19 دی: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: واکسن کرونای سینوفارم علاوه بر چین تا این لحظه در امارات، بحرین، عربستان، ترکیه، اردن، مصر و پاکستان، ثبت و تایید شده است.

کیانوش جهانپور در صفحه توییتر خود این مطلب را منتشر کرد و از ثبت و تایید واکسن سینوفارم چین در هفت کشور منطقه و همسایه ایران خبر داد.

چین که مبدا شروع پاندمی کروناست، تاکنون دو واکسن سینوفارم و سینوواک را علیه بیماری کووید۱۹ تولید کرده که البته هنوز در سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است.

سازمان بهداشت جهانی تاکنون فقط سه واکسن فایزر (آلمانی - آمریکایی)، مدرنا( آمریکایی) و آسترازنکا - اکسفورد (تولید سوئد و انگلیس) را تایید کرده است.

محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز روز دوشنبه گفت: واکسن آسترازنکا که تولید کشور سوئد است، قرار است طی قرارداد تولید مشترک در روسیه، هند و احتمالا چین هم تولید شود و طبق اعلام وزارت بهداشت قرار است ایران تا قبل از عید نوروز امسال حدود دو میلیون واکسن کرونا از این کشورها خریداری و وارد کند.

به گفته وی، تولید واکسن ایرانی احتمالا تیر سال ۱۴۰۰ به نتیجه می رسد و تولید واکسن مشترک ایران و کوبا نیز که فاز سوم انسانی آن قرار است به زودی در هر دو کشور انجام شود احتمال سه ماه آینده به نتیجه می رسد.

رئیس سازمان نظام پزشکی روند تولید واکسن کرونا در ایران را نیز مثبت ارزیای کرد و گفت: تولید واکسن در ایران که اکنون به فاز مطالعه بالینی انسانی رسیده با موفقیت پیش می رود و در فاز حیوانی از واکسن های کشورهای دیگر نیز اطمینان بخش تر عمل کرده زیرا واکسن کشورهای دیگر در فاز حیوانی روی موش آزمایش شده اما واکسن ایرانی در فاز حیوانی روی میمون سبز آفریقایی آزمایش شده و موفقیت آمیز بوده است.

  • نویسنده :
  • منبع :