19 دی: جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تعویق انتخابات عمومی در فلسطین را کودتا توصیف و تشکیلات خودگردان را متهم کرد که به دلایل شخصی دست به چنین اقدامی زده است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حماس در بیانیه ای جنبش فتح و ریاست تشکیلات خودگردان را مسئول تصمیم مزبور و پیامدهای آن دانست و از این اقدام به عنوان کودتا علیه روند مشارکت و توافقات ملی نام برد.
این در حالی است که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بامداد جمعه در پایان نشستی که در باره انتخابات تشکیل شده بود، اعلام کرد: تصمیم گرفتیم انتخاب را تا هنگام تضمین برگزاری آن در قدس، به تعویق بیاندازیم.
وی افزود: ملت ما همان گونه که در قدس توانایی خود را برای تحمیل اراده اش بر رژیم اشغالگر ثابت کرد، قادر است برگزاری انتخابات را نیز بر او تحمیل کند.
جنبش حماس با یادآوری نشست پنجشنبه شب در رام الله در باره انتخابات گفت: حماس این نشست را تحریم کرد زیرا از قبل می دانست که جنبش فتح و تشکیلات خودگردان تصمیم به توقف انتخابات به خاطر مسایل دیگری گرفته اند که هیچ ربطی به موضوع قدس ندارد.
حماس افزود: روز گذشته در تماس رسمی با رهبری جنبش فتح توضیح دادیم که ما برای حضور در نشست امروز آماده ایم به شرط  اینکه مختص بررسی راه ها و مکانیزم های برگزاری انتخابات در قدس باشد.
بر اساس فرمان ریاستی رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، قرار بود انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) برگزار و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزارشود.
پس از ۱۵ سال، این نخستین بود که تشکیلات خودگردان فلسطین حکمی برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست جمهوری و مجلس ملی صادر ‌کرد که مورد استقبال جنبش حماس نیز قرار گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا