19 دی: محی الدین یاسین نخست وزیر مالزی از وضع قرنطینه سراسری در این کشور از اولین روز ماه ژوئن به دلیل افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به کرونا خبر داد.
به گزارش نشریه "نیکی آسیا" در بیانیه دفتر نخست وزیر مالزی آمده است: تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به استثنای خدمات ضروری مانند داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها به مدت دو هفته متوقف خواهد شد.  
در ادامه این بیانیه آمده است: اگر در طول مرحله اول قرنطینه، موارد ابتلا به کرونا کاهش یابد، محدودیت‌ها پس از ۱۴ روز کاهش خواهند یافت.  
حدود پنج ماه است که در مالزی وضعیت اضطراری کرونا اعلام شده است اما فعالیت‌های اقتصادی در این کشور ادامه داشته‌اند. این کشور پیش از این اجتماعات بزرگ را ممنوع کرده بود.  
مالزی با موج سوم کرونا مواجه شده و نظام سلامت این کشور بسیار تحت فشار قرار گرفته است. این کشور روز جمعه، ابتلای ۸ هزار و ۲۹۰ مورد جدید به کرونا و مرگ ۶۱ نفر بر اثر این بیماری در این کشور را تایید کرد.  
از ابتدای بحران کرونا تاکنون، بیش از ۵۵۰ هزار نفر در مالزی به کرونا مبتلا شده و ۲ هزار و ۵۵۲ نفر در این کشور قربانی این بیماری شده‌اند.  
دفتر نخست وزیر مالزی افزود: افزایش اخیر موارد ابتلای روزانه به کرونا یک روند به رو به افزایشی را نشان می‌دهد، ظرفیت بیمارستان‌ها در سراسر کشور برای درمان بیماران مبتلا در حال تکمیل است.  
با گسترش ویروس کرونا از نوع آفریقایی و هندی در مالزی، کارشناسان پیشبینی می‌کنند که موارد مرگ و میر در این کشور افزایش خواهد یافت.  
اقتصاد مالزی در سال ۲۰۲۰ حدود۵.۶ درصد و در سه ماه اول سال جاری۰.۵ درصد کوچک‌تر شده است. دولت محی الدین با یک کسری بودجه مواجه است که طبق تخمین‌ها در سال جاری ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل خواهد شد. دولت مالزی تاکنون یک هزینه ۸۲ میلیارد دلاری برای کاهش تاثیر کرونا به اقتصاد هزینه کرده است.  
دفتر نخست وزیر مالزی در بیانیه خود افزود که دولت برای افرادی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند کمک‌های مالی بیشتری درنظر خواهد گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :