19 دی: نمایندگان شش کشور از جمله ایران، افغانستان، ازبکستان، ارمنستان، روسیه و قزاقستان روز پنجشنبه در مراسم نامگذاری روز چابهار در هند شرکت می‌کنند.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراسم نام گذاری روز چابهار روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس دریایی هند ۲۰۲۱ که در دهلی نو برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.  
در این مراسم که به صورت مجازی برگزار می‌شود، نمایندگان کشورهای ایران، افغانستان، ازبکستان، ارمنستان، روسیه و قزاقستان شرکت خواهند کرد.  
نمایندگی ایران را محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان بر عهده خواهد داشت.  
شبکه خبری «ان دی تی وی» در این خصوص اعلام کرد: اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند در مراسم افتتاحیه این مراسم سخنرانی خواهد کرد و مانسوخ مانداویا وزیر بنادر، کشتیرانی و مسیرهای دریایی سخنرانی اصلی را ارائه خواهد داد.  
در ادامه این مراسم دو وبینار با موضوعات "توسعه زیربنای بندر چابهار: آزادسازی فرصت ها" و "تقویت تجارت از طریق ترویج بازرگانی و ارتباط منطقه ای" برگزار خواهند شد.  

ارسال شش جرثقیل به چابهار توسط هند 
هفته گذشته بود که مقامات هندی روز جمعه اعلام کردند این کشور تا پایان ماه ژوئن سال جاری چهار جرثقیل دیگر به بندر چابهار ارسال خواهد کرد تا روند کار در این بندر سرعت بیشتری گیرد.  
هند ماه گذشته (ژانویه) دو جرثقیل سنگین با چابهار ارسال کرده بود.  
به گفته سانجی بانداپویا معاون جانشین وزارت بنادر، کشتیرانی و مسیرهای آبی هند، تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۱،  حدود ۱۲۳ کشتی در بندر چابهار پهلو گرفته‌اند. همچنین یک میلیون ۸۰۰ هزار تن کارگو در بندر چابهار مدیریت شده است و تلاش‌ها برای افزایش ترافیک باری در این بندر در حال انجام است. از سال ۲۰۱۷ تاکنون هنداز طریق بندر چابهار یک میلیون صد هزار تن گندم، غلات و سایر کمک‌ها را در بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کانتینر به افغانستان ارسال کرده است.  

اختصاص یک میلیارد روپیه برای بندر چابهار در بودجه ۲۰۲۱ هند 
به گزارش ایرنا، هند در بودجه سال ۲۰۲۱ خود یک میلیارد روپیه (معادل تقریبی ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفت.  
از سوی دیگر وی مرالدی هران مشاور وزیر امور خارجه هند ماه گذشته در پارلمان این کشور اعلام کرده بود: هند همچنان به تعامل خود با ایران در مورد روش‌های اجرایی کردن پروژه راه آهن چابهار به زاهدان و سایر پروژه‌های زیرساختی در ایران ادامه می‌دهد.  
دهلی نو در سال گذشته بودجه توسعه بندر چابهار را دو برابر کرده بود.  
این کشور در سال ۲۰۱۹-۲۰ یک بودجه ۴۵۰ میلیون روپیه‌ای برای این پروژه در نظر گرفته بود.  
هند هم اکنون یک تخفیف ۴۰ درصدی به کشتی‌هایی که از امکانات بندر چابهار استفاده کنند اختصاص می‌دهد. ایران نیز تخفیف‌هایی در این زمینه در نظر گرفته است. اکنون دو کشور تصمیم گرفته‌اند که یارانه‌ها و تخفیف‌ها را افزایش داده تا کشتی بیشتری را جذب کنند.  
دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است. سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.  

چرا بندر چابهار ایران برای هند حائز اهمیت است؟  

اول اینکه، پاکستان به هند اجازه استفاده از خاک خود برای تجارت مستقیم با افغانستان را نمی‌دهد بنابراین چابهار برای دسترسی هند به افغانستان و فراتر از این کشور اهمیت دارد. هند دارای منافع زیادی در یک افغانستان با ثبات است و دهلی نو یکی از بزرگ‌ترین اهدا کنندگان بین المللی افغانستان است. وضعیت امنیتی در افغانستان برای هند مهم است. دهلی نو مانند ایران به دنبال ثبات در افغانستان است و تامین نیاز تجاری افغانستان از طریق بندر چابهار به این هدف کمک می‌کند.  
 دوما دسترسی به چابهار برای امنیت انرژی هند مهم است. هند به عنوان یک اقتصاد در حال رشد، به انرژی کشورهای آسیای مرکزی توجه کرده است. گاز طبیعی از آسیای مرکزی می‌تواند از طریق بندر چابهار به هند صادر شود. هند هم اکنون عضوی از پروژه خط لوله گاز تاپی (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) است.  
سوما، هند عضوی از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب است که هدف از آن ایجاد شبکه حمل و نقل میان کشورهایی مانند هند، ایران، ارمنستان، آذربایجان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه است. بنابراین در اهداف هند، چابهار بسیار اهمیت پیدا می‌کند.  

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا