19 دی: نائب رییس کمسیون اصل ۹۰ مجلس دهم طی نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه خواست تا از تخریب «قوش داشی» در منطقه حیران جلوگیری شود.

بخشی از نامه ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس دهم در اختیار 19 دی قرار داده‌ بدین شرح است:

منطقه کوهستانی حیران در شهرستان آستارا از منابع طبیعی دارای مناظر زیبا و جزء مناطق توریستی کشور است، درمعرض دست اندازی و تخریب افراد سودجو قرار گرفته و صخره معروف قوش داشی که بنابر تاریخ شفاهی، محل دفن آثار تاریخی تیمور لنگ می‌باشد مورد غفلت مطالعاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است.

با توجه به اینکه صخره معروف «قوش داشی» حیران در اوائل دهه ۹۰ برای برداشت سنگ معدنی به یک شرکت واگذار شده بود و بااعتراضات مردمی و ارسال نامه به دفتر رهبری و شکایت به استانداری گیلان، در نهایت با تصمیم شورای تأمین وقت آستارا از احداث معدن مذکور جلوگیری شد.

اینجانب در مجلس دهم با نظارت دقیق و مستمر اجازه هرگونه فعالیت تخریبی را از افراد سودجو سلب کردم اما همان افراد با همان مجوز سابق و با راهنمایی و مساعدت برخی مسئولان استان گیلان رایی را از دیوان عدالت اداری جهت احداث معدن و تخریب صخره قوش داشی اخذ کردند و دوباره قصد تخریب دارند و تشریفات اداری آن را نیز با کمک برخی از مسئولان به اتمام رسانده‌اند

بدلیل قصور برخی مسئولان در سنوات گذشته و حال تحت لوای قانون طرح هادی که منجر به ساخت و سازهای بی رویه در منطقه حیران شد و با رسانه ای شدن این ماجرا، فقط اهالی این روستا بیشترین آسیب را دیدند و منازل فاخری که به دست غیر بومی‌ها ساخته شده بود در جای خود برقرار ماند.

این امر باعث شد که پرونده حیران در رسانه‌های داخلی و خارجی معاند مطرح شد و تبعات سیاسی و اجتماعی را در افکار عمومی علیه ایران فراهم آورد.

قطعاً با اجرایی شدن تخریب قوش داشی، تخریب رسانه‌ای از طرف معاندین نیز شروع خواهد شد.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید هرگونه عملیات اجرایی آن تا تصمیم قطعی مقامات اجرایی و قضایی در این مورد، متوقف گردد تا مجدداً مردم منطقه دچار آسیب و گرفتاری ناشی از این تخریب نشوند و همچنین وجهه نظام با عملکرد برخی از مسئولان زیر سؤال نرود.

  • نویسنده :
  • منبع :