19 دی: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: محموله واکسن سوبرانا ۲ برای انجام مطالعه فاز ۳ بالینی مشترک از کوبا به مقصد تهران بارگیری و ارسال شد.
دکتر کیانوش جهانپور از ورود ۱۰۰ هزار دوز نامزد واکسن کرونا از مبدا کوبا به ایران، طی ساعات آتی خبر داد.

وی با اشاره به بارگیری و ارسال ۱۰۰ هزار دوز نامزد واکسن کرونا از مبدا کوبا، گفت: این محموله از واکسن جهت انجام مطالعه بالینی فاز ۳ واکسن مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران از مبدا هاوانا و از مسیر ونزوئلا ساعت ۱۸ به وقت کاراکاس، بارگیری و ارسال شده و تا ساعاتی دیگر در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

جهانپور ادامه داد: کارآزمایی بالینی فاز ۱ و ۲ این واکسن تحت نظارت و اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا با موفقیت انجام شده و با توجه به نتایج مطلوب فازهای ۱ و ۲، طبق تفاهم قبلی و در ادامه همکاری‌های قبلی و پلتفرم مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا فاز ۳ مطالعه بالینی همزمان در دو کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز خواهد شد.

وی افزود: این واکسن با فناوری ساب یونیت پروتئین، بازتولید نوترکیب بخشی از RBD اسپایک(آنتی ژن S) ویروس کووید۱۹ کنژوگه با توکسویید کزاز به همراه اجوانت است و در دو دز با فاصله ۲۸ روز استفاده خواهد شد.

جهانپور در پایان اظهار کرد: مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن، در کوبا در روزهای اخیر آغاز شده و در ایران، توسط انستیتو پاستور ایران در گام نخست همزمان در حداقل ۵ دانشگاه علوم پزشکی خارج از پایتخت، در روزهای ابتدایی سال جدید، کلید خواهد خورد و به محض تایید نتایج، تولید آن در داخل کشور انجام می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :