19 دی: فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به وضعیت کشور در شرایط کرونا امسال ارتش این شیوه‌نامه‌ها را رعایت می‌کند و فقط بالگردهای ارتش در شهرها و شهرستان‌ها پرواز خواهند کرد.
«امیر یوسف قربانی»‌ روز شنبه به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش و بزرگداشت حماسه آفرینی‌های این نیرو به خبرنگاران گفت: هر ساله ما در روز ارتش بخشی از تولیدات و توانمندی‌ها را به نمایش عمومی می‌گذاشتیم که امسال به دلیل شیوع کرونا این اتفاق مهم در پادگان‌ها برگزار خواهد شد.
فرمانده هوا نیروز ارتش جمهوی اسلامی با اشاره به نقش گروه‌ها و افراد مختلف در پیروزی انقلاب اسلامی افزود: انقلاب با محوریت روحانیت و رهبری امام خمینی (ره) به سرانجام رسید و مردم نیز به تبعیت از امام به خوبی نقش آفرینی کردند، اما نقش ارتش و به ویژه هوانیروز نیز در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم بود که چندان به آن پرداخته نشده است.
امیر قربانی با یادآوری اهمیت اقدام امام خمینی (ره) برای نام گذاری ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش گفت: این تصمیم امام خمینی (ره) توطئه‌های انحلال ارتش را خنثی کرد  و توان ارتش برای حفظ امنیت کشور و دفاع از مرزهای کشور حفظ شد.
وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه ۱۴۰۰ گفت: آمادگی داریم در بحث رای‌گیری‌ با تمام قدرت این کار را انجام دهیم. البته این کار همیشگی هوانیروز بوده که در بحث انتخابات کمک می کنیم و بالگردهای هوانیروز در مناطق که صعب العبور است، صندوق‌های رای را جابه‌جا می‌کند.
فرمانده هوانیروز ارتش جمهوی اسلامی افزود: با توجه به اتفاقات و تصادفاتی که در کشور وجود دارد، اورژانس هوانیروز ۳۰ استان کشور را پوشش می‌دهد و تاکنون کارهای بسیار ارزشمندی را به عنوان یک خدمتگذار انجام داده است.
وی با اشاره به رونمایی از تجهیزات این نیرو در یگان‌های مختلف افزود: امسال نیز رونمایی از تجهیزات هوا نیروز به مانند سال‌های دیگر انجام می‌شود تا نمایش قدرت برای کشور ونظام در سطح هوا نیروز و ارتش جمهوری اسلامی انجام شود.
امیر یوسف قربانی با یاد و گرامیداشت ۴۸ هزار شهید ارتش و شهدای هوانیروز که جان خود را تقدیم نظام وکشور کردند، گفت: هوا نیروز همیشه در کنار مردم بوده و هست و خواهد بود و بازوی توانمند نظام با روحیه جهادی به عنوان سربازان ولایت در خدمت مردم شریف ایران اسلامی است.
وی درباره برنامه‌های این نیرو در سالروز ارش جمهوری اسلامی گفت:‌ پیش از این نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران به صورت تمرکزی رژه زمینی و هوایی برگزار می‌کردند ولی با توجه به وضعیت کشور در شرایط کرونا ارتش نیز شیوه نامه‌ها را رعایت کرده و  فقط بالگردهای ارتش در این روز در بیشتر شهرها و شهرستان‌ها پرواز خواهند کرد تا روز پیروزی انقلاب اسلامی و روزی که امام خمینی(ره) به نام ارتش نامگذاری کردند، یاد کنیم.
امیر قربانی در ادامه به نقش ارتش در مقابله با قائله کردستان  اشاره کرد و گفت: هوانیروز از روز اول با تمام وجود پای نظام، انقلاب و کشور ایستاد و شهدای بسیاری در این مسیر اهدا کرد و این رشادت و جانفشانی در دفاع مقدس هم مشاهده شد. هوانیروز در دفاع مقدس بیش از ۵۰۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی داشت که در تمامی جنگ های در جهان بدونه سابقه است که به خوبی توانستند گردانهای زره‌ای ارتش عراق را متوقف کند.
فرمانده هوانیروز ارتش در ادامه به  خود کفایی در هوانیروز اشاره کرد و گفت: با تدبیر  رهبر معظم انقلاب نهضت قطعه سازی در ارتش راه افتاد و ما امروز تمامی قطعات را در داخل کشور تولید می کنیم و با وجود تمامی تحریم ها توانسته ایم که توان عملیاتی خود را به بهترین شکل حفظ کنیم و ما بزرگترین ناوگان هوایی منطقه را داریم که به بهترین و پیشرفته ترین سیستم های ناوبری، دید در شب و انواع موشک ها و تجهیزات مجهز هستند.
امیر قربانی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰۰ قطعه در هوانیروز تولید می شود، گفت: ما در کنار ماموریت های مختلف که در حوزه عملیاتی داریم، در هر بحرانی که رخ می دهد در نوک پیکان خدمت رسانی به مردم هستیم و نمونه بارز آن در سیل دوسال پیش بود که با وجود اینکه در تعطیلات نوروز بود اما هوانیروز همیشه قهرمان، حضور پررنگی داشت و توانست به خوبی نقش آفرینی کند.
وی افزود: هوانیروز در ماموریت های مختلف، فرا سازمانی حضور دارد و در آتش سوزی های یاسوج و مناطق مختلف کشور حضور موثر داشت.
فرمانده هوانیروز ارتش به نقش هوانیروز در عملیات امداد و نجات اشاره کرد و گفت: هوانیروز در ۳۰ استان کشور ماموریت امداد هوایی را برعهده دارد. همه کارکنان هوانیروز پادر رکاب ولایت هستند و همه توان خود را برای خدمت به مردم  بکار گرفته اند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا