19 دی: عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم با بیان اینکه تقریبا قطعی شده که آیت الله رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهور شود، گفت: در این صورت قالیباف کاندیدا نخواهد شد.
حجت الاسلام احد آزدای‌خواه طی سخنرانی در مسجد ابالفضل(ع) شهر قم اظهار داشت: جمهوری اسلامی امروز در شرایط تمدن سازی قرار دارد و باید از مسائل ریز و پیش پا افتاده که برخی در صدد هستند که فکر مردم را به آن‌ها مشغول کنند دوری کرد.

وی گفت: صحبت ما امروز بر سر اصلاح طلب و اصول‌گرا و حزب و تشکل نیست بلکه هدف ما عمق بخشی انقلاب تا مرز ونزوئلا و آمریکای لاتین است.

نماینده مردم ملایر در مجلس اظهار کرد: خط مقاومتی که امروز در دنیا تشکیل شده جبهه‌ای فراملی برای دفاع از انقلاب، اسلام و شیعه است که عظمت آن در جهان خودش را نشان داده است.

وی بیان کرد: در صورتی که انقلاب ایران که عمری نزدیک به نیم قرن از آن می‌گذرد به قدری از نظر کیفی و کمی خدمت ارائه کرده که دنیا شیفته آن شده است؛ بگذریم از پس لرزه‌هایی که به یک باره اتفاق می‌افتد و نتیجه آن اخیراً صفوف مرغ می‌شود؛ این‌ها مسائلی است که مانند آب خوردن می‌تواند نباشد.

جشن خودکفایی گندم با واردات چهار میلیون تنی آن عزا شد

حجت الاسلام آزادی‌خواه افزود: بگذریم از اینکه سال‌ها پیش جشن خودکفایی گندم را گرفتیم و با وجود اینکه شرایط تغییری نداشت پس از چند سال مجدداً وارد کننده گندم شدیم و حدود سه تا چهار میلیون تن گندم وارد می‌کنیم؛‌ این‌ها همان اشتباهاتی است که یک نفر انجام می‌دهد و یک لشکر باید آن را تحمل کند؛ در دوران امام حسن(ع) هم یک فرمانده منحرف اشتباهی کرد که یک امام مجبور شد اشتباه آن فرد را جبارن کند.

وی با بیان اینکه این اشتباهات همواره در تاریخ اسلام بوده، ادامه داد: در تشکیل مثلث شوم در مکه و جنگ‌های صفین و جمل هم همین اتفاق افتاد اما افتخار ما این است که با وجود اختلافات و چوب لای چرخ گذاشتن‌های افراد داخلی و مزدوران، امروز جهان اسلام به عظمت رسیده است.

وی افزود: من به همراه چند تن از نمایندگان برای نظارت بر انتخابات ونزوئلا رفتیم و مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به ما گفت افتخارآمیزترین لحظه برای من زمانی بود که نفت‌کش‌های حامل بنزین جمهوری اسلامی ایران به سواحل کاراکاس (پایتخت این کشور) رسید؛ ۱۲ هزار کیلومتر نفت‌کش‌های شما روی آب‌های آزاد دنیا حرکت کرد و یک ابرقدرت در دنیا نتوانست یک فشنگ به سمت آن شلیک کند.

این نماینده مجلس دهم و یازدهم گفت: من احساس غرور کردم که یک نفر از آن سوی دنیا و در قلب آمریکای لاتین که از لحاظ دینی هم شبیه به ایران نیست این سخن را بگوید.

اقتدار ایران به دلیل داشتن «مرد میدان» است

وی با تأکید بر اینکه از دل این اقتدار است که پول در می‌آید، تأکید کرد: این عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی است که ما بنزین را به آن‌ها فروختیم و به جای آن با پرواز اختصاصی برای ما طلا فرستاده شد اما برخی این‌ها را نمی‌بینند که می‌گویند سردار سلیمانی مرد میدان بود و من در مقام دیپلماسی هستم؛ بیچاره مشخص است وی مرد میدان بوده والا دیپلماسی شما را که مردم هشت سال است تجربه کرده‌اند.


امنیت و توسعه از دل اقتدار پدید می‌آید

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم افزود: اگر بگذارند با این اقتدار، اقتصاد درست خواهد شد، امنیت تأمین می‌شود و اگر بفهمند توسعه هم اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: سیاست ما عین دیانت ماست و این سخنان اعتقادی است زیرا ما در کتاب ولایت فقیه مقوله عمربن حنظله آموختیم که مبانی ولایت فقیه ریشه‌دار و دینی است اما امروز متأسفانه به هر بهانه دستخوش حملات و ضربات قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام آزادی‌خواه گفت: در جلسه تنفیذ حکم روحانی رهبر انقلاب، سه توصیه به رئیس جمهوری داشتند که سومین آن ارتباط درست با کشورهای دنیا بود لذا اینگونه نیست که اگر کسی منتقد به مذاکره با آمریکا باشد وی را متحجر و دلواپس بنامند ما هم مذاکره به شرط اینکه سودمند باشد را قبول داریم.

وی افزود: با توسعه و دیپلماسی علوی شیعی، حشد الشعبی و انصارالله تشکیل و حزب الله تقویت شد و جبهه مقاومت یمن که قرار بود حداکثر تا سه ماه دوام بیاورد هم اکنون حدود هفت سال است که پابرجاست و اخیراً موشک‌هایشان را در ریاض فرود می‌آورند؛ «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» این قاعده قرآنی است که طبق آن باید عمل شود.

این نماینده خانه ملت با اشاره به در پیش بودن انتخابات بیان کرد: در سوره یوسف آمده که دعوت به حق باید با بصیرت باشد؛ در این ۵۰ روز تا انتخابات خیلی حرف‌ها زده خواهد شد لذا بر همه مؤمنین واجب است که نگذارند مردم تصمیم غلط بگیرند در این زمان‌ها پس لرزه‌هایی ایجاد می‌کنند و عدد و رقم‌ها را به هم می‌دوزند که مردم فریب می‌خورند.

وی در ادامه به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ داد که مشروح آن در ادامه می‌آید:

منتقد عملکرد صدا و سیما هستم

• چرا هر بار که گروه مذاکره کننده به وین می‌روند صدا و سیما شروع به تخریب می‌کند؟

من عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بودم و در جریان اقدامات رسانه ملی هستم لذا از روی علم می‌گویم که صدا و سیما در بسیاری از موارد اقداماتی را که نباید، انجام می‌دهد.

ما از مذاکرات هراس داریم زیرا تأکید رهبری بر مذاکره عزتمندانه است اما انصافاً آورده ما و دشمن نشان می‌دهد این مذاکرات تاکنون عزتمندانه نبوده است.

نصیب ایران از ۱۰۰ هواپیمای برجامی تنها پنج هواپیما شد

• چه خبر از هواپیماهایی که قرار بود به ایران وارد شود؟

در این مدت کمتر از یک سال تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق کردند و بلافاصله برگرداندند؛ قرار شد در سایه تعلیق تحریم‌ها ۱۰۰ فروند هواپیما وارد ایران شود در صورتی که کمتر از پنج هواپیما وارد شد که ما متوجه نشدیم همین تعداد هم بالاخره آمد یا نه.

مذاکرات وین برای مجلس شفاف نیست

• آیا نمایندگان مجلس در جریان مذاکرات وین هستند؟

مذاکرات برای ما شفاف نیست و برخی اعضای تیم مذاکره کننده دارای پرونده هستند اگر مذاکرات عزتمندانه و منتج به نتیجه بود من هم پرچم دست می‌گرفتم و منادی آن در مجلس می‌شدم خیلی از نمایندگان هم همراه من می‌شدند اما متأسفانه اینگونه نیست.

• مذاکرات تاکنون ثمربخش بوده است؟

تاکنون که آمریکا زیر بار نرفته به تعهدات خود عمل کند؛ حجت الاسلام پژمانفر، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفتند باید نتایج مذاکرات وین در صحن علنی مجلس ارائه شود که چند روز پیش آقای عراقچی یک گزارشی را به ما ارائه دارد.

رهبر انقلاب فرمودند تنها راه برای ادامه مذاکرات این است که آمریکا یک‌باره همه تحریم‌های ظالمانه را بردارد اما آنان به دنبال برداشتن تحریم‌ها به صورت تدریجی هستند لذا به نظر می‌رسد تیم مذاکره کننده ایران آزمون و خطا را ادامه می‌دهند.

ماجرای نطنز هم یک تذکر به ما بود؛ من بعید می‌دانم مذاکرات وین نتیجه بخش باشد اما واقعاً امیدواریم که اقدامات و توافقات خوبی صورت گیرد و گشایش برای مردم ایجاد شود.

خدا از من و همکارانم نگذرد اگر بخواهیم منافع ملت را به حزب و بازی‌های سیاسی بفروشیم این خیانت است اما تاکنون نشان می‌دهد که جای امیدواری نیست.

مجلس یازدهم محاکمه رئیس جمهور را کلید زد

• آیا دستگاه قضا رئیس جمهور را محاکمه می‌کند؟

این نکته را بگویم که مقام معظم رهبری با صراحت و قاطعیت گفتند «مجلس یازدهم انقلابی‌ترین مجلس است» اما دشمنان داخلی و خارجی بلافاصله پس از آن مجلس یازدهم را بد زدند به نحوی که گویا اقدامی انجام نداده اما یکی از اقدامات مجلس یازدهم محاکمه آقای روحانی بود که بسیاری از مردم در جریان آن نیستند.

نمایندگان این مجلس رئیس جمهور را اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس کردند که رأی قالب آورد و پرونده تخلف وی به قوه قضائیه ارجاع شده است؛ برابر این ماده، قوه قضائیه موظف است که خارج از دستور به این پرونده رسیدگی کند و حتی اگر ترک فعل هم باشد مجرم را مواخذه کند.

• پس از اتمام دوره ریاست جمهوری هم کسی می‌تواند رئیس جمهوری را محاکمه کند؟

بله؛ از نظر قانونی هم دادستان و هم شاکی خصوصی می‌تواند.


استیضاح دردی را دوا نمی‌کند

• آیا نباید آقایان روحانی و ظریف استیضاح شوند؟

در مورد استیضاح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مردم زیاد از ما می‌پرسند؛ برخی از نمایندگان هم بر این باور هستند که باید زودتر از این‌ها استیضاح محقق می‌شد اما من موافق این امر نیستم.

مؤمن، باید تدبیر قبل از عمل داشته باشد؛ مانند خودرویی که در گل مانده است مجبور هستیم همگی کمک کنیم تا از این وضعیت که نتیجه انتخاب مردم است خارج شویم. سؤال و تذکر و اقدام برای محاکمه را انجام دادیم اما استیضاح را صلاح نمی‌دانیم.

آیت الله رئیسی می‌آید / قالیباف نمی‌آید

• آیا آیت الله رئیسی و قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوند؟

تقریباً قطعی شده که رئیس مجلس برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نمی‌آید؛ آقای قالیباف اخیراً به من گفتند که اگر آیت الله رئیسی بیایند من به هیچ عنوان نمی‌آیم.

امروز صبح هم با معاونان آقای رئیسی یک جلسه‌ای داشتیم تقریباً قطعی شده که ایشان کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوند.

من فرد اصلح‌تری از آقای رئیسی سراغ ندارم؛ کاندیداهای متعهد دیگری هم هستند اما حضور آیت الله رئیسی حجت را برای همه تمام خواهد کرد.

فایل صوتی ظریف جهت ایجاد دوقطبی در انتخابات افشا شد

• برنامه اصلاح‌طلب‌ها برای انتخابات چیست؟

جریان همسوی دولت هم حتماً جریانی را ایجاد خواهند کرد و نفر اول این جریان آقای ظریف است و همین مسائل اخیری که اتفاق افتاد به منظور ایجاد دوقطبی برای انتخابات بود.

اصلاح‌طلبان برنامه جدی برای انتخابات دارند فایل صوتی آقای ظریف هم لو نرفت بلکه عمدا منتشر شد و اصلاً شاید جزئی از برنامه اصلاح‌طلبان باشد و باید منتظر برنامه بعدی آنان بود زیرا صوت اصلی هفت ساعت است که سه ساعت آن منتشر شده و ممکن است فتنه‌های دیگر هم در راه باشد.

ملت حزب الله که با اشک پای تابوت سردار سلیمانی رفتند با این انتخابات باید ارزش‌های انقلابی خودشان را تثبیت کنند.

ما از آمدن این افراد هراس داریم و از بدنه امت حزب الله که دغدغه دین و پایمال شدن خون شهدا را دارند انتظار می‌رود که پای کار بیایند و خیالمان راحت نباشد زیرا چهار سال پیش هم همین رویه بود اما کمتر از یک هفته کاملاً مسیر انتخابات تغییر کرد و این وضعیت به وجود آمد.

جریان اصلاحات ممکن است روی آقای لاریجانی هم به توافق برسند.

• چه رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که رفاه اقتصادی را به دنبال داشته باشد؟

گول تقدیس سازی‌ها را نخورید نشانه‌هایی هست که قصد دارند گنجشک را رنگ کنند و جای قناری به ما بفروشند و برنامه‌هایی برای این کار دارند.

باید واقع بین بود و مراقب بود که در دامن شایعات نیفتیم؛ در مورد آقای رئیسی در دوره قبل بسیاری از من می‌پرسیدند که واقعاً اگر ایشان بیاید در خیابان‌ها دیوار می‌کشد؟

رونق اقتصاد با هماهنگی بین رئیس جمهوری و رهبری محقق می‌شود

به خدا که اگر رئیس جمهور با ولی فقیه هماهنگ باشد وضعیت اقتصادی درست می‌شود.

 ایران روزی دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت به ارزش سه میلیارد می‌فروخت و بخش اعظم اقتصاد کشور ما با دلارهای نفتی اداره می‌شد اما بیش از یک سال است که به دلیل تحریم‌ها ۳۰۰ هزار بشکه نفت فروختیم و با وجود مشکلات در باور کسی نبود که ارکان کشور به هم نخورد و کشور سر پا بماند.

من به هزار و یک دلیل اثبات می‌کنم که این کشور را با همین امکانات و منافع به بهترین شکل می‌شود اداره کرد من به آقای جهانگیری هم گفتم خداوکیلی قبول دارید اگر یک دهم هزینه‌هایی که در وین و ژنو و امثال آن رفت به عراق و پاکستان می‌رفت بخش زیادی از مشکلات کشور حل می‌شد؟

ما ۱۸۰ میلیون مسلمان دوستدار ایران در پاکستان و ۴۰ میلیون نفر در افغانستان داریم که هر چقدر محصولات کشاورزی و تولیداتمان را به این دو کشور صادر کنیم و دلار بیاوریم آب از آب تکان نمی‌خورد؛ نه از طریق دریاست که کشتی ما را مورد هدف قرار دهند و نه از طریق آسمان است که سوخت به هواپیما ندهند؛ عراق و سوریه و ارمنستان هم بازارهای هدف هستند.
همه مسئولان دزد و خائن نیستند

• چه میزان نمایندگان متعهد به دین و انقلاب در مجلس هستند؟

من در مجالس دهم و یازدهم حضور داشتم و به شما اطمینان می‌دهم که برخی نمایندگان اقداماتی دارند که اگر شهدا زنده بودند همین کارها را انجام می‌دادند.

فکر نکنید همه مسئولان دزد و خائن هستند؛ برخی از همکاران ما حقوق باقی مانده‌شان را آخر هر ماه بین ایتام و نیازمندان تقسیم می‌کنند و برخی تا ۱۸ ساعت روزانه کار می‌کنند و ۱۰۰ تا ۶۰۰ تلفن در روز دارند.

ما دین و انقلابمان را نمی‌فروشیم؛ البته افراد سوء استفاده کن هم هستند همان‌گونه که تعدادی از نمایندگان مجلس دهم در انتخابات این دوره رد صلاحیت شدند و مظلوم نمایی هم می‌کردند.

یکی از اعضای شورای نگهبان به من گفت به هر کسی که می‌گوید ما برای مسائل سیاسی رد صلاحیت شدیم اعلام کنید که ما پرونده تخلفاتشان را رو می‌کنیم.

شک نکنید که در بین مسئولان شخصیت‌های انقلابی کم نیستند؛ پایداری انقلاب به دلیل وجود همین افراد است.

مجلس یازدهم رنگ رئیس جمهور را به خود ندید

• شما که از نزدیک با رئیس جمهور ارتباط دارید چرا از وی نمی‌خواهید دست از برجام بی فرجام بردارد؟

ما از نزدیک با ایشان ارتباطی نداریم؛ یک سال است که مجلس یازدهم تشکیل شده ایشان یک بار در حد یک لحظه در مجلس نیامده و این خیلی بد است؛ در مجلس دهم هم که حضور می‌یافت رفقایش دورش را می‌گرفتند.

• فکری برای قشر روحانی دارید؟

روحانیون مظلوم‌ترین قشر هستند حرف‌های بی‌اساسی را علیه آنان بر زبان‌ها می‌اندازند که خیانت است.

• شما در کمیسیون فرهنگی چه طرحی برای حجاب داشتید؟

طرحی در مجلس دهم با آقای آصفری عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر ارائه دادیم اما مانند هزاران طرح دیگری که تصویب شد، دولت باید آن‌ها را اجرا کند.

استیضاح‌ها افراد نالایق‌تر را روی کار آورد

• شما مگر ناظر بر عملکرد دولت و اجرای درست قانون نیستید؟

هستیم اما زمانی که استیضاح را انجام می‌دهیم اما می‌بینیم در این شش سال هر بار یک فرد نالایق‌تر را جایگزین کردند؛ تا دولت به صورت خودجوش عمل نکند اقدامات ما فایده آنچنانی ندارد.

ما اصل تفکیک قوا در قانون اساسی داریم و هر قوه باید کار خودش را درست انجام دهد تا کشور به درستی اداره شود.

سه برابر نیاز ادارات دولتی نیرو استخدام شده است

• برای اشتغال چه اقدامی کردید؟

مجلس طرح‌هایی را ارائه داده اما دولت باید ایجاد اشتغال داشته باشد؛ طرح «ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را در مجلس دهم تصویب کردیم که در راستای آن هزاران نفر که بازنشسته شده و مجدداً به کار گرفته شده بودند ملزم به برکناری شدند و جوانان جای آنان را گرفتند.

هم اکنون دو تا سه برابر نیاز ادارات نیرو استخدام شده است؛ مراد از اشتغال نباید در حوزه ادارات دولتی باشد.

بخش خصوصی هم مانند اینکه بمبی در آن منفجر شده باشد از هم پکیده زیرا از تولید حمایت نمی‌شود به همین دلیل رهبری امسال را سال حمایت از تولید نامید زیرا برخی بر اجرا کردن برنامه‌ها مانع تراشی می‌کنند.

بانک‌ها تبدیل به بنگاه‌های معاملاتی شدند

• بانک‌ها چقدر در ایجاد این مشکلات نقش داشتند؟

در این سال‌ها تولیدکنندگان مشکلات زیادی را متحمل شدند و بسیاری از واحدهای تولیدی در کشور به دلیل تسهیلات بانک‌ها به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمد.

بانک‌ها نباید تصدی‌گری مستقیم داشته باشند بلکه باید تسهیل گر باشند اما تبدیل به بنگاه‌های معاملاتی شدند.

دولت موظف است که بنگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند اما می‌شود پتروشیمی و ... که یک دهم قیمت کارشناسی به بخش خصوصی می‌فروشند که آن شخص به نحوی با یک شخصی در دولت مرتبط است؛ نیازمند اقدام فرهنگی هستیم زیرا تا فرهنگ درست نشود با وجود صدها بازرس و ناظر، کار پیش نمی‌رود.

• مجلس برای مسکن چه اقدامی کرده است؟

من به جای وزیری که افتخارش این بود که یک مسکن هم در دوران وزارت خود نساخته، شرمنده‌ام و به همراه سه تن از نمایندگان در استیضاح آقای آخوندی در مجلس صحبت کردیم که باعث شد وی دیگر شهردار تهران نشود.

مسئول تأمین مسکن برای مردم دولت است اما مجلس گفت آخوندی توان ندارد کسی دیگری هم که آمد اقدام کارآمدی نداشت.

یکی از طرح‌های مجلس یازدهم اجرای «مالیات بر خانه‌های خالی» بود که اثر مستقیم روی کاهش قیمت مسکن و بخصوص کاهش اجازه بهای خانه خواهد داشت؛ مقاومت‌های زیادی برای مصوب نشدن این طرح شد اما مصوب و ابلاغ شد و در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد.

• آیا قیمت کالاها و مسکن و زمین‌ها کاهش پیدا می‌کند؟

خودرو، زمین و ملک حباب و تورم غیرقابل دفاع دارند و قیمت آن‌ها می‌تواند کاهش پیدا کند؛ دولت مردمی، دلسوز و انقلابی می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد.

«مرگ بر آمریکا» مسئولان دو تابعیتی را می‌ترساند

• بسیاری از کارشناسان از وجود جاسوس‌هایی در بدنه دولت خبر می‌دهند آیا اقدامی علیه آنان می‌شود؟

بله آقای کریمی قدوسی این پرونده را حلاجی کرده‌اند؛ من هم طرحی را با عنوان «ممنوعیت اعزام مسئولان عالی رتبه نظام به خارج از کشور» ارائه دادم که در مرحله ثبت است و با تصویب آن فرزندان مسئولان عالی رتبه نظام، حق رفتن به کشورهای پیشرفته را ندارند.

اما یکی از اعضای هیئت رپیسه مجوز نداد که این طرح اعلام وصول شود در صورتی که این طرح با فوریت خیلی زود تصویب می‌شد.

دو تابعیتی‌ها در نظام رخنه کردند یک نماینده خانمی در مجلس قبل به من گفت دیگر مرگ بر آمریکا نگویید بیچاره‌مان کردید؛ چنین تفکری دارند.

دولت نباید در بورس دخالت داشته باشد

• برنامه دولت برای بورس چیست؟ چرا مصوبات اجرا نمی‌شود؟

آقای قالیباف برای بورس برنامه دارد؛ یکی از اقدامات ایشان این بود که رئیس سازمان بورس را برکنار کرد.

ما جلساتی به این منظور داریم اما نقش دولت در سازمان بورس غیرقابل دفاع است.

بورس سازمانی است که باید پول‌ها را از مردم بگیرد و مدیریت کند لذا دولت نباید در سازمان بورس دخالت داشته باشد و اشکال اصلی اینجاست که دولت در این سازمان نقش دارد.

• آیا وضع بورس بهتر می‌شود؟

 بعید می‌دانم در این دولت وضعیت بورس بهتر شود مگر شگرد تبلیغاتی برای انتخابات باشد؛ شاید در دولت بعد درست شود.

• آیا برای فرزند سوم به بعد مشوقی به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد؟

در قانون ۱۴۰۰ این قضیه مطرح شده است که اگر توسط شورای نگهبان تصویب شود مشوق‌هایی برای فرزند سوم به بعد برای خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود.

• جریان‌هایی می‌گویند که دولتمردان بدون اجازه رهبری حتی نمی‌توانند آب بخورند نظر شما چیست؟

دروغ می‌گویند؛ این حرف دروغ و تهمت به رهبری است؛ دولت مستقل است و این حرف‌ها برای منحرف کردن ذهن‌ها بیان می‌شود.

مسئول درآمد و مسئول هزینه کرد درآمدها در کشور دولت است و رهبر هیچ نقشی در این خصوص ندارد.

هزینه نهادهای زیر نظر رهبری کمتر از پنج درصد بودجه کل کشور است؛ ۹۵ درصد بودجه کشور دراختیار دولت است و حتی هزینه کرد برای این پنج درصد هم با اجازه دولت است.

هر اقدامی بخواهند انجام می‌دهند؛ به عنوان مثال به حساب برخی طلاب دو ماه مانده به انتخابات پول واریز می‌کنند و با پیامک اعلام می‌کنند که دولت این اقدام را انجام داده است.

فقط هیئت امنای صندوق توسعه ملی بدون اجازه رهبری نمی‌توانند از آن برداشت کنند زیرا رهبری تدبیری داشتند که هر کس رئیس جمهور شود باید از فروش نفت، ۱۴ و نیم درصد را برای توسعه مراکز نفتی، بخشی را برای مناطق محروم و ۲۰ درصد را برای نسل‌های آینده در صندوق ذخیره کند که اگر روزی نفت تمام شد نسل‌های بعدی از آن استفاده کنند.

چرا مجلس با ستاد کرونا برخورد نمی‌کند؟ چرا این ستاد منفعل عمل می‌کند؟ چرا در مقابل موش آزمایشگاهی کردن مردم توسط سازمان بهداشت جهانی سر تعظیم فرود آوردند اما نسبت به گفته کارشناسان داخلی و طب سنتی بی‌اعتقاد هستند؟

ما بسیاری از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را قبول نداریم و اعتقاد داریم در اصل ایجاد این ستاد اشکال است و از ابتدا خواستار بودیم که نماینده‌ای از مجلس هم باید در این ستاد حضور داشته باشد اما در این شرایط واقعاً وقت برخی از اقدامات نیست وضعیت جامعه امروز مانند قصه مادر و نامادری است وقتی پای نجات فرزند در میان باشد مادر گاهی مجبور است بگوید که من مادر فرزند نیستم.

همانگونه که امیرالمؤمنین استخوان در گلو داشتند، ما هم برخی حرف‌ها در دل داریم اما استیضاح چاره کار نیست امیدواریم که شخصیت انقلابی روی کار آید که کارها را درست کند.

دستکاری بودجه روال نادرست و نیازمند اصلاح است

• چرا جداول بودجه دستکاری شد؟

ما هم به این کار انتقاد داریم؛ من چند سال در کمیسیون تلفیق بودجه بودم؛ این مسئله در همه سال‌ها روال بوده است زمانی که تاجگردون و لاریجانی هم بودند خیلی مواقع با صحبت با آقای لاریجانی ارقامی تغییر می‌کرد لذا این غلط روال مشهور است و از سابق بر این بوده اما شیوه کار اشتباه است که نمایندگان باید این رویه را اصلاح کنند.

ما هم این اشکال را به آقای نادران داریم زیرا نباید این کار در مجلس یازدهم انجام می‌شد و جداول بودجه باید در مجلس می‌آمد.

این اتفاق خارج از روال قانون و صحن علنی رخ داده اما این تخلف هیئت رئیسه به دلیل منافع شخص و افراد خاص نبوده و به نفع دولت و انقلاب و برای مناطق محروم و سیل و خشکسالی‌ها و امثال این‌ها بوده و برای کنسرت و سفرهای خارجی مسئولان هزینه نشده است.

البته به دو طرف قضیه ایراد وارد است کسانی هم که امضا جمع‌آوری و با آن خوراک برای رسانه‌های معاند فراهم کردند اشتباه کردند زیرا می‌توانستند درخواست جلسه غیرعلنی مجلس را بدهند و قضیه را در خانواده مجلس حل کنند نباید برای موضوعی که مشکلی از مردم برطرف نمی‌کند دوست و دشمن را مطلع شوند.

• برای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی چه اقدامی کردید؟ گوجه را از ما به پایین‌ترین قیمت خریداری می‌کنند و گران می‌فروشند.

ما شرمنده‌ایم؛ یکی از اقدامات مجلس یازدهم در بحث قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بوده است.

تا پیش از این مجلس، دولت قیمت محصولات کشاورزی را تعیین می‌کرد که شاید از نظر فقهی هم معامله قابل دفاعی نبود زیرا کشاورز که مالک است باید قیمت تعیین می‌کرد؛ این مجلس در کمیسیون کشاورزی طرح «شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی» را ارائه داد که تبدیل به قانون و ابلاغ شد و ابتدا وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه قیمت را تعیین می‌کردند اما هم اکنون سه کشاورز و سه نفر از تشکل‌های کشاورزی هم عضو آن شدند و برای نخستین بار قیمت‌گذاری بر عهده ۹ نفر شده است.

گندمی که سال گذشته ۴۵۰۰ تومان توسط دولت قیمت‌گذاری شد امسال پنج هزار تومان در نظر گرفته شده که البته هنوز پذیرفته نشده و امکان دارد شش هزار تومان تصویب شود.

اما در خصوص گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و کشمش خیلی بد عمل شد؛ این مسائل در سال ۱۴۰۰ بسیار بهتر خواهد شد.

• قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند؟

زمانی که دلار ۳۵۰۰ بود لایحه تلفیق مجلس آمد و بعد از عید به ۴۵۰۰ رساندند پایه گران شدن آن گذاشته شد.

تا وقتی تیم اقتصادی دولت وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه است نمی‌توان این سؤال را پرسید که قیمت‌ها کاهش چشم گیری پیدا می‌کند.


  • نویسنده :
  • منبع :