19 دی: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت که با پیگیری‌های استاندار ، ممنوعیت صادرات مرکبات منتفی شده است.
به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، حسن خیریانپور افزود که با رفع ممنوعیت، اکنون صادر کنندگان می توانند صادرات مرکبات را از سر بگیرند.
وی گفت که در این مورد با وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرکات کشور هماهنگی های لازم صورت گرفته است.
افزایش قیمت مرکبات در ماه دی و بهمن پارسال سبب شد تا زمزمه ممنوعیت صادرات این محصول مطرح شودتا جایی که علاوه بر اتاق بازرگانی مازندران، مسئولان استان هم هشدار داده بودند که هرگونه ایجاد ممنوعیت سبب می شود تا بازار صادرات این محصول از دست برود.
مازندران بزرگ ترین تولید کننده مرکبات کشور است. این استان  ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان حدود ۹۰ هزار هکتار باغ پرتقال است. همچنین امسال حدود سه میلیون تن مرکبات از باغ های استان برداشت شد.
طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازنندران ، امسال از آغاز برداشت مرکبات در ماه مهر به طور میانگین روزانه یکهزار تن از این محصول به خارج از کشور بویژه کشورهای همسایه صادر شد.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران هم اواخر بهمن ماه پارسال به ایرنا فته بود که با توجه به قیمت ارز و به برداشت رسیدن زودتر مرکبات به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی، از مهر ماه به بعد روزانه ۵۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات از استان صادر می شد که ۲۵ درصد بیشتر از سال گذشته بود.
مازندران سال ۹۸ روزانه ۴۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات صادر می کرد و در مجموع ۱۵۰ هزار تن مرکبات در بازه زمانی آبان ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ از مازندران صادر شد.
روسیه و عراق مهم ترین مقصد صادرات مرکبات مازندران هستند اگر چه این محصول باغی استان به دیگر کشورهای همسایه هم صادر می شود.

جهاد کشاورزی مازندران تا پیش از ممنوعیت صادرات، پیش بینی کرده بود که دستکم ۲۴۰ هزار تن مرکبات تا اردیبهشت ماه امسال از استان به خارج از کشور صادر شود که در صورت تحقق افزایش ۶۰ درصدی دارد. گردش مالی این میزان صادرات مرکبات حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
بیشترین مرکبات صادراتی مازندران را پرتقال تامسون و نارنگی انشو تشکیل می دهد.
فصل سودگیری صادر کنندگان 
باغداران مازندران فصل خوبی را در تولید محصول سپری کردند و ممنوعیت صادرات سبب شد تا بخش زیادی از مرکبات ذخیره سازی شده در استان همچنان در انبارها و سردخانه ها باقی بماند.
خریداران عمده مرکبات بویژه پرتقال مازندران این محصول را به قیمت هرکیلوگرم بین هفت تا ۱۰ هزار تومان در سر باغ خریداری و انبار کردند و پس از اعلام نرخ رسمی میوه شب عید موفق به فروش آن نشدند و منتظر برداشته شدن ممنوعیت صادرات بودند.
وضعیت سردخانه ها و سورتینگ های مازندران طی یک سال گذشته به صورت اساسی بهبود و ارتقاء یافته است و برای نخستین بار این استان دارای پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی شد.
طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران، در حال حاضر ۵۰۰ واحد سورتینگ با ۲۵۰ هزار تن ظرفیت، ۱۱۹ سردخانه دارای مجوز با ۴۷۳ هزار تن ظرفیت، ۱۴۸ واحد خدمات انبارداری با ۳۸۱ هزار تن ظرفیت نگهداری میوه در مازندران فعال است.
پایانه صادراتی روماک گستر جویبار هم اواخر سال ۹۹ پس از سال ها پیگیری و حمایت دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسید و عنوان مدرنترین پایانه های صادراتی کشور را دارد. این پایانه با برخوردای از ظرفیت یکصد هزار تنی ذخیره مرکبات علاوه بر کاهش ضایعات مرکبات نقش بسزایی در بهبود صادرات آن خواهد داشت.
مازندران با دارا بودن ۱/۵ درصد از اراضی کشور و ۲/۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :