19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی‌ها بیماری خودتخریبی وطن‌فروشانه دارند و به دنبال ناموفق جلوه دادن مدیریت عزتمند این وزارتخانه در مقابله با کرونا هستند.
سعید نمکی روز یکشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: گاهی یک سلطنت‌طلب با اشک ریختن، از ایستادن یک ایرانی بر سکوی قهرمانی جهانی ذوق می ‌کند اما برخی افراد مریض احوال در داخل که خود را وابسته به فلان می‌دانند با ذهنیت بیمار وطن‌فروشانه تلاش می‌کنند تلاش ایران در تولید واکسن کرونا و مدیریت این بیماری را عقب‌مانده و ناموفق جلوه دهند.
وی ادامه داد: رفتارهای این افراد مانند آن فرد بد ذوقی است که عطر گل، نغمه خوش بلبل و صدای گوش نواز آب چشمه را در قمصر به گند گل، واق واق بلبل و هو هوی آب تعبیر کرد و گفت تا صبح نگذاشت بخوابم.
برخورد بدون مماشات با هنجارشکنان
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر عزم جدی، قاطع و مصمم دانشگاه‌های علوم پزشکی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نظارت بر آن اظهار داشت: دانشگاه نباید هیچ مماشاتی با هنجارشکنان در رعایت دستورالعمل‌ها داشته باشد و بدون رودربایستی یا ترسیدن از اعتراض و تهدید با این افراد برخورد کند، چرا که آنان کارخانه بیمارسازی درست می‌کنند و سلامت مردم را به خطر می ‌اندازند.
نمکی در عین حال رعایت عزت مردم و سرگردان و گرفتار نشدن بیماران برای تخت پشت در بیمارستان‌ها را خواستار شد و گفت: برای احترام جمهوری اسلامی و عزت این سرزمین نباید اجازه دهیم بیمار ایرانی روزی را تجربه کند که برخی کشورهای دارای پول و امکانات تجربه کردند و بیمارانشان روی زمین‌های چمن و خیابان‌ها سرگردان بودند.
وی با تاکید بر اینکه ما در پذیرش بیمار از او نمی‌پرسیم از کدام حزب سیاسی و قشر هستی، به چه کسی رای دادی، اول چاقو زدی یا چاقو خوردی و در تصادف سرعت غیرمجاز داشتی یا نه، گفت: کار ما شناسایی راز گل سرخ نیست، بلکه وظیفه برقراری سلامت مردم بر عهده داریم، اما اگر افرادی دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند باید به شدت مقابله کنیم، چرا که در نهایت چماق آن بر سر کادر درمان تنها و خسته فرود می‌آید؛ پس چه بهتر که از همان ابتدا جلوی آن گرفته شود و خدمت‌رسانی مضاعف نشود.
احتمال رسیدن به مرگ چهاررقمی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه اکنون در پیک بستری هستیم و مدتی بعد نیز اوج مرگ را با ماندن در مرگ سه رقمی سنگین خواهیم داشت، امیدواریم مرگ چهار رقمی کرونایی را تجربه نکنیم.
وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از نقل و انتقال جمعیت، استمرار طرح شهید سلیمانی برای جمعیت ساکن با افزایش بیماریابی در خاموش کردن شعله‌های کوچک، افزود: با جمعیت سیال قابلیت اجرای طرح خانه به خانه نداریم، از این رو باید آماده پذیرش بیماران قابل توجه و حافظ آبروی نظام در سرگردان نشدن بیماران پشت در بیمارستان‌ها شویم.
نمکی با یادآوری ابلاغ پذیرش نکردن بیماران با جراحی الکتیو (غیرضروری) به تمامی دانشگاه‌ها برای کم نیاوردن تخت همزمان با تعطیلی‌های نوروز، اظهار داشت: با اینکه در اوج پیک‌های گذشته ۲۳ هزار و ۵۰۰ تخت اشغال شده داشتیم، دستور آماده کردن ۸۰ هزار تخت را صادر کردم و اکنون که هنوز به پیک نرسیدیم و در میانه راه نزدیک ۴۷ هزار تخت بیمار بستری داریم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نتیجه‌بخش بودن به کارگیری چند سیاست اساسی گفت: پرهیز از بستری بیمار الکتیو، توسعه دادن درمان سرپایی و درمانگاه‌های ۱۶ ساعته، دادن داروی ضدویروس درمان سرپایی در بیماران استان خوزستان در مقابله با کرونای انگلیسی، راه‌اندازی کمیته‌های ترخیص و انجام بستری موقت برخی از این سیاست‌های سنگرآرایی، نتیجه‌بخش و موفق در مقابله با کرونا بود.
نمکی، با بیان اینکه اگرچه با ترند (فراگیرشدن) بیماری در کشور تخت کم نخواهیم آورد و نگرانی ما از مرگ و میرهای بالا در آینده است، اضافه کرد: اکنون پیک بستری داریم و مدتی در مرگ سه رقمی سنگین که پیش از عید نوروز پیش‌بینی کردم و نوشتم خواهیم ماند؛ امیدوارم جمهوری اسلامی مرگ چهار رقمی را تجربه نکند.
وی ادامه داد: همان روزهایی که موسسه‌های بین المللی انگلیس و اروپا درگیر مرگ‌های چهار رقمی شدند، برای ما نیز مرگ سه رقمی را در سپتامبر و نوامبر برآورد کردند اما ۲ رقمی شدن و بعد به زیر یکصد رسیدن آمار جانباختگان کرونایی در ایران باعث حیرت همگان در دنیا شد.
نگرانی ورود ویروس بسیار مخوف هندی 
رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا با ابراز نگرانی از ورود ویروس بسیار مخوف هندی از مرزهای شرقی و جنوبی شرقی و لزوم مراقبت بسیار جدی در پیشگیری از آن گفت: ورود این موج جدید که دیگر روادید نمی‌خواهد و همان‌طور که خود را از ووهان چین به قطب جنوب رساند، بسیار نگران‌گننده و هنر ما این است که این ورود را بسیار کند کنیم تا گرفتار این موج‌های سهمگین نشویم.
نمکی با یادآوری واکسینه‌کردن ۱۴۰ میلیون نفر در هند و حتی بلوکه کردن فروش واکسن از این کشور و داروی آسترازنیکا به دیگر کشورها گفت: اگر چه واکسینه‌کردن بی تاثیر نیست، اما جوشن محکمی نیست که مانع ابتلا شود.
وی افزود: با یش‌بینی ورود ویروس انگلیسی پس از ویروس چینی، به دنبال افزایش زمان جایگزینی بودیم، اما برخی ساده‌انگاری‌ها زمان را در هم آمیخت و استان مازندران هنوز از موج ووهان درنیامده، گرفتار موج ویروس انگلیسی شد.
نمکی با ابراز گلایه از اینکه فقط منت رنگ‌بندی قرمز و زرد بر ستاد ملی کرونا است، گفت: در عمل سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این رنگ‌بندی‌ها همان دستورالعمل زرد و آبی است که نتیجه آن، آوراگی کادر درمان برای جمع‌آوری جنازه و زخمی در ته این رودخانه می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه به‌طور مستمر گرفتار ساده‌انگاری‌ها و تاوان دادن آن هستیم، اظهار داشت: برنامه اصلی کمک‌کننده، آموزش و ارتقای دستورالعمل‌ها به عنوان نخستین اصل، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی عمومی و دایرکردن درمانگاه‌های ۱۶ ساعته با انجام آزمایش مستمر است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا