۱۹ دی: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نشانه‌های رشد اقتصادی برای سال جاری مشخص شده و نیمه دوم امسال رشد و بهبود اقتصادی را شاهد خواهیم بود.
فاطمه سادات محمدی؛ مسئله اقتصادی امروز گریبان قشر ضعیف و غنی را هر کدام به یک شکل گرفته است؛ همه برای کوچکترین خرید یا سرمایه‌گذاری سردرگم و چشم به راه بهتر شدن وضعیت اقتصادی هستند.

برای پرسش از اینکه آیا وضعیت اقتصادی در سال جاری بهبود پیدا خواهد کرد یا نه، نظر «غلامرضا مرحبا» عضو کمیسیون اقتصادی و منتخب مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی را که خود از کارشناسان اقتصادی است جویا شدیم؛ وی نویدهای خوبی برای سال جاری داد؛ مشروح گفت‌وگوی ما در ادامه می‌آید:

• پیش‌بینی شما از وضعیت اقتصادی کشور در کوتاه مدت چیست؟

علیرغم اینکه ما با کرونا درگیر هستیم و متأسفانه به دلیل نبود مدیریت درست برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، کشور از وضعیت پایدار زرد کرونایی که در آن بسیاری از گروه‌های شغلی فعال بودند به وضعیت بسیار خطرناک قرمز رو به سیاه تبدیل و کسب و کارها تعطیل و به اقتصاد مردم صدمه سنگینی وارد شد.

اما چند نشانه‌های رشد اقتصادی برای سال جاری مشخص شده و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رشد و بهبود اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

• چه نشانه و دلایلی برای بهبود وضعیت اقتصادی دارید؟

نخست اینکه واکسیناسیون عمومی کرونا را خواهیم داشت که فوتی‌ها و فشار اقتصادی و روحی کاهش پیدا می‌کند.

سپس انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را پیش رو داریم که نقطه امید و عطفی در سیاست داخلی و خارجی کشور هست زیرا مدیریت‌ها تغییر می‌کند و هر دوره با آمدن مدیریت‌های جدید انرژی جمع شده‌ای مانند فنر آزاد می‌شود و مسئولان دولتی شروع به سازندگی می‌کنند و در پی توسعه و تحول هستند که این عوامل به کمک اقتصاد می‌آید و بسیاری از رخوت‌ها و سستی‌های سال‌های اخیر را از بین می‌برد.

سوم با گشایش‌ها و اصلاحاتی که در سیاست‌های بانکی در خصوص کمک به تولید و کسب و کارهایی که به دلیل کرونا و یا دلایل اقتصادی دیگر تعطیل شدند و بدهکارهای بانکی در حال انجام است و قوه قضائیه هم پای کار آمده و کمک می‌کند چرخ بسیاری از کسب و کارهای تعطیل شده به حرکت درمی‌آید و اشتغال ایجاد می‌شود.

چهارم سیاست‌گذاری‌هایی که در مجلس شورای اسلامی در حوزه عمرانی مانند تصویب مالیات بر خانه‌های خالی و ساخت مسکن انجام شده و پنجم توافقاتی که با سایر کشورها داشتیم مانند توافق ۲۵ ساله ایران و چین وضعیت اقتصادی بهبود پیدا می‌کند.

سپس اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها با حفظ «حکمت، مصلحت و اقتدار» برداشته شود گشایشی اتفاق می‌افتد.

و مهمتر اینکه اگر طبق سند چشم‌اندازی که توسط مقام معظم رهبری عمل شود سال ۱۴۰۰ و سال‌های آتی روزهای بهتر اقتصادی را تجربه خواهیم کرد.

رئیس جمهور باید به آرمان‌های انقلاب و مردم وفادار باشد



• انتخاب درست در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو چقدر در بهبود وضعیت اقتصادی اثرگذار است؟

اگر مردم انتخابی طبق معیارهایی که رهبری بیان کردند داشته باشند و کسی را انتخاب کنند که به آرمان‌های انقلاب و قول و قرارهایی که با مردم می‌گذارد وفادار باشد به نفع خودشان و بهبود وضعیت فعلی عمل کرده‌اند.

• چه نوع شخصیتی مناسب سمت ریاست جمهوری است؟

مدیریت یک کشور آن‌قدر پیچیده و گسترده است که نمی‌توان گفت اگر شخص اقتصادی یا سیاسی روی کار بیاید وضعیت درست می‌شود بلکه باید فردی باشد که از وزرا و کارشناسان خبره در همه حوزه استفاده کند و بتواند اقتدار کشور را حفظ و رفاه عمومی را ایجاد و بخصوص معیشت مردم را تأمین کند، چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد، عمران و آبادانی کشور را به جریان بیندازد، در صحنه داخلی و بین‌المللی عزت آفرینی و وحدت اقوام ایرانی را مستحکم‌تر کند و قومی و قبیله‌ای و جناحی عمل نکند.

• ایران در عرصه بین الملل و در منطقه چه وزنی از قدرت را به خود اختصاص داده است؟

ایران از قدرت قابل توجهی برخوردار است اگر ایران قدرتمند نبود دشمنان کشور را چند تکه می‌کردند؛ قدرتش را نداشتند که این اقدام را عملی نکردند.

نهایت توانایی دشمنان اعمال تحریم‌ها بود که در همه ابعاد ایجاد کردند اما حالا خودشان اعتراف می‌کنند که تحریم‌ها بر ایران بی‌اثر بوده است.

ملت ایران در فروریختن تحریم‌ها مقاومت جانانه کردند

ملت ایران در فروریختن تحریم‌ها مقاومت جانانه کردند در نتیجه همین مقاومت دشمنان ناچار به حقانیت اهداف و گفته‌های ایران و مظلومیت ملت ایران اعتراف کردند.

ما شرمنده مردم هستیم

این اعتراف به شکست دشمنان در نتیجه پایداری مردم ایران است؛ مردم در این مدت بهای سنگینی را پرداخت کردند و بخصوص در دو حوزه معیشت و دارو به سختی افتادند؛ ما شرمنده مردم شدیم اما آنان ایستادگی کردند تا دشمن را به اعتراف کشاندند که بگویند تحریم‌های حداکثری بر ایران جواب نداده و ما اشتباه کردیم و خودشان پیشنهاد مذاکره مجدد را دادند.

عزتمندی تیم مذاکره کننده در نتیجه پایداری مردم است

تیم مذاکره کننده به دلیل همین پایداری مردم، عزتمندانه پای میز مذاکره رفتند باید این عزت را حفظ و از آن پاسداری کنیم تا بتوانیم در صحنه بین الملل هم از آن استفاده کنیم.

ایران جایگاه و وجهه بین‌المللی دارد اما ما تعارف نداریم متأسفانه در حوزه‌های عمرانی و حتی معیشت مردم عقب ماندیم در این مدت ما هم در کنار مردم بودیم و درد آنان را احساس کردیم امیدواریم بر این مشکلات فائق بیایم و رونق اقتصادی را در کنار هم داشته باشیم.

فساد مانند خوره پایه‌های اقتصاد را از بین می‌برد

• در نشست فعالان بخش خصوصی تهران پنج فوریت «مهار پایدار تورم»، «مقابله با فساد»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور»، «ایجاد رشد اقتصادی» و «فقرزدایی غیرتورمی» را اولویت کاری دولت آینده برشمردند؛ شما کدام را مهمتر می‌دانید؟

همه به یک اندازه مهم هستند؛ اقتصاد پویا در همه حوزه‌ها اقتدار آفرینی می‌کند فقط این نیست که توان دفاعی و قدرت چانه زنی دیپلمات‌های ما بتوانند اقتدار آفرینی کنند بلکه اقتصاد فعال، پویا و گسترده می‌تواند توان دفاعی و ارتباطات بین‌المللی ما را هم افزایش دهد و همه این‌ها لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

اگر مبارزه با فساد نداشته باشیم نمی‌توانیم اقتصاد پویا و پایداری داشته باشیم فساد مانند بیماری جذام و خوره است و به جان اقتصاد می‌افتد و پایه‌های اقتصاد را از بین می‌برد و مسئولان در هر بخش دیگری که تلاش کنند فساد نمی‌گذارد آن بخش جان بگیرد.

مبارزه با فساد پیش زمینه رسیدن به اقتصاد مقتدر و فعال است و اقتصاد پویا و فعال لازمه رسیدن به اقتدار بین‌المللی است.


  • نویسنده :
  • منبع :