19 دی: نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به همراه ۹ کشور دیگر از جمله روسیه و چین، همایش مجازی بررسی آثار تحریم و اقدامات قهریه یکجانبه بر مردم را در روز پنج‌شنبه برگزار می‌کند.
در دعوتنامه‌ای که برای همه نمایندگی‌های عضو سازمان ملل متحد ارسال شده، این همایش و اهداف آن اینگونه توضیح داده شده است:
«اقدامات قهریه یکجانبه به طور جدی توسعه اجتماعی- اقتصادی کشورهای در حال توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حق حیات و زندگی مناسب و معقول مردم این کشورها را به شدت نقض می‌کند. 
همزمان، اقدامات قهریه یکجانبه به شدت مانع تحقق حق بهداشت در کشورهای هدف و توانایی آنها در ارتقا و تضمین دسترسی به خدمات بهداشتی برای جمعیت خود می‌شود.
آنها همچنین ظرفیت خرید لوازم پزشکی حیاتی را با پیامدهای خاص برای زنان، کودکان، نوجوانان، سالمندان و افراد دارای معلولیت تضعیف می‌کنند. 
در بحبوحه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و اوضاع اقتصادی-اجتماعی بین‌المللی که در سراسر جهان ایجاد شده است، با وجود درخواست‌های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ۲۳ مارس ۲۰۲۰، دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۶ مارس ۲۰۲۰ و سایر مقامات و کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد این اقدامات کاهش نیافته بلکه بیشتر تقویت شده است. 
تحت شرایط فعلی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ که در آن باید روحیه همبستگی و همکاری بین‌المللی حاکم باشد، تأثیر اقدامات قهریه یکجانبه بدتر شده است.
در این زمینه، نمایندگی‌های دائمی ایران، روسیه، چین، ونزوئلا، بلاروس، بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه، سوریه و زیمبابوه در سازمان ملل متحد گرد هم آمده‌اند تا میزبان یک همایش مجازی با موضوع "تأثیر اقدامات قهریه یکجانبه بر سیستم‌های ملی بهداشت کشورهای در حال توسعه مورد هدف، به ویژه در مورد سلامتی و رفاه زنان، کودکان، افراد معلول و سایر اقشار آسیب پذیر "در ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ باشند.
هدف این همایش مجازی تقویت بیشتر تلاش‌های جمعی جامعه جهانی در پایان دادن به اقدامات قهریه یکجانبه و افزایش آگاهی در مورد تأثیر منفی این اقدامات بر حقوق بشر، به ویژه بر سلامت و رفاه زنان، کودکان و سایر اقشار آسیب‌پذیر اعلام شده است.»
  • نویسنده :
  • منبع :