19 دی: سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با هدف یکسان سازی نرخ ارز و پیشگیری از عرضه کالاهای وارداتی به قیمت ارز آزاد در بازار توسط واردکنندگان، مبنای محاسباتی تمامی کالاهای وارداتی به کشور به موجب مصوبه این کمیسیون از 4200 تومان به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد.

«رحیم زارع» شنبه شب در جریان برنامه گفتگوی تلویزیونی شبکه یک سیما افزود: به رغم اینکه پیش از این تمام کالاهای وارداتی به کشور با ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه می شد اما واردکنندگان، کالاهای خود را بر اساس قیمت ارز در بازار آزاد محاسبه و عرضه می کردند.

وی بااشاره به اینکه در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون تلفیق توسط نمایندگان هنگام بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، درآمد دولت در سال آینده افزایش خواهد یافت، افزود: پیش بینی می شود درآمد دولت از این محل ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شواری اسلامی تاکید کرد: ساماندهی بازار ارز کشور بسیار ضروری است، چون چند نرخی در این بازار مبنای فساد در کشور شده است و باید با بررسی های کارشناسی تک نرخی شدن ارز در کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: دولت نرخ ارز حقوق ورودی گمرک را در لایحه بودجه سال آینده، ۴۲۰۰ تومان محاسبه کرده بود که امروز طبق مصوبه کمیسیون این عدد به منظور جلوگیری از رانت، فساد و چند نرخی ارز تغییر و مبنای نرخ ارز نیمایی تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: براساس تصمیم اعضای کمیسیون، فروش روزانه نفت در سال آینده ۱.۵ میلیون بشکه نفت خواهد بود و همچنین مقرر شد در صورتی که دولت بیش از این نفت بفروشد، مازاد ۱.۵ میلیون بشکه در روز را به عنوان طلب صندوق توسعه ملی از دولت به صندوق واریز شود.

  • نویسنده :
  • منبع :