19 دی: این روزها بازار خودرو همچون بسیاری از مشاغل و اصناف در تعطیلی و رکود به‌سر می‌برد و هنوز از بازگشایی آن در هفته آینده اطلاعی در دست نیست. با این حال، قیمت‌ها در روز جاری نسبت به روزهای ابتدایی امسال روند نزولی به خود گرفته است.
با توجه به تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو، مروری بر قیمت‌های ارائه شده از سوی صاحبان خودروها در فضای مجازی، حاکی از فروکش کردن افزایش قیمت‌های ایجاد شده در هفته‌های گذشته و بازگشت به قیمت‌های واپسین روزهای سال ۹۹ است.
کارشناسان معتقدند: با روند نزولی که نرخ ارز در پیش گرفته، همچنین تعطیلی بازارها که مراجعه کمتر مشتریان را به دنبال داشته، دیگر کسی نباید انتظار افزایش قیمت داشته باشد، بلکه ممکن است قیمت‌ها بیش از اکنون کاهش یابد.
به گفته آنان، تا زمانی که بازار به یک ثبات نسبی نرسد مشتریان قادر به تصمیم‌گیری در مورد خرید خودرو نخواهند بود، چرا که روند مثبت مذاکره‌های برجامی با کشورهای ۵+۱ انتظارها برای کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها را افزایش داده و موجب شده مشتریان خرید خود را به تعویق بیاندازند.
امروز در گروه سایپا، هر دستگاه پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ حدود ۱۲۶ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ نزدیک به ۱۰۶ میلیون تومان، تیبا ۲ (مدل ۱۴۰۰) حدود ۱۳۲ میلیون تومان، ساینا مدل ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۴۲ میلیون تومان، کوئیک معمولی (مدل ۱۴۰۰) حدود ۱۴۰ میلیون تومان و کوئیک اتوماتیک (مدل ۱۴۰۰) ۲۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این در حالی است که کوئیک اتوماتیک ۲۲ میلیون تومان زیر نرخ کارخانه‌ای قیمت دارد.
همچنین در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ۲ (مدل ۱۴۰۰) بین ۱۹۶ تا ۱۹۸ میلیون تومان و سمند ال. اکس (مدل ۱۴۰۰) بین ۱۸۵ تا ۱۸۶ میلیون تومان قیمت دارد.
«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران پایتخت، وضعیت کنونی بازار را آرام و ساکن توصیف کرد و گفت: مطابق انتظار، افت نرخ ارز اثر خود را در بازار بر جای گذاشت.
به گفته وی، اکنون اندک مراجعه خریداران برای خودروهای ایرانی است و خریداری برای خودروهای مونتاژی و خارجی وجود ندارد.
این مقام صنفی پیش‌بینی‌کرد: در ماه‌های آینده خودروها افزایش قیمت را تجربه نکنند و اگر عرضه خودروسازان افزایش یابد، کم شدن فاصله قیمت بازاری و کارخانه‌ای انتظار می‌رود.
به گزارش ایرنا، کارشناسان نیاز واقعی بازار خودروی کشور را سالیانه بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو ارزیابی می‌کنند، اما با توجه به تولید کمتر از یک میلیون دستگاه در دو سال گذشته، شاهد افزایش فاصله قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها بودیم و سرمایه‌های سرگردان زیادی به این سمت جلب شد.
بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۶۴ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و رشد ۱۱۷.۸ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

  • نویسنده :
  • منبع :