19 دی: عربستان سعودی با اشاره به افزایش قاچاق مواد مخدر، واردات میوه و صیفی جات لبنان به این کشور را ممنوع اعلام کرد.
لبنان در بحران مالی عمیقی گرفتار شده که بزرگترین تهدید برای ثبات این کشور از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ است. اقدام اخیر عربستان سعودی به مشکلات اقتصادی لبنان اضافه خواهد کرد. وزیر کشاورزی لبنان اعلام کرد این ممنوعیت ضرر بزرگی خواهد بود و ارزش این تجارت ۲۴ میلیون دلار در سال است.
وزارت خارجه لبنان اعلام کرد از طریق سفارت سعودی از این ممنوعیت مطلع شده و وزیر خارجه آن را به اطلاع مقامات بلندپایه رسانده است. در بیانیه وزارت خارجه لبنان آمده است: مقامات لبنانی باید حداکثر تلاش خود را برای کنترل فعالیتهای قاچاق انجام دهند و از آسیب دیدن شهروندان، کشاورزان و صنعت گران بیگناه و اقتصاد لبنان جلوگیری کنند.
این ممنوعیت از روز یکشنبه اجرایی می شود.
علی النعیم، معاون امور امنیتی گمرک سعودی اظهار کرد: مقامات گمرکی عربستان سعودی در جده تلاش برای قاچاق بیش از ۵.۳ میلیون قرص کپتاگون که نوعی آمفتامین است و در محموله انار جاسازی شده بود را کشف کردند.
وزیر کشور لبنان به رویترز گفت: کشورش آماده همکاری با همه کشورها برای متوقف کردن قاچاق مواد مخدر است و در حال حاضر تلاشهای عظیمی بکار بسته است اما گاهی قاچاقچیان موفق می شوند.
با این حال یک مقام لبنانی که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: به نظر می رسد این ممنوعیت سیاسی باشد. صادرات میوه و صیفی جات لبنان به کشورهای خلیج فارس و به خصوص عربستان سعودی یکی از معدود منابع ارزآوری برای لبنان است و بسته شدن این در، فشار بر لبنان را افزایش خواهد داد.
یک مقام ارشد وزارت کشاورزی لبنان گفت: هیچ سندی که نشان دهد محموله مورد استفاده برای قاچاق قرصهای کپتاگون لبنانی بوده است، وجود ندارد.
ارزش مجموع صادرات لبنان به عربستان سعودی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ حدود ۷۲.۸۲ میلیون دلار بود.
بر اساس گزارش رویترز، ذخایر خارجی لبنان به شدت تقلیل پیدا کرده و ارزش ارز این کشور حدود ۹۰ درصد از ابتدای بحران مالی در اواخر سال ۲۰۱۹ سقوط کرده است. فروپاشی اقتصادی لبنان با بن بست سیاسی کامل شده و سیاستمداران قادر به تشکیل دولت برای دریافت کمکهای خارجی ضروری نیستند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا