19 دی: سفیر ترکیه در ایران کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه را بهترین مکانیزم و فرصت برای بهبود و گسترش روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: امیدوار هستیم با اراده سیاسی بی‌نظیری که در میان روسای جمهور ایران و ترکیه مشاهده می‌شود، حجم و مناسبات تجاری دو کشور افزایش قابل توجهی داشته باشد.
«دریا اورس» در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه در روز چهارشنبه گفت: ایران و ترکیه، دو کشور همسایه با روابط دیرینه و ریشه‌داری هستند که در حوزه‌های مختلف و در عالی‌ترین سطوح با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای داشتند و به نتایج مطلوبی هم رسیده‌اند.
وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه بهترین مکانیزم و فرصت برای بهبود و گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور است، اظهار داشت: هم‌اکنون کمیته‌های فرعی و اصلی کمیسیون در حال فعالیت هستند. این کمیته‌ها برای دستیابی به تفاهمات در حال فعالیت بوده و روز چهارشنبه این نشست به ریاست محمود واعظی، رییس دفتر ریاست‌جمهوری ایران و وزیر نیرو ترکیه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
این دیپلمات ترک با بیان اینکه نشست‌های کمیسیون مشترک، بهترین فرصت برای طرح نظرات، تهدیدات و چالش‌ها در روابط دو کشور است، تصریح کرد: برگزاری نشست‌های کمیسیون مشترک تبلور اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور است. این کمیسیون درصدد تلاش برای تحقق هدف‌گذاری ۳۰ میلیاردی برای حجم روابط دو کشور است و در این نشست برای رسیدن این هدف رایزنی و برنامه‌ریزی خواهد شد.
روابط سیاسی ایران و ترکیه به ویژه در دوره اخیر بسیار عالی است
به گفته اورس، در این نشست، برخی اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان روسای کمیسیون مشترک دو کشور امضا خواهد شد که بر اساس آنها، مسائل مختلف پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته کمیسیون مشترک به دلیل پاندمی کرونا برگزار نشد، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت نشست، مقرر شد نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها به صورت آنلاین برگزار شود و در رابطه با همکاری‌های دو کشور در مسائل اقتصادی و سیاسی از جمله راه و ترابری، سرمایه‌گذاری، بهداشت، فرهنگی و گردشگری، انرژی و نیرو همفکری شود.
سفیر ترکیه در ایران با تاکید بر اینکه ما امیدوار هستیم در سایه ارتباطات سیاسی و اقتصادی دو کشور، آینده‌ای بهتر و روشن‌تر درخصوص مسائل فیمابین داشته باشیم، ابراز داشت: روابط سیاسی دو کشور به ویژه در دوره اخیر بسیار عالی است. مقامات عالی‌رتبه دو کشور از جمله روسای جمهوری ایران و ترکیه به صورت نزدیک و مستقیم در ارتباط هستند و در شرایط کنونی هم به دلیل پاندومی کرونا، به صورت دوره‌ای به شکل تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و این اراده سیاسی را به میدان می‌آورند.
کرونا موجب توقف همکاری‌های ایران و ترکیه نشد
اورس ادامه داد: وزرای امور خارجه ایران و ترکیه درخصوص مسائل مهم در روابط دوجانبه، مناسبات منطقه‌ای و مسائل جهانی رایزنی‌های وسیع و فراگیری با یکدیگر انجام می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه هرچند در برخی از مسائل اختلاف نظرهایی وجود دارد اما کانال‌های سیاسی و مجاری دیپلماتیک باز هستند، بیان کرد: همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها نزدیک است و هر آنچه به عنوان معضلات پیش‌روی دو کشور وجود دارد، سعی می‌شود توسط مسئولان دو کشور رفع و برطرف شود.
این دیپلمات ترک با اشاره به همکاری‌های تهران و آنکارا در دوران پاندمی کرونا یادآور شد: به دلیل پاندمی کرونا که جهان را در سایه شوم خود قرار داد، روابط دو کشور تحت تاثیر آن قرار گرفت و هم‌اکنون نیز ایران و ترکیه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما این موضوع موجب توقف همکاری‌ها نشد بلکه هر دو کشور به یکدیگر کمک کرده و همکاری‌ها ادامه دارد.
تفاهمات روز چهارشنبه نقشه‌راه توسعه روابط ایران و ترکیه هستند
اورس با بیان اینکه در اوایل پاندمی کرونا رفت و آمدهای زمینی و هوایی قطع شد، عنوان کرد: هم‌اکنون ارتباطات هوایی و زمینی میان دو کشور در جریان است و ارتباطات ادامه دارد هرچند که در دو هفته اخیر به دلیل افزایش مبتلایان در دو کشور، تدابیری اتخاذ شده است اما امیدواریم در آینده نزدیک پروازها و رفت‌وآمدهای زمینی میان دو کشور برقرار شود.
وی با بیان اینکه در تمامی زمینه‌های کنسولی و دیپلماتیک مقامات دو کشور ارتباطات نزدیکی با یکدیگر دارند، گفت: سفارت‌های ایران و ترکیه در تهران و آنکارا تمام تلاش خود را برای توسعه مناسبات و حل مشکلات و بهبود روابط می‌کنند. البته دو کشوری که بیش از ۱۶۰ میلیون جمعیت دارند، مشکلات خاصی هم میان‌ آنها ممکن است ایجاد شود ولی  این مشکلات قابل حل شدن هستند.
سفیر ترکیه درباره اسنادی که روز چهارشنبه به امضا خواهند رسید، اظهار داشت: هنوز این اسناد نهایی نشده و رایزنی‌ها تا آخرین ساعات برای نهایی شدن آنها ادامه دارد. این رایزنی‌ها در کمیسیون‌های اصلی و فرعی کمیسیون مشترک ادامه دارد و شامل تفاهماتی در زمینه‌های تجارت ترجیحی، سرمایه‌گذاری، تجارت و... است. با این حال، اسناد مذکور بیشتر اهداف و چشم‌انداز روابط دو کشور را ترسیم می‌کنند. در واقع، این اسناد حکم نقشه‌راه توسعه روابط ایران و ترکیه در آینده را دارند.
۹ میلیارد دلار، حجم روابط ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۹
اورس درباره حجم روابط تجاری دو کشور و فاصله داشتن ایران و ترکیه از چشم‌انداز حجم روابط ۳۰ میلیارد دلاری در سال تصریح کرد: هدف‌گذاری رسیدن ایران و ترکیه به چشم‌انداز ۳۰ میلیارد دلار حجم روابط تجاری در سال، با سفر جناب اردوغان به تهران مورد توافق گرفت اما متاسفانه حجم روابط دو کشور علیرغم اراده سیاسی رهبران دو کشور، به دلیل تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده با کاهش مواجه شد. در سال ۲۰۱۹ هم پاندمی کرونا، به تجارت میان دو کشور لطمه زد.
وی حجم روابط تجاری میان ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۹ را ۹ میلیارد دلار در سال خواند و خاطرنشان کرد: این رقم شایسته و متناسب با هدف‌گذاری‌ انجام شده و روابط میان دو کشور نیست ولی مسائل تجاری به شدت تحت تاثیر مسائل جهانی است و شیوع کووید۱۹ و تحریم‌ها بر روابط تجاری میان ایران و ترکیه اثرگذار بود.
این دیپلمات ترک افزود: ما امیدوار هستیم با همکاری و هماهنگی‌هایی که میان دو کشور وجود دارد و همچنین اراده سیاسی بی‌نظیری که در میان روسای جمهور ایران و ترکیه مشاهده می‌شود، حجم و مناسبات تجاری دو کشور در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد.
ترکیه از مذاکرات وین حمایت می‌کند
اورس در پاسخ به سوالی درباره نظر ترکیه نسبت به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و دیدگاه این کشور نسبت به مذاکراتی که در وین هم‌اکنون در جریان است، ابراز داشت: ترکیه در مجامع مختلف دیپلماتیک و بین‌المللی، نظرات خود را در عالی‌ترین سطوح در این باره مطرح کرده و تاکید داشته است که این تحریم‌ها را قبول ندارد. این تحریم‌ها نه فقط ایران بلکه تمامی کشورهایی که با ایران مراوده دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه ترکیه نیز مورد تحریم قرار گرفته است، بیان کرد: ما موافق هیچ تحریمی علیه کشورها به ویژه ایران نیستیم و امیدوار هستیم مذاکراتی که هم‌اکنون در وین در جریان است، به نتایج مثبتی درباره رفع تحریم‌ها منجر شود چراکه نفع آنها در وهله نخست متوجه ایران و بعد کشورهای منطقه خواهد شد.
سفیر ترکیه در تهران با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌های ایران به سود تجارت بین‌الملل هم است، یادآور شد: ایران کشور مهمی در تولید انرژی است و رفع تحریم‌های نفتی ایران می‌تواند اثرات مثبتی را در معادلات انرژی دنیا به همراه داشته باشد. ما به عنوان کشوری که از ایران انرژی تامین می‌کنیم، می‌خواهیم هرچه زودتر تحریم‌ها لغو شود و از مذاکرات وین حمایت می‌کنیم.
موضوع اخیر کولبرهای ایرانی به صورت جدی پیگیری می‌کنیم
اورس درخصوص اتفاقات اخیر در مرزهای ایران و ترکیه در مورد دو کولبر ایرانی هم عنوان کرد: ما این مسئله را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد که متوجه شویم چه اتفاقی رخ داده است. آنچه که در رسانه‌های ایران مطرح شده، فعلا از سوی ما به اثبات نرسیده است. با این حال، مقامات سیاسی و مرزبانی دو کشور با یکدیگر در تماس هستند تا متوجه شویم چه اتفاقی رخ داده است.
وی با بیان اینکه ما هنوز به یک نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و شکل ماجرا هنوز برای ما قطعی نشده است، گفت: ما هیچ وقت نمی‌خواهیم شهروندان دو کشور با چنین شرایطی روبه‌رو شوند اما در مناطق مرزی با مشکلات زیادی مانند قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا روبه‌رو هستیم و برخی از افراد ورود و خروج‌های غیرقانونی دارند که نمی‌توان نسبت به آنها بی‌تفاوت بود.
این دیپلمات ترک اضافه کرد: ما قبلا نشنیده بودیم که چنین اتفاقاتی با این شکل اتفاق بیفتد لذا نسبت به آن حساس بوده و با دقت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • نویسنده :
  • منبع :