19 دی: یک کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه گسترش مواد مخدر دلایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و امنیتی دارد، گفت: عرضه و تهیه مواد مخدر در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

فاطمه محمدی؛ در خصوص دلایل افزایش مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی در جامعه و راهکارهای موجود خبرنگار ۱۹ دی با مسعود گودرزی، نماینده مردم ممسنی و عضو کمیسیون امنیت ملی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده که بدین شرح است:

• چه عواملی باعث آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود؟

نبود آموزش‌های خانوادگی و رسمی در مدرسه و دانشگاه، افزایش یا کاهش بیش از حد درآمد و غفلت از فرزندان و تکنولوژی بدون آموزش، آسیب زا است؛ به عنوان مثال عرضه و تهیه مواد مخدر در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

• در ۱۲ سالی که در مدرسه درس می‌خوانیم یک تک واحدی در مورد آشنایی با آسیب‌های اجتماعی از قبیل رفتار با جنس مخالف و آسیب‌هایی که از این گونه رابطه‌ها به افراد وارد می‌شود و یا معایب مواد مخدر نداریم.

این نکته بسیار مهم است اما نه تنها در مقاطع تحصیلی بلکه در دانشگاه‌ها هم آموزش به گونه عملیاتی و هدفمند نیست و حتی بازخورد، بررسی و پایش نداریم.

آموزش از دوره ابتدایی از ضروریات است البته آموزش فراتر از سن دانش آموز هم سبب انگیزه‌ای برای گرایش به آن آسیب می‌شود لذا افراط و تفریط دراین قضیه آسیب زا است؛ دانش آموز حتماً پیش از ورود به دانشگاه باید آموزش‌های لازم را فراگیرد؛ آموزش پذیری هم دراین دوره آسان است و آموزش‌های کاربردی دراین دوره منتج به اصلاح فرد و در نهایت جامعه می‌شود.

حضور تروریست‌ها در منطقه وفور مواد مخدر را در ایران بیشتر می‌کند

• به نظر شما از لحاظ مالی و امکاناتی اروپاییان نباید کمک کنند تا مرزهای ایران امن شود؟

ایران در جوار عمده‌ترین منبع تولید کننده مواد مخدر جهان است و مسیر آسان‌تری برای انتقال این مواد به جامعه مصرف آن است که این امر شرایط را برای ما سخت کرده است.

گسترش مواد مخدر سه دلیل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی-امنیتی دارد که دلیل سوم مهم‌تر از سایر موارد است؛ یک رصد نشان می‌دهد که هر زمانی وفور مواد مخدر در بازار بیشتر شده پشت
پرده آن مسائل سیاسی-امنیتی بوده؛ زمانی که حضور تروریست‌ها و حامیان آن‌ها در منطقه بیشتر می‌شود آنان برای اینکه هزینه‌های اقدامات خود را به دست آورند کسانی که اقدام به کاشت این مواد می‌کنند را برای کشت خشخاش به صورت گسترده آزادتر می‌گذارند و زمان انتقال آن مشکلات ما آغاز می‌شود.

اروپا و آمریکا موتور محرکه تولید مواد مخدر در منطقه هستند

اروپا و آمریکا عامدانه این اقدام را انجام می‌دهند و موتور محرکه تولید این مواد هستند؛ دنیا از این مطلع هستند که ایران به تنهایی چه اقدامات مهمی را در این راه انجام داده؛ ایران قریب به چهار هزار شهید مواد مخدر داده که باید جواب خون شهدای این راه را بدهیم لذا رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باید اولویت قرار بگیرد.

آزادسازی مرزها برای عبور مواد مخدر به اروپا در سطح کلان بررسی شود

دادن اخطار به اروپا باید در سطح نظام مورد بحث قرار بگیرد تا ریشه اصلی مواد مخدر خشکانده شود و باید با استدلال محکم و همه بعدی اعم از اجتماعی، سیاسی، امنیتی و عقیدتی چنین اقدامی انجام گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :