19 دی: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آیت الله‌هاشمی رفسنجانی برنامه مناسب بلندمدت فقر زدایی برای سال ۱۴۰۰ را طراحی کردند که برنامه‌ای قابل دفاع و متقن در عرصه برنامه‌ریزی کشور است.

محمد باقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در آیین چهارمین سالگرد ارتحال ایت الله هاشمی رفسنجانی که در حرم امام راحل برگزار شد، افزود: همه تلاش ما در ۶ برنامه توسعه پس از پیروزی انقلاب این بود که به رشد حدود هشت درصدی برسیم، در حالی که این رشد در ۱۰ سال نخست انقلاب اسلامی منفی ۳.۳ و رشد سرمایه گذاری منفی ۶.۹ بود.

وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که دغدغه توسعه کشور دارند، بدانند که هیچ یک از دولت‌ها نتوانست برای یک دوره طولانی حداقل پنج ساله رشد ۷.۹ درصدی رشد اقتصادی را در تاریخ ایران ثبت کند؛ جز زمانی که برنامه اول توسعه با مدیریت آیت الله هاشمی اجرایی شد.

نوبخت ضریب جینی و نسبت هزینه دهک پردرآمد به دهک کم درآمد را از شاخص های عدالت اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: بهترین اعداد و ارقام در ضریب جینی و عدالت اجتماعی که نسبت مصرف هست در دوره ایشان شکل گرفت.

نوبخت ادامه داد: برای کسانی که دغدغه عدالت اجماعی دارند و تصور می کردند که ما در آن دوران از عدالت اجتماعی فاصله گرفتیم مستند عرض می کنم که این مرد با مدیریت شایسته خودش بعد از همه اقدامات علمی، دفاع مقدس و مبارزات تاریخی با استکبار و استبداد داخلی توانست زمانی که مدیریت به عهده شان بود به عنوان یک شخصیت ممتاز توانمندی روحانیت را در راستای آنچه که حضرت امام راحل انتظار داشتند متعین کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه جنگ تحمیلی یکهزار میلیارد دلار زیرساخت های کشور را تخریب کرد، اظهار داشت: در زمان مدیریت آیت الله هاشمی رفسنجانی نه تنها این زیر ساختها ترمیم شد بلکه یک رشد اقتصادی بی سابقه برای کشور ایجاد کرد.

وی یاد آور شد: شاید این وضع از نظر عموم که آیت الله هاشمی را به عنوان سردار سازندگی می شناسند یک توضیح واضحات باشد، ضمن اینکه بحث رشد اقتصادی و توسعه را با گام های بلند طی کردند.

مراسم چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی شامگاه پنجشنبه با حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی، دکتر واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، رضا اردکانیان وزیر نیرو، پیروز حناچی شهردار تهران و مسئولان لشگری و کشوری در حرم امام راحل برگزار شد.

  • نویسنده :
  • منبع :