19 دی: عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق گفت: توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود.
حمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره واردات واکسن کرونا به جای مطالبات برقی و گازی از عراق اظهار داشت: از قبل با عراق توافق شده بود که ۸ قلم کالا از محل طلب ایران خریداری شود.
وی افزود: گندم، جو، برنج، روغن، سویا، ذرت، دارو، تجهیزات پزشکی از جمله این اقلام است.
عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق خاطرنشان کرد: اکنون در همین راستا توافق شده که از این محل واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود و این خبر خوبی است. 
وی گفت: بانک مرکزی میزان مطالبات را ۵ تا ۶ میلیارد اعلام کرده و با توجه به اینکه جریان برق و گاز مستمر است، لذا این عدد مرتب تغییر می‌کند.
حسینی تاکید کرد: طی سه سال گذشته روزانه متوسط ۲۷ میلیارد متر مکعب گاز به ارزش روزانه حدود ۵ میلیون دلار  به عراق صادر شده است.
به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان،وزیر نیرو امروز با وزیر برق جمهوری عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
او پس از این دیدار گفته است: وزارت بهداشت کشور با رعایت مجموعه ملاحظاتی که هست درصدد خرید دوز مورد نیاز واکسن کرونا از شرکت اروپایی است و هزینه آن از محل منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در عراق پرداخت می شود.
وزیر نیرو اعلام کرد: در بخش واکسن دیروز رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که دولت جمهوری اسلامی ایران یک و نیم میلیارد دلار برای واکسن در نظر گرفته و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام‌های لازم از طرف بانک مرکزی صورت خواهد گرفت و روسای کمیسیون‌های مشترک همکاری های اقتصادی در جاهایی که منابع مالی داریم پیگیری تامین این منابع را خواهند کرد.
اردکانیان خاطرنشان کرده است: با توجه به این که از حدود یک ماه پیش، رئیس جمهوری به من دستور داد برای تامین ارز مورد نیاز واردات واکسن از نقاط مختلف جهان با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر باشم، در نشست امروز هم مذاکرات خوبی در این خصوص داشتیم، البته تماس‌های من به طور مستقیم با بانک تجارت عراق است و تقریبا روزانه با رئیس این بانک در تماس هستم.
به گفته او؛ ترتیب‌هایی باید در تهران، بخشی در بغداد و بخشی در مسکو داده می‌شد و خوشبختانه همه ترتیب‌های قراردادی مهیا شده و انتظار ما این است که نخستین پرداخت‌ها(از سوی عراق) ظرف روزهای آتی انجام شود و بتوانیم مسائل مالی قراردادهای خرید دو میلیون دوز و 60 میلیون دوز واکسن را هم بموقع حل کنیم که هیچگونه وقفه و اختلالی برای ورود برنامه‌ریزی شده واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت پیش نیاید.

  • نویسنده :
  • منبع :