قم- برای تحقق شعار سال در قم گام‌های بلندی به سمت تأمین مواد اولیه و هم‌چنین شناسایی موانع و قوانین دست و پاگیر برداشته می‌شود.
مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را با نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند و با این شعار از همه می‌خواهند در جهت تولید قدم‌هایی بردارند، حال این تولید می‌تواند از تولید علم تا پژوهش و نوآوری و غیره تعریف شود اما هدف اصلی از نام‌گذاری پشتیبانی از تولید داخل و هم‌چنین برداشتن برخی قوانین و موانع دست و پاگیر بر سر راه صنعتگران و تولیدکنندگان است.

اکنون کشور ایران در یک تحریم ظالمانه‌ای‌ به سر می‌برد که براثر آن تأمین برخی مواد اولیه برای واحدهای تولیدی مشکل و موانعی هم بر سر صادرات وجود دارد که با شناسایی این موانع می‌توان تحریم را به فرصت تبدیل کرد.

در نخستین برنامه سه‌شنبه‌های اقتصادی استان در سال ۱۴۰۰، استاندار قم به همراه مدیران اقتصادی قبل از ظهر سه‌شنبه از چند شرکت و واحد تولیدی در جاده قدیم قم - تهران بازدید و در جریان مشکلات و ظرفیت‌های تولیدی این واحدها قرار گرفت. در این بازدید رئیس سازمان صمت قم از قدم گذاشتن استان به مسیری جلوتر از هدف‌گذاری‌ها برای تحقق جهش تولید خبر داد.

تأمین مواد اولیه و وجود برخی قوانین عمده مشکلات تولید قم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در حاشیه این بازدیدها در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: برای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است باید به دنبال پشتیبانی از واحدهای تولیدی در شرایط تحریم باشیم و برخی قوانین بانکی، اجرایی و یا بخشنامه‌ای‌ را اصلاح نماییم.

محمود سیجانی افزود: عمده مشکلات و موانعی که بر سر تولید و صنعت استان قرار دارد تأمین مواد اولیه است که ما باید برای تأمین این مواد در سال ۱۴۰۰ تسهیل گری نماییم و تأمین این مواد به ویژه برای بخش صنایع لوازم خانگی و فلزی و قطعه سازی تنها بر عهده وزارت صمت نیست بلکه جهاد کشاورزی و هم‌چنین وزارت نفت برای تأمین مواد پتروشیمی این واحدها باید وارد عمل شوند.


هدف‌گذاری استان، شناسایی قوانین دست و پاگیر و تسهیل گری

وی در ادامه بیان کرد: برای تحقق شعار امسال باید برخی قوانین دست و پاگیر که مانعی بر سر تولید و صنعت هستند را اصلاح و یا برداشته شود؛ این قوانین ممکن است بانکی، اجرایی و یا مالیاتی و در حوزه تأمین اجتماعی باشد. هم‌چنین با توجه به مشکلات در حوزه تأمین مواد اولیه آن هم در شرایط تحریم باید وزارت نفت در حوزه صنعت پتروشیمی همکاری خوبی داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: برخی مشوق‌ها در قالب بخش‌نامه اجرایی و برخی در تسهیلات بانکی و برخی با بحث مالیاتی، در زمینه خنثی‌سازی تحریم می‌تواند در حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی کاربردی باشد؛ برای توسعه ظرفیت واحدها نیز ارائه برخی تسهیلات مالی اهمیت دارد.

وی گفت: در سال جهش تولید قرار بود ۱۱۰ واحد تولیدی جدید راه‌اندازی شود اما با همراهی بانک‌های عامل و دیگر دستگاه‌های اجرایی ما ۱۵۸ واحد راه‌اندازی کردیم که از هدف‌گذاری مد نظر هم جلوتر رفتیم؛ برای راه‌اندازی این واحدها یک هزار و ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تزریق شد که در نهایت به اشتغال‌زایی ۳ هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال جدید و مستقیم ختم شد.

سیجانی افزود: در سال گذشته با هدف تحقق شعار جهش تولید ما حدود ۸۰ واحد صنعتی را قرار بود در برنامه توسعه داشته باشیم ولی ۱۱۰ واحد تولیدی با همراهی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل جلوتر از برنامه و اهداف خود توسعه دادیم برای این واحدها یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته شده که ظرفیت اشتغال این واحدها ۲ هزار نفر بود.

به گفته وی، ما سال گذشته نهضت تولید داخل و بومی‌سازی را شعار خود قرار دادیم که تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و آن دسته از محصولاتی که برای واردات آن با مشکل روبرو بودیم را در داخل تولید کنیم که در این زمینه ما ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

وی عنوان کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هم در زمینه تسهیل گیری وارد عمل شده و هم موانع را برداشته است اصلی‌ترین مانع بر سر تولید در شرایط تحریم و تورم کنونی تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی است.


حمایت از واحدهایی که به سمت نهضت بومی‌سازی گام بردارند

استاندار قم نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه واحدهای صنعتی قم که سیاست بومی‌سازی و استفاده از دانش فنی داخلی را دنبال کنند، مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند، گفت: برای امسال نیز با توجه به شعار سال درصدد پشتیبانی از واحدها هستیم و اگر موانعی بر سر راه باشد شناسایی نموده و در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، برطرف می‌کنیم.

بهرام سرمست افزود: طرح سه‌شنبه‌های اقتصادی را طی ۲ سال گذشته که تحت عنوان رونق تولید و جهش تولید بود دنبال کردیم و در حال حاضر نه تنها به هدف‌های برنامه‌ریزی شده رسیدیم بلکه از برنامه جلوتر هستیم.

وی با اشاره به واحدهایی که مورد بازدید قرار گرفت، افزود: در این بازدیدها از سوی هر کدام از واحدها خواسته‌های متفاوتی مطرح شد، واگذاری زمین و تسهیلات بانکی از جمله آن بود و این موارد را در قالب مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوب خواهیم کرد؛ امروز طبق برنامه از سه واحد صنعتی بازدید داشتیم و یک واحد را نیز افتتاح کردیم و یک واحد دیگر را هم قرار شد برنامه‌ای برای طرح توسعه آن داشته باشیم که برای راه‌اندازی فاز توسعه‌اش کمک کنیم.

گفتنی است، در حالت کلی واحدهایی که امروز مورد بازدید استاندار و دیگر مدیران اقتصادی استان قرار گرفت در حوزه‌های دانش فنی و امر صادرات رویکرد مثبتی دارند هم‌چنین از نظر دانش بومی و داخلی سازی نیز پیشگام بودند.
  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار