19 دی: درآستانه سالروز میلاد با سعادت حضرت امام حسین (ع) نخستین سایت نسل پنجم تلفن همراه در قم روز سه‌شنبه طی آیینی با حضور رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه و استاندار به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در این آیین  با بیان اینکه سال ۹۹ از پرکارترین سال ها برای حوزه ارتباطی کشور بویژه اپراتورها بود، اظهار داشت: در این سال مصرف دیتای اینترنت همراه اول تقریبا ۲ برابر شد.

مهدی اخوان بهابادی در ادامه تصریح کرد: در چنین شرایطی نیازمند توسعه پایدار هستیم چراکه مردم انتظار دریافت خدمات با همان کیفیت سابق را دارند که باید با یک سرمایه گذاری سریع و گسترده و جهاد شبانه روزی اتفاق بیفتد که خوشبختانه این امر محقق شد.

وی تصریح کرد: همراه اول سال قبل به محض درگیر شدن کشور با بیماری کرونا با دید و رویکرد مسئولیت اجتماعی، به حوزه دانش آموزی ورود پیدا کرد و سرویس شبکه آموزش دانش آموزی کشور را به سرعت بالا آورد و هم اکنون قریب به ۱۱ میلیون دانش آموز در بستر شاد تحصیل می کنند.

مدیرعامل همراه اول خاطرنشان کرد: در جهان سرویس‌های مشابه وجود دارد ولی طی سالیان متمادی بتدریج ایجاد شدند و توسعه پیدا کردند ولی ما مجبور شدیم در مدت یک ماه این کار را انجام دهیم و سرویس  شاد اواخر اسفند ۹۸ به بهره برداری رسید.

وی حرکت به سمت تکنولوژی های ارتباطی جدیدتر به دلیل افزایش تقاضا در بازار را امری اجتناب ناپذیر توصیف کرد و افزود: چند سال قبل داشتن سرویس نسل سوم تلفن همراه برای خیلی از افراد خوشحال کننده بود ولی الان اگر نسل چهارم نباشد یک نقص تلقی می شود به همین دلیل به سمت نسل پنجم تلفن همراه حرکت کردیم.

وی اضافه کرد: کارهای مربوط به نسل پنجم سه سال است که در همراه اول در حال انجام است که امسال توانستیم به صورت تجاری وارد مرحله بهره برداری شویم و در حال اقدام های مطالعاتی نسل ششم هستیم.

مدیرعامل ارتباطات سیار با اشاره به راه اندازی نخستین سایت نسل پنجم تلفن همراه در شهر مشهد، مشرف به حرم رضوی  افزود: پس از راه اندازی یک سایت دیگر در مشهد و همچنین ۲ سایت در تهران این پنجمین سایت نسل پنجم است و مشرف به حرم حضرت معصومه (س) افتتاح می‌شود.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه انتخاب این سایت‌ها کاملا  هدفمند برای بیان دیدگاه و اعتقاد ماست افزود: ما می‌توانستیم نخستین سایت نسل پنجم تلفن همراه را در کیش راه اندازی کنیم، ولی از این اپراتوری که در نظام اسلامی در چهار چوب نظام فعالیت می کند انتظار می رود که اعتقادهای خود را بروز و ظهور دهد.

اخوان با تاکید بر اینکه ظرف مدت کوتاهی این تکنولوژی در کشور فراگیر خواهد شد گفت: معتقد هستیم که حفظ آرمان ها در شعار نیز باید دیده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین اهمیت موضوع محتوی در فضای مجازی بویژه برای نسل پنجم تلفن همراه را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مساله در نسل های قبلی نیز حائز اهمیت بوده ولی از آن غفلت شده‌است.

وی ادامه داد: معمولا حوزه فنی و تکنولوژی پیشرفت می کند ولی حوزه محتوایی با آن هماهنگ نیست و اگر کشور ما در فضای مجازی به یک کشور اِشغالی تبدیل شده این بواسطه ضعف بعُد فنی نیست.

اخوان در ادامه تصریح کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ فضای مجازی کشور موضوع کمبود محتواست که باید به آن پرداخته شود.

وی همچنین یادآور شد: درفناوری نسل پنجم تلفن همراه دریافت یک فیلم که با تکنولوژی های قبلی ۲ ساعت به زمان احتیاج داشت تنها در یک یا دو دقیقه صورت می‌گیرد.

وی گفت: اگر از این محتوا با محتوای ایرانی اسلامی و با حجم زیاد و تولیدهای انبوه استفاده کنیم ما موفق خواهیم بود ولی اگر حوزه محتوایی تقویت نشود به جولانگاهی برای اهداف دشمن تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل همراه اول همچنین با بیان اینکه پس از این جلسه تفاهم نامه ۲ جانبه ای میان شرکت ارتباطات سیار و حوزه‌های علمیه برای تولید محتوی در فضای مجازی امضا خواهد شد گفت: ما درصدد هستیم با تعامل با مجموعه حوزوی کشور و از این ظرفیت علمی موجود در شهر قم حداکثر استفاده را در موضوع فضای مجازی داشته باشیم.
در پایان این آیین همچنین تفاهم نامه همکاری ۲ جانبه میان شرکت ارتباطات سیار و شهرداری قم امضا، و بر اساس آن قم به نخستین شهر هوشمند کشور تبدیل شد.
  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا