19 دی: خواکین کاسترو دادستان منتخب مجلس نمایندگان در محاکمه ترامپ، گفت تحریک ترامپ برای یورش به کنگره باعث شد تا ایران، روسیه و چین و حتی متحدانی چون کانادا، دموکراسی ما را به سخره گیرند.

سومین روز محاکمه ترامپ در سنای آمریکا با اتهام «تحریک برای شورش» در حالی از ظهر پنج‌شنبه آغاز شد که ۹ عضو مجلس نمایندگان به عنوان دادستان پرونده به تشریح دلایل و استدلال خود برای اثبات ارتباط ترامپ با شورش ۱۷ دی‌ماه ادامه دادند.

امروز آخرین روز برای تشریح مقدماتی این کیفرخواست است و از فردا نوبت به وکلای ترامپ می‌رسد تا در مدت ۲ روز و به مدت ۱۶ ساعت، دفاعیات خود را ارائه دهند.

در بخشی از این استدلال‌ها، کاستر اظهار کرد: برای بدتر کردن اوضاع، دشمنان ما حتی از وقایع ۱۷ دی‌ماه نه تنها برای تحقیر آمریکا، بلکه برای توجیه رفتار ضد دموکراتیک خود استفاده می‌کنند و آمریکا را منافق می‌خوانند. این چیزی است که دولت چین می‌گوید.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: شورش‌های پایتخت باید موجبات بازتاب عمیق قانونگذاران آمریکایی در مورد چگونگی بحث در مورد جنبش دموکراسی خواهی در هنگ کنگ را فراهم کند که نشان می‌دهد ایالات متحده در حالیکه با ناآرامی های خودش در خانه مبارزه می‌کند، در محکوم کردن سرکوب اعتراض‌های آن شهر، ریاکارانه است.

کاسترو ادامه داد: در گلوبال تایمز ، یک رسانه وابسته به حزب کمونیست چین حتی یک توئیتر از دو عکس را در کنار هم قرار داد. محاصره پایتخت ایالات متحده و حادثه ۲۰ ژوئیه  ۲۰۱۹ معترضان طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ که به شورای قانونگذاری شهر وارد شدند.

وی اضافه کرد: در مورد اینکه رئیس جمهوری ترامپ به دولت چین فرصتی برای ایجاد برابری کاذب بین معترضان هنگ کنگ برای دموکراسی و شورش خشن در تلاش برای براندازی داد، فکر کنید.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: همانطور که نماینده گالاگر در زمان واقعی آن را توصیف کرد، فکر نمی‌کنیم کشورهای دیگر در حال تماشای این اتفاق هستند. ما فکر نمی‌کنیم که حزب کمونیست چین عقب نشسته باشد و بخندد. پس خودمان را فریب می‌دهیم؛ پس بگویید تمام کنند. آقای رئیس جمهوری(ترامپ) نیاز داریم که به این موضوع خاتمه دهید.

کاسترو اضافه کرد: همچنین روسیه حمله خشونت آمیز خود علیه دولت ما را ترتیب داده است. نقل قول از رئیس کمیته امور بین الملل مجلس اعلای مجلس روسیه است که گفت جشن دموکراسی تمام شد. آمریکا دیگر در حال ترسیم مسیر نیست و بنابراین کلیه حقوق خود را برای تعیین آن و به ویژه تحمیل آن به دیگران از دست داده است.

وی افزود: آنها از تحریک شورشیان رئیس جمهوری ترامپ برای اعلام پایان دموکراسی استفاده می‌کنند.

دادستان پرونده استیضاح ترامپ در ادامه این اظهارات، به ایران هم اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب از تحریک شورش توسط رئیس جمهوری ترامپ برای تمسخر آمریکا استفاده می‌کنند. وی درباره وضعیت ایالات متحده گفت: "این دموکراسی و حقوق بشر آنهاست." این رسوایی انتخابات آنهاست. اینها ارزشهایشان است. این ارزشها توسط تمام دنیا مورد تمسخر قرار می گیرد. حتی دوستانشان نیز به آنها می خندند".

کاسترو مدعی شد: این اظهارات مطابق با یک بولتن مشترک ارزیابی تهدیدات وزارت امنیت داخلی، اف بی آی و هشت نهاد اجرای قانون، جدی و فراگیر است «از زمان حادثه در کنگره آمریکا در ۶ ژانویه ، بازیگران نفوذ روسیه ، ایران و چین از فرصت استفاده کرده و به منظور پیشبرد منافع سیاسی خود، داستان ها را تقویت می‌کنند».

وی اظهار کرد: در بحبوحه انتقال ریاست جمهوری، ما نمی‌توانیم به آنها اجازه دهیم از آنچه در ۶ ژانویه رخ داده استفاده کنند تا ما را توصیف کنند که چه کسانی هستیم و برای چه چیزی هستیم. ما باید خودمان را با نحوه پاسخگویی به حمله ۶ ژانویه توصیف کنیم و ممکن است برخی وسوسه شوند که بگویند و خاطر نشان کنند که دشمنان ما همیشه منتقد ایالات متحده هستند.

این عضو هیات مدیران استیضاح خاطرنشان کرد: اما به دنبال شورش در ۶ ژانویه، حتی متحدان ما نیز صحبت می‌کنند. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت «آنچه ما شاهد آن بودیم، حمله به دموکراسی توسط آشوبگران خشونت آمیز است که توسط رئیس جمهوری فعلی و سایر سیاستمداران تحریک شده و بسیار ناراحت کننده است».

کاسترو یادآور شد: وزیر خارجه آلمان نزدیکترین متحد ما گفت «در این هفته دیدیم که دموکراسی در آمریکا مقاوم است، بستن این صفحات با پاسخگویی مسئولانی آغاز می‌شود که چنین تنش‌هایی را باعث شدند که شامل آشوبگران خشن و تحریک کنندگان آنها نیز می شود».

وی تصریح کرد: جهان در حال تماشا و تعجب است که آیا آنگونه که می‌گوییم هستیم؟ زیرا آنچه کشورهای دیگر هرج و مرج می‌دانند، قانون اساسی ما به حفظ نظم در آمریکا کمک کرده است. به همین دلیل است که ما یک قانون اساسی داریم. ما باید در جهت حاکمیت قانون بایستیم زیرا حاکمیت قانون به خودی خود محقق نمی‌شود.

این دادستان پرونده استیضاح ترامپ اظهار کرد: پس از شورش، همکاران من در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان بیانیه‌ای دو حزبی صادر کردند «آنچه امروز در  کنگره رخ داد، اعتبار ما را خدشه دار کرده و به جایگاه ما در جهان آسیب زده است».

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا