19 دی: مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پزشکان ایرانی که در عراق خدمات درمانی ارائه داده‌اند را باید از خدمت در ایران محروم کنیم. این پزشکان احتمالا با ویزای خاصی به عنوان مسافر به عراق سفر کرده‌اند. وگرنه در شرایطی که سفر به کشورهای همسایه محدودیت دارد، این افراد چگونه و از چه کانالی ویزا دریافت کرده‌اند؟
داوود خوش‌شکن در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سفر پزشکان ایرانی به کشور عراق و ارائه خدمات به بیماران در همان کشور اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا و محدودیت رفت‌وآمد میان کشورها، شاهد کاهش چشمگیر گردشگر سلامت یا گردشگر درمانی به مشهد و ایران بوده‌ایم. همین موضوع سبب شده تا برخی از پزشکان برای ارائه خدمات به زائران عراقی به کشور عراق سفر کنند اما آسیب‌شناسی این قضیه به زمان کنونی باز نمی‌گردد.
وی افزود: سازمان حج و زیارت در زمان سفر زائران ایرانی به شهرهای زیارتی عراق و عربستان، یک درمانگاه ثابت برای ایرانیان در هر شهر احداث می‌کند. شهروندان عراقی و یا عربستانی که در هتل‌ها ودر روند ایاب و ذهاب ایرانیان همکاری داشتند، از خدمات رایگان درمانگاه‌های ایرانی نیز بهره می‌بردند؛ در کل باید گفت که ذهنیت خوبی از درمانگاه‌های ایرانی در کشورهای عراق و عربستان وجود دارد.
مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: پزشکان ایرانی در مدت سفر زائران ایرانی به عراق و عربستان با شهروندان آنجا نیز آشنا شده و ارتباط برقرار می‌کنند و برخی از این افراد اقدام به احداث درمانگاه در این کشور می‌کنند که با استقبال عراقی‌ها نیز همراه می‌شود.
خوش‌شکن ادامه داد: به دلیل سختی سفر و رفت‌وآمد بیماران خارجی در دوران شیوع کرونا به مشهد و ایران، برای شهروندان عراقی مقرون به صرفه‌تر است که در شهر و کشور خود از پزشکان ایرانی خدمات درمانی دریافت کنند. باوجود تعرفه بالای هزینه‌های درمان در عراق، پزشکان ایرانی نیز با پول رایج همان کشور هزینه خود را دریافت می‌کنند که نسبت به ویزیت بیماران خارجی در ایران سود بیشتری برای آنان به همراه دارد.
پزشکان ایرانی به دنبال بیماران خارجی!
وی عنوان کرد: محدودیت سفر گردشگران سلامت در ایام کرونا باعث افت شدید درآمد پزشکان در این حوزه شده، از همین رو طبیعی است که پزشکان خسارت دیده به دنبال راهکار باشند و به جای این که بیمار به سراغ آن‌ها بیاید، پزشکان به سراغ بیماران خارجی می‌روند. این موضوع باعث شده است بسیاری از افرادی که امکان سفر به عراق و عربستان را ندارند، اما در کنار صنعت گردشگری سلامت عواید فراوانی حاصل می‌کردند دچار خسارت شده و منتقد شدید سفر پزشکان ایرانی به عراق باشند.
مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بی‌قانونی در سفر پزشکان ایرانی به عراق، منتقدین را قانع نمی‌کند. باید در سطح وزارت بهداشت و گردشگری و همچنین در سطح استانداری راهکاری بیندیشند تا از تشدید این موضوع جلوگیری شود. اگر سفر پزشکان به کشورهای عرب تشدید شود، حتی پس از اپیدمی کرونا، پزشکان کماکان به ارائه خدمات درمانی در این کشورها ادامه خواهند داد. گردشگری سلامت در دنیا یک صنعت ارزآور و پردرآمد محسوب می‌شود اما به جای این که در ایران تقویت شود، تضعیف شده است.
خوش‌شکن در خصوص راهکار موجود جهت برخورد با این دست از پزشکان گفت: پزشکانی که برای ارائه خدمات درمانی به عراق سفر کرده‌اند، دولتی نیستند و در برخورد و نام بردن اسامی آنان محدودیت داریم. آن‌ها در بخش خصوصی فعالیت دارند که نظارت بر پزشکان بخش خصوصی نیز بر عهده سازمان نظام پزشکی است که در همین راستا آمادگی داریم با سازمان نظام پزشکی نشست مشترک برگزار کرده و حداقل پزشکانی را که در عراق خدمات درمانی ارائه داده‌اند را از خدمت در ایران محروم کنیم.
وی مدعی شد: این پزشکان احتمالا با ویزای خاصی به عنوان مسافر به عراق سفر کرده‌اند، در غیر این صورت در شرایطی که سفر به کشورهای همسایه محدودیت دارد، این افراد چگونه و از چه کانالی ویزا دریافت کرده‌اند؟ آیا وزارت بهداشت یا وزارت امور خارجه به آنان ویزا داده است؟ کسانی که به این افراد ویزا داده‌اند آیا می‌دانند که با سفر این پزشکان به عراق و ارائه خدمات درمانی در آنجا، صدها نفر در مشهد و ایران را از نان خوردن می‌اندازند؟

  • نویسنده :
  • منبع :