19 دی: دیوان کیفری بین المللی مستقر در لاهه با صدور بیانیه ای ازبازداشت «هاشم تاچی» رئیس‌جمهور مستعفی کوزوو و انتقال او به یکی از بازداشتگاه‌های دیوان خبر داد.

با گذشت دو روز از اعلام حکم دادگاه ویژه کوزوو در لاهه (۱۵ آبان) در تایید اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت و به دنبال آن استعفای «هاشم تاچی» از سمت ریاست جمهوری این کشور، دیوان کیفری بین المللی مستقر در لاهه، پنج شنبه شب با انتشار بیانیه ای از بازداشت تاچی خبر داد.

بر اساس این بیانیه، رئیس‌جمهوری مستعفی کوزوو بازداشت شده و به یکی از بازداشتگاه‌های دیوان منتقل شده است.  

کیفرخواستی که روز گذشته تائید شد در ماه ژوئن سال جاری (تیر ماه ۹۹) صادر شده بود. در این کیفرخواست هاشم تاچی و چند فرمانده دیگر ارتش آزادی‌بخش کوزوو به دست داشتن در قتل بیش از ۱۰۰ غیر نظامی در درگیری‌های سال‌های ۱۹۹۸ و ۹۹ در جریان جنگ علیه صربستان برای کسب استقلال متهم شده‌اند
نیروهای امنیتی و نظامیان صربستان نیز پیشتر متهم به ارتکاب جنایت جنگی در جریان این درگیری‌ها شده و شماری از فرماندهان آنها در دادگاه ویژه دیگری در دیوان بین‌المللی محاکمه شده‌اند. همچنین در این کیفرخواست به قربانیان جنایات از جمله آلبانیایی تباران کوزوو، صرب ها، رومی ها و همچنین مخالفین سیاسی اشاره شده است.

هاشم تاچی اواخر دهه ۹۰ میلادی مدتی فرمانده ارتش آزادی‌بخش کوزوو و پس از استقلال این کشور در سال ۲۰۰۸ نخست وزیر و از ۲۰۱۶ در منصب ریاست جمهوری این کشور قرار داشت. وی در نشستی خبری در شهر پریشتینا، پایتخت کوزوو، علت کناره گیری از قدرت را حفاظت از جایگاه ریاست جمهوری اعلام کرد

هاشم تاچی روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آماده پاسخگویی به اتهام های خود در برابر دیوان بین المللی است درحالی که قاضیان دادگاه لاهه با حضور او به عنوان رئیس‌جمهوری در جلسات رسیدگی مخالفت کرده اند. تا کنون اطلاعات دقیقی از جزئیات تاریخ برگزاری نخستین جلسه محاکمه مشخص نشده است.  

قرار است رئیس پارلمان کوزوو تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید سرپرستی دولت و اداره امور کشور را بر عهده بگیرد.

دادگاه ویژه کوزوو در لاهه در پی فشارهای بین‌المللی برای رسیدگی به جنایاتی که در جنگ‌های داخلی در یوگسلاوی سابق رخ داده و آلبانی‌های کوزوو تبار در آن دخالت داشته‌اند تشکیل شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :