19 دی: نمایندگان پارلمان اروپا، تحریم های ایالات متحده را که مانع از تجارت شرکت های اروپایی با دیگر کشورها از جمله ایران شده، محکوم کرده و خواستار مقابله با آن ها شدند.

روزنامه فرانسوی اوئست فرانس روز پنج شنبه نوشت: نمایندگان پارلمان اروپا، تحریم های ایالات متحده را که مانع از تجارت شرکت های اروپایی با دیگر کشورها از جمله ایران شده، محکوم کردند.

این روزنامه فرانسوی نوشت: اروپایی ها در سال های اخیر از عواقب تحریم های آمریکا علیه کشورهای ثالث، متحمل آسیب و خسارات های فراوانی شده اند.  شرکت های اروپایی برای از دست ندادن بازارهای خود در ایالات متحده، ناگزیر به از دست دادن دیگر بازارها در سایر کشورها از جمله ایران شده اند،  امری که خشم نمایندگان پارلمان اروپا را برانگیخته است.

اوئست فرانس می افزاید: نمایندگان پارلمان اروپا دیگر نمی خواهند شرکت های اروپایی در صورت تجارت با کشورهایی که واشنگتن می خواهد آن ها را مجازات کند تحریم های آمریکا را متحمل شوند.

به گزارش این روزنامه فرانسوی، پارلمان اروپا روز گذشته (چهارشنبه) از کمیسیون اروپا خواست تا برای حفاظت از منافع تجاری این قاره در برابر تحریم هایی "که به طور قابل توجهی حاکمیت سرزمینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نقض می کند"، راه حل هایی ارائه دهد.

"ماری-پیر ودرن/Marie-Pierre Védrenne" نماینده پارلمان اروپا با ابراز تاسف از انفعال اروپا در برابر تحریم های واشنگتن تصریح کرد: ما در واقع تابع قوانین فراسرزمینی ایالات متحده هستیم؛  چرا ما در سطح اروپا نباید رویکرد خودمان را داشته باشیم؟.  

روزنامه فرانسوی اوئست فرانس در ادامه نوشت: مثال بارز آن در مورد مساله ایران، به خصوص پس از خروج یکجانبه ایالات متحده در ۸ مه ۲۰۱۸ از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران (برجام) و بازگرداندن تحریم های اقتصادی کاخ سفید علیه تهران، اتفاق افتاد. این تحریم ها نه تنها در مورد ایران بلکه در مورد تمام شرکت های مستقر در هر کشوری اعمال می شود. بنابراین قانون ایالات متحده همه مشاغل جهان را دربر می گیرد؛  در نتیجه، برای ادامه دسترسی به بازار ایالات متحده، شرکت های اروپایی از جمله تولیدکنندگان فرانسوی رنو/Renault و گروه پی‌اس‌ای/PSA (شرکت فعال فرانسوی در زمینه خودروسازی و ترابری که خودروهای تولیدی خود را، تحت برندهای پژو، سیتروئن، دی‌اس، اوپل و واکسول عرضه می‌کند)، فولکس واگن، دایملر بنز/DaimlerBenz و حتی توتال/ Total مجبور شدند فروش محصولات خود را در ایران متوقف کنند.

بزرگترین قراردادهای امضا شده در آن زمان مربوط به صنعت هواپیمایی بود؛ ایران در آن زمان قصد مدرن سازی ناوگان هوایی قدیمی خود را داشت. به عنوان مثال ایرباس/Airbus سفارشات شرکت های ایرانی را برای ۱۰۰ هواپیما ثبت کرده بود.

ماری پیر ودرن تصریح کرد: فراتر از تحریم ها، ما باید آزادی، خودمختاری استراتژیک یا حاکمیت خود را داشته باشیم تا بتوانیم استراتژی خود را دنبال کنیم، مشکل  پیش روی ما، قوانین فراسرزمینی ایالات متحده است که از هدف اصلی خود منحرف شده و آزادی و حاکمیت دیگر کشورها از جمله اتحادیه اروپا را نقض می کند.

اوئست فرانس افزود: نمایندگان پارلمان اروپا از اینکه شرکت های اروپایی نمی توانند آزادانه به کوبا صادرات کنند یا اینکه تحریم های کنونی ایالات متحده می تواند علیه شرکت های ساخت خط لوله گاز Nord Stream ۲، پروژه ای که ایالات متحده مخالف آن است، اعمال شود،  ابراز خشم و نگرانی کردند.

این نماینده پارلمان اروپا تاکید کرد: ما باید سرانجام خود را به عنوان یک قدرت در صحنه بین المللی مطرح کنیم.  

وی خاطرنشان کرده که در حال حاضر، اروپا همیشه قاره ای است که از چارچوب چندجانبه گرایی و تجارت مبتنی بر قوانین دفاع می کند.   

پیر ودرن یادآور شده که ظرفیت بازدارندگی ما بسیار محدود باقی مانده و به همین دلیل است که ما باید ابزارهای قانونی خود را تقویت کنیم.  

روزنامه فرانسوی اوئست فرانس در پایان نوشت: پارلمان اروپا اکنون منتظر واکنش کمیسیون این اتحادیه است،  اما افزون بر آن، کشورهای عضو اتحادیه نیز باید متقاعد شوند، چراکه برخی از آن ها در تقابل با واشنگتن مشکلات زیادی دارند. با این حال، دوران ریاست جمهوری ترامپ به اروپایی ها نشان داده که آن ها باید آماده باشند تا با ایالات متحده مقابله کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا