19 دی: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: تا زمان پایان کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از سوی جمهوری اسلامی ایران، ایران به تعهدات خود باز نخواهد گشت و آمریکا در مذاکرات ۵ به علاوه یک حضور نخواهد داشت.
«ابوالفضل عمویی» روز یکشنبه و در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره نشست مشترک برجام به خبرنگاران گفت: در این جلسه «عباس عراقچی»(معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه) گزارشی از روند گفت و گوها در نشست مجازی مشترک برجام ایراد کردند وتاکید شد که در جلسه روز سه‌شنبه دروین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقمی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده صورت نخواهدگرفت.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: جمهوری اسلامی درحال حاضر ایالات متحده را عضوی از برجام نمی شناسد. زیرا این کشور از برجام خارج شده و به تعهدات خود پایبند نبوده است.
وی افزود: در همین چارچوب تاکید شده تا زمان پایان کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از سوی جمهوری اسلامی ایران، ایران به تعهدات خود باز نخواهد گشت و آمریکا در مذاکرات ۵ به علاوه یک حضور نخواهد داشت.
عمویی با بیان اینکه مجلس اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را پیگیری خواهد کرد، گفت: مجلس بر پیگیری سیاست‌های نظام درموضوع تحولات برجام تاکید دارد و در همین چارچوب لغو همه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی خواسته اساسی است.
وی با اشاره به اینکه در این نشست نمایندگان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، گفت: نماینده وزارت خارجه نیز به نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان گوش دادند و قرار شد که مجلس به مجموع روند گفت و گوهای نشست‌های مشترک برجام نظارت خود را ایفاکند و بر اساس گفت‌های معاونت وزارت خارجه دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در نشست های آتی مورد توجه خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درباره توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در سند ۲۵ ساله عنوان کرد: امضای این توافق در روز هفتم فروردین ماه انجام شد و نمایندگان مجلس در جلسه غیر علنی در جریان جزئیات این سند قرار گرفتند و در گروه دوستی ایران و چین نیز باحضور مقامات وزارت خارجه این موضوع بررسی شد. همچنین قرار است در نشست ظهر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی میزبان معاون اقتصادی وزارت خارجه باشیم.
عمویی با بیان اینکه رویکرد روابط اقتصادی باکشور مختلف از جمله چین مورد حمایت مجلس شورای اسلامی است، گفت: البته  مجلس بر برنامه جامع همکاری و موضوع روند اجرای آن و قراردادهایی که درباره این سند ۲۵ ساله صورت خواهد  گرفت، نظارت جدی دارد و این مسیر،  مسیر پیوسته و مداوم است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در حال انجام اقداماتی است تا این نشست را تحت تاثیر سیاست های خود قراردهد، اظهار داشت: امروز موضوع کمیسیون روند گفت وگوهایی بود که بین جمهوری جمهوری اسلامی و ۴ به علاوه یک وجود دارد و هیچ عضو جدیدی برای آن شناخته شده نیست. اما اخبار و اطلاعاتی به دست ما رسیده که طرف‌هایی درخواست حضور در این مذاکرات را دارند و از دید ما مبنای حقوقی وسیاسی برای این موضوع وجود ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: بعضی درتلاش هستند که روند گفت و گوها را تخریب کنند و جمهوری اسلامی در مواضع خود و لغو همه تحریم‌ها اصرار دارد و بر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تاکید، پیگیری و نظارت دارد تا به دقت و با جزئیات اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: در قانون اقدام راهبردی و بر اساس ماده ۴ این قانون، بعد از ۵ ماه از تصویب این قانون باید کارخانه تولید اورانیوم فلزی راه اندازی شود که این یکی از گام‌های آتی جمهوری اسلامی خواهد بود. 

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا