19 دی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان ریاست بر نشست وزرای امور خارجه برجام، بر لزوم اجرای کامل و موثر این توافق تصریح کرد.

جوسپ بورل عصر دوشنبه در توئیتی نوشت:‌ امروز مشارکت کنندگان برجام، تلاش‌های خود درباره حفظ این توافق را مورد تاکید قرار دادند. ما توافق کردیم تا به چالش‌های جاری در خصوص اجرای این توافق از جمله عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تعهد به لغو تحریم‌ها [علیه ایران] بپردازیم.

وی افزود: ما با آقایان وزرا، همچنین دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار داده و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید کردیم.

وزرای خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، انگلیس، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانس دیدار تا درباره حفظ و راهکارهای اجرای برجام رایزنی کنند.

طرف‌ها در پایان این جلسه با صدور بیانیه‌ای مشترک، ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش‌هایشان در این راستا را تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها و پرداختن به چالش‌های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این بیانیه می‌افزاید: وزرا بر اهمیت نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم اشاعه هسته‌ای ذیل برجام نظارت و آنها را راستی‌آزمایی کند، تاکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تاکید کردند.

در این بیانیه تصریح شده است: وزرای امور خارجه خاطرنشان ساختند برجام که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد.

بیانیه یادشده می‌افزاید: وزرا بار دیگر بر تاسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تاکید کردند. آنها تاکید کردند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملا لازم‌الاجرا است.

این بیانیه با بیان اینکه وزرا توافق کردند که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها ادامه دهند، یادآور شد: وزرا دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا