19 دی: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکلات کشاورزان ارومیه، قانع شد.

به گزارش روز سه شنبه، سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه پس از توضیحات سید کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که از سوال صرفنظر کرده است.

معین الدین سعیدی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه از وزیر جهاد کشاورزی گفت: سوال نماینده مبنی بر عدم توجه به قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک مثل خرید سیب و ... وعدم حمایت از کشاورزان در خصوص آبیاری محصولات اعم از چاه کشاورزی و آلونک‌های ساخته شده برای رونق تولید و عدم توجه به اموال دردست چندین ساله کشاورزان حتی با داشتن قولنامه و سند شش دانگ و تصرف منابع طبیعی و عدم توجه به صادرات میوجات مختلف از مرزها و توسعه صادرات مثل خراب شدن هزاران تن هندوانه در مرز و ترکیه است که در کمیسیون مطرح و بررسی شده است.

«سید سلمان ذاکر» نماینده ارومیه در تشریح مشکلات اقتصادی کشاورزان ارومیه ای گفت: آذربایجان غربی قطب کشاورزی بوده و ۴۰ درصد مردم در امر کشاورزی فعالیت دارند و با دارا بودن ۷ میلیون تن  محصولات کشاورزی در تولید سیب، عسل و انگور رتبه اول را داراست. در عین حال مشکلات عدیده ای برای کشاورزان وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

نماینده ارومیه خاطرنشان کرد: ۸۰۰ هزار تن سیب کشاورزان در سردخانه مانده و ۲۰ هزار تن فروخته شده بیایید به داد کشاورزان برسید و شما به عنوان وزیر برای حل این مشکل چه تصمیمی گرفته اید شما می‌توانستید با هماهنگی تجار و اتحادیه صادر کننده وهماهنگی با رایزنان اقتصادی در کشورهایی مانند ترکیه، هند عراق، پاکستان و اوراسیا برای بازاریابی و فروش سیب اقدام نماید.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال نماینده ارومیه در گزارشی از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ۹ماهه ۱۳۹۸ کل صادرات محصولات کشاورزی ۴میلیون و ۹۸۶ تن بوده است و در ۹ماهه ۱۳۹۹ ۶ میلیون و صد هزار تن محصولات کشاورزی صادر کردیم. علاوه براین در این مدت به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و نسبت به لحاظ ارزشی ۲۰ درصد نسبت به ۹ ماه مشابه سال گذشته رشد داشتیم.

خاوازی خاطر نشان کرد: درباره محصولات  باغبانی هم در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸، ۶۴۵ هزار تن محصولات باغبانی را صادر کردیم و در ۹ ماهه امسال ۸۸۹ هزار تن محصولات باغی صادر کردیم یعنی از نظر وزنی ۳۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد صادرات رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه ۱۳۹۸ کلا ۳۰۰ هزار تن سیب به ارزش ۴۵۹ میلیون دلار صادر شد، ‌ اظهار کرد: امسال ۴۰۳ هزار تن سیب صادر می‌کنیم و صادرات ما در قالب معاهده اوراسیا است و صادرات سیب به روسیه در سال گذشته ۵ هزار تن بوده که امروز این عدد ۹۷ هزار تن است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: کل تولید سیب کشور ۴میلیون  و ۱۲۰ هزار تن است که از این رقم یک میلیون پنجاه هزار تن یعنی ۲۵ درصد سیب تولیدی کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود.

 ذاکر پس از توضیحات وزیر گفت: اگر آقای خاوازی به استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه سفری داشته باشند و از نزدیک مشکلات مربوط به محصول سیب و تخریب‌های صورت گرفته را مشاهده و نسبت به جبران آنها اقدام کند، از رأی‌گیری در خصوص این سوال صرف نظر می‌کنم.

محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: با توجه به اظهارات آقای خاوازی حتماً سفری به ارومیه خواهند داشت و مشکلات را بررسی می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :