19 دی: کنگره عمومی کردهای فیلی عراق از موضع انسانی و بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در پذیرش و پناه دادن آوارگان عراقی در دوره حاکمیت رژیم بعث صدام تقدیر کرد.
کنگره عمومی کردهای شیعه عراق معروف به کردهای فیلی در بیانیه‌ای که امروز جمعه به دفتر ایرنا در بغداد ارسال کرد؛ به مناسبت سالروز "شهید فیلی" از موضع بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به خاطر پذیرش و میزبانی یک ربع قرن آوارگان کردهای فیلی در سرزمینش تقدیر کرد.
سالروز شهید فیلی در عراق مصادف با چهارم آوریل برابر با ۱۵ فروردین و چند سالی است کردهای فیلی عراق این مناسبت را با برپایی آیین های ویژه در بغداد، واسط، دیاله و دیگر اماکن حضور کردهای فیلی گرامی می دارند.
در بیانیه کنگره عمومی کردهای فیلی آمده است: این کنگره به مناسبت روز شهید فیلی از مواضع جمهوری اسلامی ایران که به مدت ۲۵ سال بیش از نیم میلیون آواره کرد فیلی را بر روی سرزمینش پذیرفت و هنوز این حمایت ادامه دارد، تقدیر و تشکر می کند.
این تشکل سیاسی همچنین از ایجاد مرکز سندسازی خاطرات و جرایمی که بر کردهای فیلی در ایام دیکتاتوری رژیم صدام رفته، تحت عنوان «مرکز فرهنگی کردهای فیلی» خبر داده است.
در بیانیه ذکر شده آمده است که این روز یادآور جرایم نسل کشی، آوارگی اجباری، سلب تابعیت عراقی، مصادره دارایی های منقول و غیر منقول، بازداشت و مفقود کردن فرزندان و اهالی کرد فیلی بدون هیچ گناهی جز اینکه کرد شیعه هستند، است.
علاوه بر بیانیه رسمی کنگره عمومی کردهای فیلی، «طارق المندلاوی» دبیرکل این تشکل سیاسی عراقی نیز طی مراسمی که در این خصوص برگزار شد، از موضع بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران در تعامل انسانی با آوارگان بویژه کردهای فیلی که رژیم صدام آنها را به بهانه های واهی از کشورشان بیرون راند، تقدیر کرد.تقدیر کردهای فیلی عراق از مواضع بشردوستانه ایران
یک زن کرد فیلی در جستجوی فرزند مفقودش
گفتنی است، رژیم صدام همزمان با شروع جنگ تحمیلی طرح نسل کشی، آوارگی اجباری، سلب تابعیت و مصادره اموال کردهای شیعه عراق را آغاز کرد.
رژیم بعث بخشی از کردهای فیلی را به ادعای واهی داشتن اصالت ایرانی به اجبار روانه جمهوری اسلامی ایران کرد؛ همچنین جوانان بین ۱۸ تا ۴۰ سال را از خانواده ها جدا و به زندان افکند و سپس همه آنها را بدون محاکمه معدوم کرد.
پرونده ۲۲ هزار مفقود الاثر کرد فیلی در عراق همچنان یکی از پرونده های بحث برانگیز است که هنوز دولت های بعد از سقوط رژیم صدام نتوانسته اند سرنوشت آن را تعیین کنند.
بازگرداندن اموال و دارایی ها و تابعیت عراقی بعد از سقوط رژیم صدام از دیگر پرونده های بحث برانگیزی است که بخشی از آن هنوز بلاتکلیف مانده است.
بر اساس برخی آمارها تنها نزدیک به ۵۰۰ هزار کرد فیلی در عراق و عمدتا در سه استان بغداد، واسط و دیاله باقی مانده اند و تعداد زیادی نیز با وجود گذشت بیش از ۱۷ سال از سقوط رژیم صدام همچنان در خارج از عراق به سر می برند.

  • نویسنده :
  • منبع :