19 دی: در حالی که قرار است بازی های المپیک ماه ژوئیه در کشور ژاپن برگزار شود، روند کُند واکسیناسیون کرونا موجب دلسردی مردم شده است.
بلومبرگ با بیان این مطلب افزود: در رقابت برای واکسینه کردن شهروندان مقابل کووید-۱۹ کشور ژاپن باید یکی از پیشتازها باشد. این کشور یک پوشش بهداشت و درمان نزدیک به جهانی و قدرت داروسازی دارد و همچنین قرار است در این کشور انتخابات برگزار شود. این کشور جمعیت کهنسال زیادی دارد و بازی های المپیک هم نزدیک است که همه این عوامل باید محرکی باشد که رهبران سیاسی سریع عمل کنند.
با این حال در ارتباط با مساله واکسیناسیون، کشور ژاپن یکی از بدترین عملکردها را داشته است. ژاپن دوزهای کافی واکسن برای پوشش تنها ۱.۱ درصد از جمعیت را داده است که پایین ترین رقم در میان ۳۷ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. این رقم برای آمریکا ۳۶ درصد و در انگلیس نزدیک به ۳۵ درصد است .
این کشور در آسیا نیز پشت سر کشورهای چین، هند، سنگاپور و کره جنوبی قرار دارد و تنها با فاصله کمی از کشورهای با درآمد پایین مانند فیلیپین و تایلند جلوتر است.
در پی اعلام وضعیت اضطراری در برخی از مناطق ژاپن توسط یوشیهیده سوگا نخست وزیر در روز ۲۳ آوریل برای مهار موج جدید ابتلا به کرونا، برخی از مردم ژاپن با دلسردی و حسرت به برنامه واکسیناسیون در کشورهای دیگر نگاه می کنند و سوال می کنند چرا دولت آنها با همان سرعت عمل نکرده است.
"هیروشی میکیتانی" مدیر میلیاردر شرکت تجارتی الکترونیک "راکوتن" روز سه شنبه توییت کرد: من می خواهم که واکسیناسیون با سرعت به پیش برود؛ مانند آمریکا.
تا چندی پیش مردم ژاپن می توانستند آسوده خاطر باشند چون می دانستند کشور آنها بهتر از همتایان غربی در پاسخ به پاندمی عمل کرده است و چون افزایش شدید موارد ابتلا و تلفات در کار نبود مردم هم هیجانی برای واکسن نداشتند اما در حالی که قرار است تا سه ماه دیگر بازی های المپیک برگزار شود و سومین حالت اضطراری هم اعمال شده، به نظر می رسد که سرخوردگی عمومی در حال افزایش است و فشار را بر دولت سوگا برای سرعت عمل بالا می برد.
نخست وزیر اکنون به وزیر دفاع دستور داده که از ارتش برای ایجاد یک سایت (مکان) واکسیناسیون گسترده در توکیو استفاده کند. سوگا با نظرسنجی رهبری حزب در ماه سپتامبر روبه رو است و باید تا ماه اکتبر انتخابات عمومی برگزار کند.
نظرسنجی های داخلی در ماههای اخیر نشان می دهد که تا حد ۸۰ درصد از مردم خواهان واکسیناسیون هستند.
عملکرد آهسته ژاپن در زمینه واکسیناسیون ناشی از چند علت است. این کشور تاریخی از تردید درباره واکسن دارد که سابقه آن به هراس اثبات نشده درباره ایمنی واکسن "ام ام آر" در دهه ۱۹۹۰ باز می گردد. این کشور همچنین یک فرهنگ پزشکی محافظه کار دارد و مردم فقط به پزشکان و پرستاران اعتماد دارند. پیشنهاد اخیر برای پیوستن دندانپزشکان به کار واکسیناسیون موجب مباحثی درباره صلاحیت آنها شد.
سیاستمداران و قانونگذاران ژاپنی همچنین با دقت و احتیاط برای تایید واکسنها عمل کرده اند و این کشور تا کنون تنها واکسنهای تولید فایزر و بیون تک را تایید کرده است. انتظار می رود کار واکسیناسیون در ماه می شتاب بگیرد اما با این کار هم انتظار نمی رود که درصد قابل ملاحظه ای از مردم تا پیش از بازی های المپیک پوشش داده شوند.
دولت بجای واکسیناسیون تدابیر سختی برای محافظت از کشور دربرابر ریسک الودگی در زمان ورود بیش از ۱۰ هزار ورزشکار و همراهان آنها از سراسر جهان در ماه ژوییه در نظر گرفته است. گردشگران خارجی هم از حضور در این مراسم منع شده اند. با این حال دولت سوگا می گوید که خواستار تکمیل واکسیناسیون افراد کهنسال تا پایان ماه ژوییه است که این امر نیازمند حدود ۷۴۰ هزار مورد واکسن در هر روز است.

  • نویسنده :
  • منبع :