19 دی: مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت اظهار داشت: محموله‌هایی که از طریق ترکیه وارد کشور می‌شوند کوچکتر هستند و از طریق زمینی وارد می‌شوند و به همین علت سریع‌تر می‌رسند و قابلیت اینکه ظرف 4 یا 5 روز این اتفاق بیافتد وجود دارد.
صدیف بیک‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا در مورد جزییات واردات مرغ اظهار کرد: واردات مرغ برای تامین ذخایر راهبردی انجام می‌شود یعنی شرکت پشتیبانی امور دام فعلا مجاز است تا سقف 50 هزار تن از کشورهایی که امکان تامین مرغ از آنها وجود دارد و واردات از آنها سهل‌ الوصل بوده مانند ترکیه و برزیل طبق مصوبه دولت و کارگروه تنظیم بازار، وارد کشور کند.
وی افزود: در سطح کشور روزانه 6 الی 7 هزار تن گوشت مرغ نیاز داریم، بخش عمده آن از طریق تولید تامین می‌شود و در مواقعی زمانی که بازار دچار تلاطم می‌شود از ذخایر راهبردی استفاده می‌شود که سقف مصوب آن 30 هزار تن است که همیشه باید در دسترس باشد.
این مقام مسئول در وزارت صمت ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام از این محل الان هم روزانه 500 تا 1000 تن عرضه می‌کند. برای تامین دوباره آن یا باید از طریق تولید داخل عمل کرد یا واردات انجام داد. از آنجا که برای تولید داخل تقاضا وجود دارد و امکان ذخیره‌سازی نیست و ذخیره‌سازی با جمع کردن از بازار مشکل ایجاد می‌کند از طریق واردات اقدام شده است.
مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت تصریح کرد: محموله‌هایی که از طریق ترکیه وارد کشور می‌شوند کوچکتر هستند و از طریق زمینی وارد می‌شوند و به همین علت سریع‌تر می‌رسند و قابلیت اینکه ظرف 4 یا 5 روز این اتفاق بیافتد وجود دارد.
وی ادامه داد: اما محموله‌های برزیلی از طریق کشتی خواهد بود و بیشتر طول می‌کشد. علاوه بر این واردات مرغ ضوابطی هم دارد و نیاز به ذبح اسلامی تاییدات دامپزشکی را دارد. برای این مسائل اقدام شده و این مصوبه درحال اجرا است.
بیک زاده همچنین بیان کرد: محدودیتی برای اینکه از کدام کشور به چه میزان وارد شود وجود ندارد. قرار بر این شد که به هر اندازه که کشش وجود داشته باشد و قیمت کمتر باشد از طریق شورای خرید شرکت پشتیبانی نسبت به خرید مرغ اقدام کند.

  • نویسنده :
  • منبع :