19 دی: شرکت سازنده واکسن روسی "اسپوتنیک وی" اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر جنگ جهانی واکسن ها را بی اساس خواند.
حساب توئیتری این واکسن روسی روز جمعه با اعلام این خبر خطاب به مکرون نوشت: آقای مکرون ما تلاش می کنیم که واکسن ها خارج از سیاست بمانند.
واکسن "اسپوتنیک وی" ساخت موسسه میکروبیولوژی و اپیدمیلوژی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه نخستین واکسن ثبت‌شده در جهان است. این واکسن در حال حاضر به طور گسترده در روسیه و ده‌ها کشور دیگر استفاده می‌شود.
به گزارش رسانه های روسی، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفته است که روسیه و چین سعی دارند از واکسن های کرونا به عنوان ابزار برای گسترش نفوذ خود (در کشورهای دیگر) استفاده کنند.  
مکرون از کشورهای اروپایی خواستار استقلال عمل در مساله تولید واکسن شد.  
شرکت سازنده واکسن روسی "اسپوتنیک وی" در ادامه توئیت خود نوشت: آقای مکرون ما سعی داریم مساله واکسن خارج از سیاست بماند. این بهترین امید ما برای صلح در جهان و نه جنگ است.
در ادامه توئیت اسپوتنیک وی از فرانسه خواسته شده است به جمع کشورهای تولیدکننده اسپوتنیک وی بپیوندد.
 واکسن اسپوتنیک وی نخستین واکسن کرونای روسی است و در زمان حاضر ۵۵ کشور آن را تایید کرده اند.  
اخیراً یک مطالعه در مجله تخصصی «لنست» (The Lancet) نیز تأیید کرد که واکسن اسپوتنیک وی بسیار موثر و بی خطر است.  
روسیه نخستین کشوری بود که واکسن ضد ویروس کووید-۱۹ را یازدهم آگوست ۲۰۲۰ (۲۱ مرداد) به ثبت رساند. مرکز تحقیقات ملی همه گیر شناسی و میکروب شناسی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه، این واکسن را تولید کرد. اسپوتنیک وی، واکسنی که بر پایه ناقل انسانی ساخته شده است و دو مرحله ای بودن آن در دو دُز تکمیل می شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا