19 دی: رئیس کل بانک مرکزی از نهادهای مالی بین‌المللی به ویژه صندوق بین‌المللی پول خواست منصفانه عمل کنند.
عبدالناصر همتی پس از جلسه گروه ۲۴ که به صورت مجازی و به ریاست رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت ایران بعد از ۲۰ سال ریاست این گروه را برعهده دارد که همزمان با همه گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشورها شده است.
وی با اشاره به جلسه امروز افزود: در این جلسه نیز موضوعات مربوط به همه گیری کرونا بحث و در نهایت تاکید شد نهادهای مالی بین المللی برای مقابله با این بیماری باید به کمک کشورهای با درآمد متوسط و کم بیایند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۲۵۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط برای مقابله با این بیماری نیاز است و کمک هایی که صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی انجام می‌دهد به هیچ وجه کفایت نمی کند.
همتی افزود: شرکت کنندگان در این جلسه خواستار افزایش کمک‌های جهانی به کواکس برای مقابله با این بیماری بودند.
وی گفت: ۸۵ کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرده اند این در حالی است که درخواست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را با فشار آمریکا کنار گذاشته اند که این موضوع را بنده در جلسه امروز هم مطرح کردم و جواب قانع کننده ای تاکنون دریافت نکرده‌ایم.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: این تسهیلات از صندوق بین‌المللی پول حق ماست و نرخ بهره آن نزدیک صفر است و تنها موردی از وام‌های بین‌المللی است که هیچ شرطی ندارد و برای همین ما اصرار داریم که از این حق خودمان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه گروه ۲۴ یکی از ابزارها برای استفاده و فشار بر نهادهای بین المللی است گفت با این حال واقعیت این است که نهادهای بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا هستند و این موضوع به صورت عملی ثابت شد و این تبعیض آشکار را علیه جمهوری اسلامی بنا گذاشتند با این حال ما پیگیر گرفتن حق خودمان هستیم.
وی گفت: در جلسه پنجشنبه گذشته و امروز که رئیس صندوق بین‌المللی پول در جلسه حضور داشت بنده با لحنی تند این درخواست را مطرح کردم اما تا کنون جواب درستی به ما ندادند.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره تامین ارز برای خرید واکسن های وارداتی گفت درباره بحث تخصصی این موضوع وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد و تاکنون هر درخواستی بوده از طرف بانک مرکزی تأمین ارز شده و در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.

  • نویسنده :
  • منبع :