19 دی: رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استفاده از زنان در عرصه‌های مدیریتی همواره مورد تاکید این دولت بوده است، گفت: خانم‌ها اگر اراده کنند می‌توانند فرد یا جناحی را که مورد تایید آنها است در مسند قدرت قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر شنبه در نشست با فعالان امور زنان و خانواده با اشاره به ارائه بخشی از فعالیت زنان جامعه در بخش‌های مختلف گفت: یکی از معیارهایی که ما در دولت یازدهم و دوازدهم مد نظر قرار دادیم، این بود که زنان، جوانان، اقوام و اقلیت‌های مذهبی بتوانند فرصت و شرایط فعالیت را در جامعه داشته باشند.

 وی در این نشست که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار شد،  افزود: شاید امروز یکی از شاخص‌هایی که برای هر حکومتی ذکر شود، این است که زنان در آن جامعه چگونه هستند؟ این یک سوال جهانی است؟ یعنی ما وقتی می‌خواهیم درباره یک تمدن، کشور، نظام و انقلابی بحث کنیم، یکی از سوالات ما این است که در این جامعه زنان دارای چه شرایطی هستند؟ آیا فعالیت خانم‌ها آزاد است و فرصت لازم برای این که در آن جامعه استعداد، دانش و هنر خود را بروز دهند، وجود دارد.

روحانی گفت: ممکن است در جامعه‌ای خانمی هم باسواد و استعداد و هنرمند باشد و هم مفید در جامعه باشد، اما فرصت به او داده نشود. گاهی فرصت یادگیری به آنها داده نمی‌شود. زمانی فرصت رفتن خانم‌ها به مدرسه و دبیرستان وجود نداشت.

 رییس جمهوری اضافه کرد: اگر بخواهیم در انقلاب اسلامی هم معیاری عرضه کنیم، این معیار این است که انقلاب برای بانوان چه کار کرد؟ آیا بانوان جامعه ما امروز امنیت بیشتری برای شغل دارند؟ و آیا فرصت بیشتری برای فعالیت دارند. آیا ارزش کار آنها همانند ارزش کار مردان است، مساوی یا پایین‌تر است؟

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: در سابق کارهایی بود که از خانم‌ها دعوت می‌کردند که آنها انجام دهند به خاطر این که مزد کمتری بدهند. می‌گفتند اگر آقایی این کار را انجام دهد، مزد آن بالاتر است اما خانم‌ها مزد کمتری می‌خواهند. مهم است که آیا کاری که خانمی انجام می‌دهد به ارزش و فعالیتش بدون هیچ تبعیضی نگاه  می‌کنیم یا اینکه بین مرد و زن تبعیض قائل می‌شویم.

وی گفت: در دین مبین اسلام که دارای ارزش زیادی است و می‌توانیم در سطح جهانی به آن افتخار کنیم، یکی از معیارهای آن این بود که زن‌ها در جایگاه متعالی انسانی خود قرار بگیرند. در زمان جاهلیت و قبل از اسلام وضع زنان چگونه بود و دارای چه ارزشی بودند؟ آیا دارای ارزش بودند یا نبودند؟.

رییس جمهوری، «زنده به گور کردن دختران» در دوران جاهلیت را یادآور شد و گفت: پیغمبر اسلام در چنین جامعه‌ای، زن‌ها را در کفه مساوی مردان قرار داد و همان جایگاه، مقام، عظمت و منزلتی که مردها در پیشگاه خداوند و جامعه دارند را برای زن‌ها هم قائل شد. اینکه پیغمبر اسلام در حضور جمع و خانواده گاهی خم می‌شد و دست فاطمه اطهر(ص) را می‌بوسید، می‌خواست به جامعه آن زمان بفهماند که جایگاه دختر در جامعه چه جایگاه و عظمتی دارد و پدر چه احترامی به دختر می‌کند و دختر دارای چه رحمت و نعمتی برای خانواده است.

روحانی  در ادامه این پرسش را مطرح کرد معیار سنجش دین اسلام چیست و افزود: یک شاخص این است که زنان در این جامعه چه جایگاهی پیدا کرده‌اند. چه مقام و منزلتی داشته اند. یکی از نکاتی که از همان ابتدای دولت، همواره بر آن تاکید می‌کردم و درباره آن به وزیران و مدیران سفارش می‌کردم این بود که از خانم‌ها در وزارتخانه ها استفاده کنید و حداقل یک خانم و یک جوان را به عنوان معاون و مشاور انتخاب کنید.

وی در توضیح دلایل انتخاب نشدن وزیر زن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز گفت: ممکن است کسی بگوید اگر شما این همه اهتمام برای دادن جایگاه به زنان داشتید، چرا یک خانم را وزیر نکردید. در پاسخ به این سئوال باید بگویم من دلم خیلی می‌خواست این اتفاق هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم بیافتد ولی توان ما محدود است. گاهی وقت‌ها آدم می‌خواهد کاری را انجام دهد اما دستش برای این کار باز نیست. من اراده‌ام این بود و حتی در دولت یازدهم، دو خانم را به عنوان دو وزیر انتخاب کرده بودم اما متاسفانه این خواسته تحقق نیافت.

رییس جمهوری در عین حال به حضور زنان در رده‌های بالای مدیریتی کشور در دوره دولت های یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: از زنان در رده‌های بالای وزارتخانه‌ها و هیات دولت استفاده کردیم. خانمی که در هیات وزیران به عنوان معاون رییس جمهور حضور دارد از جایگاه بالایی برخوردار است و جایگاه معاون رییس جمهوری در دنیا از وزیر بالاتر است و این موضوع در مورد ایران هم صادق است و همانند وزیر و گاهی بالاتر است.

روحانی با بیان اینکه اگر دست من باز بود، جایگاه‌های بالاتری به زنان می‌دادم، خاطرنشان کرد: ما الان در هیات دولت ۲ خانم داریم و قبلا هم ۳ خانم داشتیم و از نظرتشان استفاده می‌کردیم و بهره مند می‌شدیم و اگر در پیشگاه خداوند بخواهیم قضاوت کنیم مردی بالاتر از آنها نمی‌بینیم.

 وی اضافه کرد: معاون حقوقی ما یک خانم است و قبلا هم در مقطعی خانم دیگری معاون حقوقی بود. معاونی که هر کجا می‌رود باعث افتخار دولت است و وقتی که ژاپن و اروپا رفته بود، تعجب کرده و گفته بودند باورمان نمی‌شد که در ایران خانمی با این منزلت و سواد و قدرت بیان در دولت وجود داشته باشد. یا خانم ابتکار که هر کجا برود یا صحبت کند همین وضعیت را دارد. این موارد نشان می‌دهد که زنان جایگاه والایی در ایران دارند و ما از این جایگاه باید استفاده کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: این چه ظلمی است در جامعه ما که ۵۰ درصد جامعه ما خانم ها هستند و نعوذبالله زنان را به عنوان مقام پایین‌تر از مرد تلقی کنیم. اگر زن‌ها پایین تر هستند چطور است که موقع انتخابات، همه خانم‌ها را دعوت می‌کنیم که پای صندوق های رای حاضر شوند.

وی با بیان اینکه خانم‌ها در جامعه امروز ما واقعا گاهی نقششان، نقش اصلی است، گفت: همین الان، خانم‌های کشور ما در هر انتخاباتی اراده کنندکه فردی، جناحی یا حزبی یا تفکری را در مسند قدرت قرار دهند، این قدرت و توان را دارند و ما در انتخابات های گذشته حضور و فعالیت و نقش خانم ها را دیدیم. به نظر من یکی از افتخارات انقلاب اسلامی ما هم این است.

روحانی از تبیین نشدن افتخارات زنان ایرانی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه افتخارات زنان ایرانی درست تبیین نشده و اخیرا هم خانم ابتکار گزارشی در دولت ارائه کردند که نشان می‌داد در بسیاری از آمارهای جهانی مربوط به زنان، آمار مربوط به ایران به خوبی بیان نشده است. یا تقصیر از داخل کشور است که همه افتخارات زنان را درست بیان نکردیم یا اینکه آنها غرض ورزی کرده اند ولی عمدتاً شاید نقص از طرف ما باشد.

وی با بیان اینکه نتوانستیم آمار و ارقام مربوط به افتخارات زنان کشورمان را به خوبی به جهان معرفی کنیم، گفت: در همین نشست دیدیم خانم هایی که در صحنه های مختلف فعال و نقش آفرین هستند و کارشناس شرکت‌های دانش بنیان یا مدیر این شرکت ها هستند. شرکت‌های دانش بنیان خیلی به ما کمک کرد برای اینکه خانم‌ها راحت تر بتوانند  از توان و استعدادشان به خوبی استفاده کنند. یک خانم می‌تواند حتی در خانه و هر محلی با امکانات فضای مجازی، فعال به معنی واقعی کلمه باشد.

رییس جمهوری به بازدیدهای میدانی خود از شرکت‌های دانش های بنیان و پردیس های علم و فناوری اشاره و خاطرنشان کرد: ضمن بازدیدها، فعالیت خانم ها را دوشادوش مردان شاهد هستیم. خانم‌ها در کارخانه‌های نوآوری فعالیت شایانی دارند و نقشی که خانم‌ها در دوران کرونا داشتند بسیار مهم بود.  

 وی اظهار کرد: کرونا یک مشکل بزرگ برای کشور ما و دنیا بود و شما دیدید که ما یکبار بر کرونا فائق شدیم و واقعا در موج اول و دوم و مقداری در موج سوم کاملا این بیماری و ویروس را مهار کردیم ولی یک مرتبه موج چهارمی وارد شد و شما دیدید که این موج چهارم نوع ویروس جهش یافته ای که با گذشته کاملا متفاوت بود، بروز پیدا کرد و الان شاهد بستری شدن خانواده‌ها هستیم در حالی که در گذشته در هر خانواده ای یک نفر می‌گرفت.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: در گذشته در خانواده‌ای یک نفر به بیمارستان مراجعه می‌کرد اکنون کل خانواده با هم به بیمارستان  مراجعه می‌کنند اینقدر این ویروس جهش یافته چه مشکلاتی برای ما درست کرد و در این موج چهارم چه فشاری برای ما وارد کرد.

روحانی افزود: این معضل و مشکلی است که همه دنیا با آن مواجه است. آنهایی که در تبلیغات ضد ایران حرف می‌زنند و هر وقت علیه ما علیه ملت ما علیه پزشکی و درمان ما حرف زدند دو هفته نگذشت که خودشان گرفتار شدند.

وی با اشاره به نقش زنان در مبارزه با کرونا اظهار داشت: در مبارزه با این ویروس خانم‌ها چه نقش والایی داشتند. هم در بیمارستان، هم در خانواده تلاش کردند. کار بسیار سختی بود و به همه افرادی که در مبارزه با این ویروس فعالیت می کنند فشار می‌آید.

رییس جمهوری با بیان اینکه هفته آینده کادر درمان همه واکسن را می‌گیرند، گفت: حدود ۵۰۰ هزار نفر واکسن را دریافت کردند و تا پایان این هفته بیش از یک میلیون نفر واکسن را دریافت می کنند. کادر درمان در خط درمان بودند واکسن دریافت کنند خودشان یا خانواده‌شان آرامش پیدا می‌کنند و با قدرت بیشتری با این بیماری مبارزه می‌کنند خدمات بهتری می توانند ارائه کنند.

روحانی با اشاره به مشکلاتی که کرونا برای خانواده ها درست کرد، گفت:  افرادی بودند که کار می کردند اکنون هم باید بچه‌ها را نگه دارند و هم باید  کار خودشان را انجام بدهند و هم گاهی معلمی بکنند، درست است که در فضای مجازی درس می‌خوانند اما کمک پدر و مادر می‌خواهند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در بخش کرونا می‌بینیم که خانم ها نقش بزرگی داشتند و نقش خودشان را ایفا کردند در بخش آموزش کشور کار بزرگی کردند در دبستان، دبیرستان و دانشگاه‌ها امروز خانم‌ها در بخش های مختلف حضور دارند فعال هستند و نقش والایی دارند.
روحانی با تاکید بر لزوم توانمندسازی زنان گفت: خانم‌ها استعدادهای فراوانی دارند. باید در صنایع دستی یا فعالیت دیگر از فرصت خانم‌ها استفاده کنیم و آنها بتوانند از لحاظ مالی توانمند شوند. این توانمند سازی مالی تنها مساله پول نیست. کسی که مهارتی دارد و کاری را انجام می‌دهد، خودش هم از لحاظ روحی لذت می‌برد.

وی افزود: امروز می‌بینیم که هم معاونت زنان و خانواده و هم بخش‌های دیگر و وزارتخانه‌های مختلف کار ارزشمندی در این هشت سال انجام دادند دولت بعدی هم همین  مسیر را ادامه خواهد داد.

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش گفت: خیلی برای ما افتخار آمیز است که خانم‌ها در بخش مدیریت هم حضور پیدا کرده اند. قبلا خانم‌ها در بخش علم و دانش بودند. در کنکور همیشه خانم‌ها یا ۵۰ یا ۵۵ درصد قبولی داشتند و بعضی از رشته‌ها ۶۰ درصد، اما در بخش مدیریت مقداری پایین‌تر بود که باید جبران شود.  

رییس جمهوری گفت: در آغاز این دولت پنج درصد مدیران میانی و بالا در کشور ما از خانم‌ها بودند و بقیه‌ آقایان بودند. در حالی که در پایان دولت رقم ۵ درصد به ۱۲ درصد رسیده است. اما امروز این رقم بالاتر رفته است. هدف ما ۳۰ درصد بود که البته کار آسانی نیست اما الان به ۲۶ درصد رسیدیم که امیدوارم تا پایان دولت به ۳۰ درصد برسیم.  

وی گفت: این که هدف ۳۰ درصد را تا پایان دولت بتوانیم ۲۷ درصد برسانیم، قابل قبول است. امروز در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشدارهای، خانم‌ها حضور دارند و برخی فرماندارها خانم هستند، خوب تلاش می‌کنند. و هرجا خانم‌ها وظیفه ای را برعهده گرفتند در برخی موارد بهتر از مردان و در برخی موارد همپای مردان بودند. اگر هم مقداری پایین‌تر باشد به خاطر این است که فرصت نبوده است اما الان فرصت باز شده و در این فرصت باید استفاده کنیم.

روحانی ضمن ابراز خرسندی از حضور فعال زنان در بخش‌های مختلف گفت:خیلی خوشحال شدم که در بخش های مختلف خانم‌ها فعال هستند و حتی در تاب آوری اجتماعی جامعه حضور دارند و فعالیت می‌کنند. در آموزش برخی از زنان تلاش کنند در رشته‌ای مهارت پیدا کنند که این هم در حال انجام است.

رییس جمهوری یادآور شد: در صد روز اول در دولت یازدهم افتخاراتی داشتیم. البته این صد روز را بعضی‌ها هنوز هم نفهمیدند که ما چه می‌گوییم. می‌گفتند روحانی گفته است من می‌خواهم همه کارها در صد روز درست کنم. من گفتم یک برنامه صد روزه و یک برنامه چهارساله هم در دولت یازدهم و هم در دولت یازدهم داریم.

 وی با بیان اینکه امیدواریم یک برنامه پایانی صد روزه هم داشته باشیم، گفت: از هفته آینده صد روز پایانی ما شروع می‌شود و امیدواریم بتوانیم در صد روز پایانی قدم‌هایی را برای خدمت به این مردم برداریم و همه ما زن و مرد در کنار هم در انتخابات حضور پیدا کنند و با یک انتخابات شکوهمند تا دولت بعدی بتواند وظایف را دنبال کند.
  • نویسنده :
  • منبع :