19 دی: در جلسه ستاد مدیریت بحران قم که با حضور استاندار و معاون درمان وزیر بهداشت برگزار شد از اعمال محدودیت های جدید تردد شبانه از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد در قم خبر داده و بر برگزاری مجازی آیین های نیمه شعبان تاکید شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در بخشی از این جلسه که امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ در سطح کشور و استان قم به دلیل ترددهای اخیر و جهش یافتگی آن به شدت نگران کننده‌است.

محمدرضا قدیر گفت: حدود ۴۰ درصد از تست‌های کرونایی قم مثبت شده و تعداد بستری‌های این بیماری نیز با روند صعودی نگران کننده‌ای همراه شده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: وضعیت نامطلوب تجمعات سبب چرخش ویروس جهش یافته کرونا در سطح استان قم شده‌است.

به گفته وی، قدرت سرایت ویروسی انگلیسی ۱۰ درصد بیشتر از کووید۱۹ عادی و میزان مرگ و میر آن نیز تا ۶۰ درصد بیشتر از کرونای اولیه است.

قدیر خاطرنشان کرد: تا واکسیناسیون کلی مردم هیچ راهی برای مبارزه با ویروس کرونا جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: در صورتی که ۷۰ درصد مردم قم واکسینه شوند و به یک ایمنی جمعی برسیم می‌توانیم فعالیت‌های اجتماعی را مانند سابق از سر بگیریم.

به باور وی، طبق پیش بینی‌های وزارت بهداشت واکسن ایرانی کرونا تا خردادماه سال جاری به مرحله تولید انبوه می‌رسد و شرایط برای واکسیناسیون کلی مردم فراهم می‌شود.

قدیر اظهار داشت: اگر وضعیت کرونایی قم مانند دو هفته گذشته ادامه یابد احتمال ورود قم به منطقه نارنجی بسیار محتمل خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: پایانه‌های مسافری، مساجد، هتل‌ها، مجتمع‌های خرید و پاساژ، تالارهای پذیرایی، نانوایی ها، کافی نت، گیم نت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مطب‌های پزشکی از مراکزی هستند که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها کمتر از حد انتظار است.

به باور وی، میزان استفاده عمومی مردم از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی ۶۶ درصد است که بسیار نگران کننده و مخاطره آمیز می‌باشد.

وی با اشاره به روند اجرای طرح شهید سلیمانی عنوان کرد: در هفته منتهی به دوم فروردین ماه ۶ درصد از کل تست های انجام شده در طرح شهید سلیمانی مثبت بوده‌است.

قدیر گفت: ۲۰۹ مرکز در طول اجرای طرح شهید سلیمانی به دلیل عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در این استان پلمب شده‌اند.

نماینده وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در قم نیز اظهار داشت: درصد موار رهگیری شده به موارد قابل رهگیری در استان قم در طرح شهید سلیمانی ۸۵ درصد است که در سطح کشور وضعیت شاخصی دارد.

علی ابرازه با هشدار نسبت به جهش کشف افراد مثبت کرونایی، گفت: تعداد تست های مختلف کرونایی در قم نسبت به ماه های گذشته بسیار بیشتر شده‌است.

به باور وی، روند اجرای طرح سردار سلیمانی در دانشگاه علوم پزشکی قم به ویژه در بخش رهگیری افراد مبتلا قابل قبول و مطلوب است.

اعمال محدودیت‌های جدید تردد شبانه


مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در ادامه بیان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا طی روزهای هشتم و نهم فروردین ماه ورود هر نوع خودرو با پلاک های غیربومی به این استان ممنوع است.

محسن اروجی با اشاره به اعمال محدویت جدید تردد شبانه، اظهار کرد: تردد خوردوهای شخصی از ۲۲ شب تا ۳ بامداد از امشب در سطح شهر قم ممنوع می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز گفت: در طول ایام نوروز کمبودی از نظر میوه شب عید در این استان احساس نشد و بیش از نیاز واقعی مردم سیب و پرتغال در استان توزیع شد.

مهرداد غضنفری گفت: مصرف مرغ در قم طی اسفندماه سال گذشته نسبت به سال ۹۸ تا ۱۸ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ نقطه توزیع مرغ در قم فعال است، بیان کرد:، تا زمانی که تفاوت قیمتی و دو نرخی بودن در قیمت مرغ ادامه داشته باشد امکان برچیده شدن صف وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم اظهار داشت: روزانه ۸۰ تن مرغ گرم و۲۰ تن مرغ منجمد در استان قم تولید و توزیع می شود و برای تنظیم بازار و کمبود این محصول مرغ از سایر استانها نیز وارد این استان می‌شود.

برنامه‌های نیمه شعبان مجازی برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در ادامه بیان داشت: ایستگاه‌های صلواتی در محدوده مسجد مقدس جمکران صرفا برای ارائه خدمات فرهنگی فعال خواهند بود.

یونس عالی‌پور گفت: تمام برنامه های مسجد مقدس جمکران مرتبط با نیمه شعبان به صورت مجازی و از بستر رسانه پخش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی با مسئولان بهداشت استان قم از ورود افراد بدون ماسک به داخل مسجد مقدس جمکران جلوگیری به عمل می آید.

رکودزنی ورودی خودروهای غیربومی به قم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم نیز در ادمه بیان کرد: از ۲۵ اسفندماه تا ۶ فروردین ماه سال جاری یک میلیون ۲۱۹ هزار خودرو وارد شهر قم شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد رشد داشته است.

محمدحسن کلهری گفت: بیشرین تردد پلاک‌های غیربومی در این مدت به ترتیب ویژه خودروهای استان تهران با ۳۷ درصد کل ترددها بوده و بعد از آن پلاک های قم با ۳۲ درصد، اصفهان با ۷ درصد، مرکزی ۳ درصد و البرز با ۲ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: بیشترین ماندگاری پلاک های غیربومی در قم در این مدت به ترتیب برای استانهای تهران، اسفهان، مرکزی و لرستان بوده است.

کلهری اضافه کرد: طی جمعه هفته گذشته ۱۴۷ هزار خودرو وارد قم شده که نسبت به سال گذشته ۱۵۴ درصد و نسبت به سال ۹۸، ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: در همین روز ۱۵۴ هزار خودرو از قم خارج شده که نسبت به سال قبل ۱۷۴ درصد و نسبت به سال ۹۸، ۳۳ درصد بیشتر بوده است.
  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا