19 دی: شمار افرادی که در جریان حوادث اخیر کنگره آمریکا جان خود را از دست داده‌اند به شش نفر رسید.
شبکه خبری سی بی سی گزارش داد، در جریان هجوم هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا که بدنبال لفاظی‌ها و سخنان تحریک آمیز رئیس جمهور آمریکا آغاز شد، «هوارد لیبنگود» پنجاه و یک ساله دومین افسر پلیس ساختمان کنگره آمریکا است که جان باخت.
 
پلیس کنگره آمریکا اعلام کرد این افسر از جمله نیرو‌هایی بود که در برابر یورش طرفداران ترامپ انجام وظیفه می‌کرد.تبعات منفی این یورش در سطح داخلی و خارجی آنچنان گسترده بود که حتی شماری از شخصیت‌های جمهوریخواه آمریکا نیز از ترامپ خواستند از سمت خود کناره گیری کند.
 
در همین حال، دونالد ترامپ دستور داده تا پرچم‌های آمریکا در تمامی ساختمان‌های دولتی برای ادای احترام به افسران پلیس جان باخته در پی هجوم به ساختمان کنگره، به حالت نیمه افراشته درآیند.

سناتور «پاتریک تومی» از ایالت پنسیلوانیا گفت، بهترین کار برای کشور ما این است که رئیس جمهور بلافاصله کناره گیری کند و از کاخ سفید برود.
بسیاری از مقام‌های آمریکایی و کشور‌های دیگر هجوم به کنگره را که در جریان آن بیش از ۶۰ تن نیز زخمی شده و افزون بر ۸۳ تن دستگیر شده‌اند، محکوم کردند.در این میان تعدادی از اعضای دولت ترامپ نیز استعفا کرده و برخی از اعضای کنگره خواهان عزل وی شده‌اند.

چهارشنبه (۱۷ دی) و پس از پایان سخنرانی ترامپ در جمع هوادارانش، صد‌ها تن از حامیان وی به ساختمان کنگره که مشغول بررسی آراء گزینشگران بود هجوم برده و روند تائید نهایی نتایج انتخابات ۱۳ آبان را دچار وقفه کردند. با این حال پس از فروکش کردن التهابات، نمایندگان مجلس و سناتور‌ها با تائید آراء گزینشگران به پیروزی جو بایدن رسمیت بخشیدند.
  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری صدا و سیما