19 دی: دولت انگلیس در حالی که بر ادعای استقلال و بی‌طرفی بی‌بی‌سی اصرار دارد، به تازگی چندین میلیون پوند به بهانه مقابله با شایعات و گزارش‌های نادرست در امر خبررسانی به سرویس خارجی این رسانه، که شبکه معاند بی‌بی‌سی فارسی هم ذیل آن قرار دارد، کمک مالی کرده است.
دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه اعلام کرد که ۸ میلیون پوند برای آنچه وی پروژه «مقابله با شایعات مضر و گزارش‌های نادرست و تقویت حضور در فضای مجازی» خواند ، به بی‌بی‌سی اختصاص داده است.
انگلیس امیدوار است تا به این ترتیب با جذب مخاطب، قدرت نرم خود را در سراسر جهان گسترش دهد. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، این بودجه در چارچوب طرح بازنگری سیاست های امنیتی و دفاعی دولت اختصاص یافته که بر حفاظت از کشور دربرابر تهدید دولت‌های متخاصم تاکید دارد.
وزیر امور خارجه انگلیس مدعی است: در دنیایی که دولت‌ها و گروه‌های جنایت‌کار اخبار را برای مقاصد غیرقانونی تحریف می‌کنند این مهم است که از اهداف گزارش‌دهی مستقل در سراسر جهان حمایت شود. وی مدعی شد که کمک مالی جدید دولت به سرویس جهانی بی‌بی‌سی باعث توسعه خبرنگاری بی طرف و مقابله با تحریف حقیقت در سراسر جهان می‌شود.
در همین حال تیم دیوی مدیرعامل بی‌بی‌سی ضمن استقبال از گشاده‌دستی جدید دولت ادعا کرد که این اعتبار در راستای تامین اهداف مورد نظر دولت مصرف خواهد شد. وی مدعی شد: درحالی که دنیا به مقابله با همه گیری کرونا ادامه می‌دهد، نقش مثبت سرویس جهانی بی‌بی‌سی برای ارائه اخبار قابل اعتماد و بی طرفانه بیش از هر زمان دیگری مهم نبوده است.
این تحول درحالی صورت می‌گیرد که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد اعتماد عمومی مردم انگلیس به شبکه بی‌بی‌سی که بابت آن حق اشتراک می‌پردازند طی یک سال گذشته رو به افول بوده است.
تحقیقات نشریه تایمز حاکیست که نیمی از جمعیت انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند که بی‌بی‌سی دیگر بیانگر ارزش‌های مورد علاقه‌ آن‌ها نیست و ارزش تماشا را ندارد. این در حالیست که سال گذشته حدود یک سوم افکار عمومی چنین تصوری داشتند. گفته می‌شود که پوشش نامناسب این شبکه در یک سال گذشته از تحولات برگزیت و همه‌گیری کرونا باعث افزایش نارضایتی‌ها علیه این رسانه در این کشور شده است.
اخیرا هم پوشش خبری گسترده درگذشت همسر ملکه انگلیس باعث اعتراض بی‌سابقه افکار عمومی به این شبکه شد. گفته می‌شود بیش از یکصد شکایت علیه بی‌بی سی نزد سازمان ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای انگلیس ثبت شده که به تعبیر نشریه گاردین سابقه نداشته است.
کاهش محبوبیت بی‌بی‌سی زمانی پر رنگ‌ و برجسته‌تر می‌شود که تحقیقات نهاد ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای انگلیس موسوم به آکفام نشان می‌دهد که این شبکه رسانه‌ای بلحاظ بی‌طرفی، پایین‌تر از رقبای خود نظیر آی‌تی‌وی، کانال ۴، کانال ۵ و اسکای رفتار کرده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۵۴ درصد بزرگسالان در انگلیس معتقدند که اخبار بی‌بی‌سی بی طرف نیست.
همچنین تحقیقات موسسه افکار سنجی یوگوو حاکیست که ۴۴ درصد مردم انگلیس معتقدند که این شبکه رسانه‌ای ارزش‌های آن‌ها را نادرست انعکاس می‌دهد. از این میان ۴۸ درصد افراد مسن بر این باورند که بی‌بی‌سی بیانگر نگاه‌ ان‌ها نیست. این وضعیت در شمال انگلیس ۵۱ درصد و در اسکاتلند ۴۷ درصد گزارش شده است.
اما نکته جالبتر اینجاست که تماشای بی‌بی‌سی درحالی برای شهروندان انگلیسی با پرداخت حق اشتراک همراه است که سرویس جهانی این رسانه در خارج از کشور رایگان ارائه می‌شود.
البته از آنجا که هزینه‌های سرسام‌آور این رسانه دولتی با دریافت حق اشتراک تامین نمی‌شود، بودجه آن توسط دولت تعیین و از سوی مجلس تصویب می‌شود. لذا طبیعی است که هزینه کرد بودجه هم بر اساس سیاست‌های کلان کشور تحت نظارت دولت صورت می‌گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا