19 دی: وقوع حادثه آتش‌سوزی مهیب در بخش مراقبت بیماران مبتلا به «ویروس کرونا» در بیمارستان «ابن الخطیب» شهر بغداد و جان باختن دستکم 23 نفر از بیماران و کادر درمانی بیش از پیش جامعه عراقِ خسته از اشغالگری خارجی و نابسامانی اقتصادی را در شوک فرو برد.
این حادثه شنبه شب در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ابن الخطیب در بغداد روی داد که در سایه همه‌گیری گسترده ویروس کرونا، تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان تحت درمان بودند.
براساس برخی گزارش‌ها و گفته شاهدان، این حادثه به علت انفجار کپسول‌های اکسیژن روی داد و برخی منابع پزشکی عراقی گفتند که شرایط لازم برای نگهداری این کپسول‌ها ویژه بیماران کرونایی رعایت نشده بود و باعث وقوع این انفجار شد.
وزارت بهداشت عراق در عین حال اعلام کرد که تیم‌های آتش نشان در حال تحقیق درباره علل این آتش‌سوزی هستند.
شدت انفجار و آتش‌سوزی بیمارستان ابن الخطیب در بغداد به حدی بود که منابع محلی گفتند که برخی اجساد به علت شدت آتش، قابل شناسایی نیستند.
همزمان نیز نهادهای مختلف ذیربط برای کمک به مصدومان وارد عمل شدند و از جمله پرسنل پزشکی سازمان «الحشد الشعبی» عراق با آمبولانس و سایر تجهیزات به کمک بیماران و کادر درمان بیمارستان ابن الخطیب شتافته و در محل حادثه حضور یافتند.
تیم‌های آتش نشانی عراق در نهایت موفق شدند پس از گذشت پاسی از شب، آتش سوزی را که به خاطر وجود سقف‌های کاذب اشتعال‌زا در بیمارستان به سرعت گسترش یافت، مهار کنند.
در پی این حادثه بود که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق دستور تحقیقات فوری را در این باره صادر کرد.
الکاظمی این حادثه آتش سوزی را یک "فاجعه" توصیف کرد و دستور داد تا مدیر بیمارستان، مدیر بخش ایمنی و مسئولان بخش فنی و نگهداری تجهیزات بیمارستان برای تحقیقات فوری احضار و تا زمان تکمیل تحقیقات و بازخواست قانونی همه مقصران، نگه داشته شوند.
نخست وزیر عراق خواهان اعلام نتایج تحقیقات در طول 24 ساعت و تشکیل تیمی فنی از همه وزارتخانه‌های ذیربط برای تضمین بررسی تدابیر ایمنی در همه بیمارستانها، هتل‌ها و اماکن عمومی سراسر عراق در طول یک هفته شد.
الکاظمی همچنین نشستی اضطراری با شماری از وزیران، فرماندهان امنیتی و مسئولان ستاد فرماندهی عملیات بغداد برگزار کرد و برای گرامیداشت یاد قربانیان از امروز (یکشنبه) به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد و این حادثه را خدشه به امنیت ملی عراق خواند.
«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز به نوبه خود با ابراز همدردی با خانواده‌ها و بستگان قربانیان و آسیب‌دیدگان حادثه آتش سوزی بیمارستان ابن الخطیب در بغداد، از مصوبات دولت و پارلمان درخصوص لزوم تحقیقات فوری درباره علل حادثه و اتخاذ تدابیر لازم و بازخواست مقصران و بسیج همه تلاش‌ها برای درمان آسیب دیدگان حمایت کرد.
دولت عراق برای گرامیداشت قربانیان و جان باختگان حادثه آتش سوزی بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد که به بیماران کرونایی اختصاص دارد، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز از نمایندگان این کشور خواست تا فردا (دوشنبه) برای بحث درباره حادثه آتش سوزی بیمارستان ابن الخطیب در پارلمان حضور یابند.
برخی دیگر از شخصیت‌های عراقی نیز از زمان وقوع آتش سوزی تاکنون در واکنش‌های مشابهی با خانواده‌های قربانیان و مصدومان ابراز همدردی کرده و خواهان تحقیقات برای روشن شدن ابعاد این حادثه و بازخواست مقصران آن شدند.
واکنش‌های بین‌المللی نسبت به این حادثه هولناک بیمارستان ابن الخطیب در بغداد نیز از زمان انتشار خبر آن آغاز شد و از جمله ایران، کانادا، مصر و بحرین و نیز پارلمان عربی با دولت و ملت عراق به خاطر این حادثه ابراز همدردی کردند.
در ایران، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه مراتب تسلیت و همدردی عمیق دولت و ملت ایران با دولت و ملت عراق بویژه خانواده قربانیان را ابراز و برای جان باختگان این حادثه تلخ رحمت و مغفرت و برای مجروحین شفای عاجل و برای خانواده قربانیان صبر و اجر مسئلت کرد.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز امروز در پیام توییتری جان باختن شماری از بیماران عراقی در انفجار بیمارستان را به دولت و ملت عراق تسلیت گفت و نوشت: «حادثه دردناک و مصیبت بزرگ بیمارستان ابن الخطیب بغداد را به دولت و ملت برادر عراق و خانواده‌های قربانیان، صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای شهدای این حادثه رحمت و برای مجروحان شفای عاجل خواهانم».
گستردگی آتش سوزی و قربانی شدن شماری از بیماران مبتلا به کرونا در جریان آن، شوک دیگری به جامعه عراق وارد کرد و واکنش‌های زیادی را در درون جامعه و شبکه‌های اجتماعی این کشور به همراه داشت و در همین راستا، شماری از کاربران با راه اندازی هشتگی، وزیر بهداشت کشورشان را مقصر دانسته و خواهان برکناری وی شدند.
این حادثه درحالی روی داد که عراق در طول سالهای اخیر با ناامنی‌های شدید و بحران‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متعددی روبرو بوده است؛ امری که جامعه این کشور را بویژه در سایه وخامت اوضاع اقتصادی و همه‌گیری کرونا و تداوم حضور نیروهای اشغالگر بیگانه و دخالت‌های آنها به شدت خسته کرده است و از این رو است که مردم در مناسبت‌های مختلف بویژه بعد از مصوبه پارلمان در بیش از یکسال پیش، خواهان خروج اشغالگران و عدم دخالت آنها در امور داخلی کشورشان و بهبود اوضاع اقتصادی ملت عراق شده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا