19 دی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: آیت الله مصباح یزدی بعد از پیروزی انقلاب و بعد از ارتحال امام خمینی(ره) در مقابله با افکاری که با متن اصلی دین سازگاری نداشت، خیلی محکم و مقاوم حضور داشت.

آیت الله فاضل لنکرانی امروز در ابتدای درس خارج اصول خود، به ویژگی های شخصیت علمی، سیاسی و اخلاقی شخصیت آیت الله مصباح یزدی پرداخت و گفت: این ایام برای حوزه مقدسه علمیه قم دو حادثه ناگوار اتفاق افتاد، یکی ارتحال مرحوم آیت الله یزدی و دوم ارتحال مرحوم آیت الله مصباح یزدی بود، ضایعه ارتحال این دو شخصیت علمی و انقلابی حوزه علمیه را به رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) و همه حوزویان تسلیت می‌گوییم.

وی با بیان این که یکی از ویژگی های خاص آیت الله مصباح ، مقابله با التقاط و اسلام شناسی های ادعایی است، گفت:‌ آنچه بر ما حوزویان لازم است بیشتر به آن توجه پیدا کنیم، علاوه بر ویژگی‌هایی که رهبری معظم انقلاب در پیام تسلیت خود بیان فرمودند، چند مطلب است؛اولاً ایشان یکی از شخصیت‌های بارز علمی، از سرمایه‌ها، ذخایر و ارکان علمی حوزه علمیه قم بودند. این تعابیر کاملاً دقیق و صحیح است. اینکه یک طلبه‌ای وارد حوزه شود و با مجاهدت‌های علمی فراوان جزو ارکان علمی و صاحب کرسی تدریس در مباحث فلسفی، تفسیری، اخلاقی و آثار فراوان علمی گردد، چیزی نیست که ما بتوانیم ساده از کنار آن بگذریم، تا توفیق الهی شامل حال انسان نشود، کسی نمی‌تواند به این مرحله برسد. چقدر تلاش‌ها، مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها لازم است که انسان بتواند به این مرتبه علمی برسد.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: آیت الله مصباح یزدی واقعاً مباحث فلسفی را بسیار متبحرانه و عالمانه دریافت کرده بود و درس‌های او پختگی خاصی در مباحث فلسفی به انسان ارائه می‌داد.ما باید این جهت را واقعاً الگوی خود قرار بدهیم، حساب کنیم بالأخره در پایان عمرمان کجای این حوزه و کجای این مسیر علمی قرار داریم؟

وی گفت:‌به تبع این مطلب نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که ایشان فقط به فکر تربیت و تقویت علمی خودش نبود، دنبال این بود که تحول و مسیر جدیدی مطابق با نیازهای زمان برای حوزه باز کند که این نکته بسیار مهمی است.

آیت الله فاضل افزود:‌ ما بزرگانی را در حوزه علمیه قم داشتیم با این که مراتب علمی بسیار بالایی پیدا کردند لکن به فکر اینکه یک مسیر تحول جدیدی در حوزه ایجاد کنند نبودند! اما ایشان از افرادی بود که واقعاً دنبال این بود مطابق با نیاز زمان طلبه‌ای که آشنایی با علوم انسانی هم داشته باشد تربیت شود تا علوم انسانی را از دل متون اسلامی استخراج کند و این یک فکر و ایده بسیار مهمی بود که فضلای قوی در حوزه تربیت شوند که بتوانند اسلام را با توجه به مکاتب الحادی فراوانی که وجود دارد بشناسند، تحقیق کنند، مسلط بر مبانی فلسفه غرب، جامعه‌شناسی و روانشناسی غربی باشند تا بتوانند موضع دین و اسلام را استخراج کرده و بیان کنند. این بسیار کار عظیم و مهمی است و از هر کسی ساخته نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)‌گفت: نکته دیگر آن‌که یکی از ویژگی‌های خاص ایشان مقابله با التقاط و اسلام‌شناسی‌های ادعایی است، من یادم هست در همان اوایل انقلاب ایشان جلساتی را داشتند و با افرادی که مدعی اسلام شناسی بودند و اسلام‌شناسی را با انتشار کتاب در دانشگاه‌ها ترویج می‌کردند، در حالی که بسیاری از مبانی آنها مطابق با واقع نبود! ایشان با چه حساسیتی و با چه غیرت و جدّیتی با این افکار مقابله می‌کرد. بعد از پیروزی انقلاب و بعد از ارتحال امام خمینی(رضوان الله علیه) هم باز می‌بینیم ایشان در مقابله با افکاری که با متن اصلی دین سازگاری نداشت، خیلی محکم و مقاوم حضور داشت و این ویژگی هم بسیار مهم است.

وی بیان کرد: ما طلبه‌ها نباید فقط به فکر درس خواندن و درس گفتن و کتاب نوشتن باشیم، طلبه باید نگهبان دین باشد، باید ببیند چه فکر و اندیشه باطلی در جامعه می‌آید، آن را بشناسد و واقعاً‌برای رضای خدا با آن مقابله کند.

آیت الله فاضل گفت: ویژگی مهم دیگر ایشان دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری معظم انقلاب بود، اگر ما برگردیم به ایام ارتحال امام، در آن ایام بزرگان قم، اعاظم و مراجع از رهبری معظم انقلاب حمایت کردند و بحمدالله این هم یکی از اسناد افتخار حوزه است، اما یکی از شخصیت‌هایی که حضور جدی در حمایت از ولایت فقیه داشت این شخصیت بزرگوار بود.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) هم در این جهت بسیار تلاش کردند مرحوم آیت الله العظمی فاضل ما قدم‌های بسیار بزرگی را در حمایت از رهبری معظم انقلاب و تثبیت و تقویت رهبری ایشان برداشتند ، اما مرحوم آقای مصباح یزدی هم در این جهت نقش بسزایی داشت و تا آخر هم نسبت به این عقیده پایدار ماند.

  • نویسنده :
  • منبع :