19 دی: رئیس کمیته ملی المپیک گفت: هیچ اجباری برای تزریق واکسن به ورزشکاران المپیکی قبل از اعزام به توکیو وجود ندارد.
سیدرضا صالحی امیری در گفت و گویی رادیویی با برنامه تهران ورزشی درباره برخی مسائل مطرح شده از سوی مقام‌های ژاپن مبنی بر برگزار نشدن المپیک و تکذیب سریع این موضوع از سوی مسئولان همین کشور و رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اظهار داشت: هر دو خبر صحت دارد. مردم ژاپن نگران هستند حضور 11 هزار ورزشکار و 6 هزار کادر سرپرستی و در مجموع 17 هزار نفر در توکیو، به گسترش کرونا منجر شود اما دولت ژاپن سیاستی در پیش گرفته که تمام این نفرات یک هفته قبل از شروع مسابقات به تاریخ یک مرداد در دهکده باشند.
وی افزود: این نفرات تا 17 مرداد نباید از دهکده خارج شوند و به شهر نمی‌روند. مسابقات در قرنطینه کامل ورزشکاران از دهکده تا محل برگزاری مسابقات برگزار خواهد شد. آخرین موضع‌گیری رسمی را هم روز گذشته از توماس باخ داشتیم و وی اعلام کرد تحت هر شرایطی المپیک را برگزار خواهد کرد.
رئیس کمیته ملی المپیک ایران تصریح کرد: تمام تیم‌های المپیکی ما درگیر اردو هستند. در جریان سهمیه کشتی هستید. وزنه‌برداری فردا برای کسب سهمیه عازم ازبکستان می‌شود. بوکس هم تیم خود را اعزام کرده و سایر رشته‌ها در مسیر اعزام برای تکمیل سهمیه‌های خود در مجموعه‌های مربوط به خودشان یا آکادمی ملی المپیک مشغول برگزاری اردو هستند.
صالحی امیری درباره پیش‌بینی‌اش از جایگاه ایران در المپیک 2020 عنوان کرد: برای پیش‌بینی جایگاه دو نکته کلیدی وجود دارد. نکته اول این است که هنوز سهمیه ما تکمیل نشده تاکنون 58 سهمیه گرفته‌ایم و با سهمیه‌های اخیر کشتی قدم رو به جلویی برداشته‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم بین 60 تا 65 سهمیه داشته باشیم.
وی ادامه داد: دومین نکته این است که اکنون در کل دنیا 57 درصد سهمیه‌ها اخذ شده و 43 درصد کسب نشده است. به همین دلیل باید بعد از کسب سهمیه‌های باقی مانده در کل دنیا قضاوت روشنی درباره رقبای خود داشته باشیم و بدانیم حریف بازیکنان ما در عرصه المپیک چه کسانی هستند. اکنون اطلاعات دقیقی وجود ندارد که بتوانیم قضاوت شفافی داشته باشیم.
رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه آیا واکسن زدن ورزشکاران و اعضای کاروان اعزامی به المپیک توکیو اجباری است یا اختیاری؟ توضیح داد: از نظر کمیته بین‌المللی المپیک هیچ اجباری برای واکسن زدن وجود ندارد ولی توصیه کردند با زدن واکسن به توکیو بیاید. حتی به ما گفتند حاضریم دو برابر تعداد کاروان اعزامی به توکیو واکسن بدهیم. مکاتباتی با وزارت بهداشت انجام داده و آنها هم اعلام کردند برای تأمین این میزان سهمیه که محدود است ندارند.
صالحی امیری ادامه داد: کل کاروان ما به همراه همراهان و بدنسازان خود برای تزریق واکسن معرفی شده‌اند. خوشبختانه حدود 200 نفر در هفته قبل واکسن گرفته‌اند و سایرین هم طی روزهای آتی این واکسن را دریافت می‌کنند. ان شاءالله کاروان ایران با سلامت و بدون دغدغه راهی توکیو خواهد شد.
وی ادامه داد: تمام قهرمان‌های ما با تزریق واکسن در توکیو حاضر خواهند شد. این از لحاظ روانی گام مؤثری است. ژاپن هم صد در صد کلیه پروتکل های بهداشتی خود را اعمال خواهد کرد. درباره اینکه ورزشکاری هم علاقه‌ای به دریافت واکسن نداشته است باید بگویم این موضوع به صورت محدود و در حد یکی دو نفر است و برای آنها هم قبل از اعزام انجام خواهد شد.
رئیس کمیته ملی المپیک درباره وضعیت لباس کاروان اعزامی به توکیو گفت: طبق فراخوان ما 1200 نفر در بحث طراحی لباس شرکت کرده و 213 طرح ارائه دادند. طبق چهار مرحله داوری از سوی ستاد مد لباس وزارت ارشاد درباره این طرح‌ها بررسی صورت گرفت. اصلا دخالتی در این بحث تخصصی نداشتیم. بهترین داوران کشورمان در حوزه مد لباس در چهار مرحله داوری این طرح‌ها را به 10 نمونه رساندند.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: این 10 نمونه در نهایت به سه نمونه ختم شد. ان شاءالله در روزهای آینده برای تمام نمونه‌ها انتخابی خواهیم داشت. یکی از آنها برای المپیک و سایرین برای مسابقات تایلند و چین استفاده می‌شود. در سال 1400 فقط یک رویداد به نام المپیک نداریم بلکه 6 مسابقه داریم. ذهنیت ما این است که المپیک 2020 المپیک تابستانی است اما در تقویم بین‌المللی المپیک دست‌کم برای امسال 10 رویداد المپیکی مثل المپیک جوانان، المپیک زمستانی و سایر رشته‌های ورزشی وجود دارد.
وی افزود: امسال علاوه بر مسابقات المپیک جهانی در آسیا رویداد خواهیم داشت که زیرنظر شورای عالی المپیک آسیا برگزار می‌شود. یک رویداد در چین است. رویداد کشورهای اسلامی در شهر قونیه برگزار خواهد شد و همچنین مسابقات داخل سالن را در تایلند پیش رو داریم.
رئیس کمیته ملی المپیک درباره گلایه‌های علیرضا دبیر نسبت به بودجه فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد: ابتدا باید از مجموعه فدارسیون کشتی به دلیل تلاش‌های کسب شده تشکر کنم. باید اجازه بدهیم کشتی در شرایط باثباتی به سمت المپیک برود اما امیدوارم علیرضا دبیر وقت گذاشته و زیر نظر مجموعه خودشان آموزش بودجه و مالی انجام بدهند زیرا وی با مباحث مربوط به بودجه وامور مالی آشنا نیست. طبق مستندات بانک مرکزی 8.5 میلیارد تومان به حساب کشتی واریز شده اما متأسفانه دبیر با اعداد و ارقام آشنا نیست. امضای خزانه‌دار فدراسیون کشتی را داریم و این موضوع شفاف است.
صالحی امیری افزود: درخواست علیرضا دبیر 55 میلیارد تومان است در شرایطی که کل بودجه تخصیصی ما برای 52 فدراسیون در سال 1400، 50 میلیارد تومان خواهد بود. 80 میلیارد هزینه می‌شود که مجموعه این ارقام 130 میلیارد تومان خواهد شد. کل بودجه ملی المپیک در سال 1400، 166 میلیارد تومان است. آیا در این وضعیت می‌توان تمام 55 میلیارد تومان را به یک فدراسیون داد و سایر فدراسیون‌ها را تعطیل کرد؟
وی تصریح کرد: دومین نکته این است نظام بودجه براساس چانه‌زنی نیست. در کل با هیچ مسئول مدیر و رئیس فدراسیونی در ورزش در حوزه بودجه چانه‌زنی نداشته‌ایم. زیرا بودجه بر مبنای شاخص‌ها توزیع می‌شود. در شاخص‌بندی هم بالاترین امتیاز مربوط به کشتی است که 100 امتیاز کسب کرده است. به ازای هر امتیاز 4 میلیون تومان تعریف شده و اولین بودجه از کمیته ملی المپیک را کشتی دراختیار می‌گیرد.
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: رشته‌های پایین ما در این شاخص‌بندی 190 امتیاز می‌گیرند. یک فدراسیونی مطالبه 55 میلیارد داشته است. کدام عقل سلیم و فردی که با حداقل برنامه‌ریزی مالی آشنا است می‌تواند 50 میلیارد تومان را به جای 52 فدراسیون به یک فدراسیون تخصیص بدهد.
صالحی امیری درباره اینکه با این تفاسیر باید نهادهای بالاتر مثل مجلس و دولت پیگیر بحث بودجه‌ها باشند توضیح داد: بله اما نکته بعدی این است که کمیته ملی المپیک طبق وظیفه ذاتی خود باید تأمین منابع ارزی و ریالی را برای برگزاری رویدادهای المپیکی انجام بدهد. در این خصوص امسال 80 میلیارد تومان معادل 2.2 میلیون دلار از جمله کشتی هزینه خواهیم کرد اما در طول سال کمک‌هایی برای توسعه قهرمانی به فدراسیون‌ها داریم.
وی ادامه داد: سال گذشته هم چنین وضعیتی اتفاق افتاد. در کنار بودجه مصوب کمک‌های جدی به خود فدراسیون کشتی داشتیم. بالاترین دریافتی در سالهای اخیر از کمیته ملی المپیک هم به لحاظ برگزاری اردوها مربوط به کشتی بوده است. تمام فدراسیون‌ها برای تأمین نیازهای خود قطعا به سمت اسپانسرها می‌روند. در کشتی هم این اتفاق افتاده و باید تقویت شود. ما هم باید برای رفع مشکلات کشتی کمک کنیم.
رئیس کمیته ملی المپیک افزود: نکته مهم دیگر این است تا کنون گزارشی از عملکرد فدراسیون کشتی دریافت نکرده‌ام. تقاضای من از این فدراسیون و سایر فدراسیون‌ها این بود منابع مالی دریافتی خود از طریق وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و اسپانسرها را در سایت قرار بدهند تا همه چیز شفاف باشد و همگان از هزینه‌ها مطلع باشند. متأسفانه فدراسیون کشتی هیچ گزارش عملکرد مستندی درباره ملی المپیک قرار نداده است.
صالحی امیری ادامه داد: امیدوارم این بلایا از سر ملت ایران رفع شده تا بار دیگر دل مردم و همچنین همشهری‌های من شاد شود.

  • نویسنده :
  • منبع :