19 دی: نایب رییس مجلس شورای اسلامی به گرداندن دستگیرشدگان وقایع چهارشنبه سوری در مشهد واکنش نشان داد.
سید امیرحسین قاضی زاده در واکنش به گرداندن دستگیرشدگان چهارشنبه آخر سال در سطح شهر مشهد در توئیتی نوشت: اثبات شده که متهم گردانی اثر معنادار در بازدارندگی و ایجاد امنیت ندارد.
وی افزود: از طرفی تعرض به متهم حتی اگر مجرم و اوباش باشد، جایز نیست.
به رغم دستور چند ماه گذشته رییس قوه قضائیه تکرار این اتفاق در مشهد محل سوال و ابهام جدی است.
دوم اردیبهشت ماه جاری بیش از ۳۰ تن از افراد هنجارشکن در آخرین شب چهارشنبه سال ۱۳۹۹ به همراه برخی از مسوولان انتظامی و شهری استان برای مشاهده آثار و تبعات رفتارهای خود در برخی مناطق شهری مشهد حضور یافتند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در خصوص این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: ۳۴ نفر از افرادی که در شب چهارشنبه سوری به علت ارتکاب اقدامات خلاف و مجرمانه بازداشت شده بودند، امروز به محل هایی که این رفتار مجرمانه را انجام داده بودند اعزام شدند تا ضمن مشاهده آثار و تبعات رفتار خود، سخنان همشهریانی را که در این حوادث دچار خسارت شده بودند، بشنوند.
سیدهادی شریعت‌یار افزود: این افراد در طول سال نیز موظف به حضور در کارگاهها و دوره‌های آموزشی توجیهی هستند و از این ظرفیت در اقدامات پیشگیرانه استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: این برنامه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده تا به جای تشکیل پرونده قضایی و پس از توجیه شدن افراد نسبت به تبعات خسارت بار اعمال خود دیگر به سراغ اینگونه رفتارها نروند و بتوانند از رفتارهای مجرمانه دیگران نیز جلوگیری کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: هدف حضور این افراد در مناطقی که اعمال مجرمانه در آن انجام داده اند، فعالیت فرهنگی با هدف پیشگیری از وقوع جرم است.
وی افزود: این برنامه باعث کاهش تعداد اعمال مجرمانه از سوی افراد نسبت به سالهای گذشته شده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا