کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اواخر مهر ماه از ورود ایرلو به یمن خبر داده بود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در آن زمان با تایید ورود ایرلو به صنعا گفت که وی سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران در یمن خواهد بود.

وی اعلام کرد که ایرلو پس از ارایه رونوشت استوارنامه خود به وزیر خارجه یمن، اصل استوارنامه را به «مهدی مشاط» رییس شورای عالی سیاسی این کشور ارایه خواهد کرد.

دولت نجات ملی یمن در مرداد ماه سال گذشته ابراهیم محمد الدیلمی را سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار خود در ایران معرفی کرده بود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا