19 دی: در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم ترتیب یافت از وضعیت نامطلوب گروه‌های هدف برای واکسیناسیون کرونا به عنوان یکی از مشکلات اصلی استان در مبارزه با ویروس کووید۱۹ یاد شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، بیان کرد: وضعیت قم از نظر ابتلا و بستری در مراکز درمانی نزولی است و تعداد بستری های کرونایی به کمتر از ۲۰۰ تن رسیده است.

محمدرضا قدیر اضافه کرد: تاکنون ۴۷ هزار دز واکسن در این استان تزریق شده است و به زودی دو مرکز دیگر برای تزریق واکسن در قم فعال می شود.

به گفته وی، میانگین تزریق واکسن در قم ۵۷ درصد است و باید برای رغبت بیشتر مردم مبحث اقناع سازی توسط نهادهای فرهنگی و رسانه ای با جدیت بیشتری دنبال شود.

قدیر اظهار داشت: قم هم اکنون از نظر ابتلا، بستری و فوتی های کرونایی در جایگاه بیست و سوم کشوری قرار گرفته است و تعداد بیماران بدحال به کمتر از ۵۰ تن رسیده است.

قم از پیک کرونا خارج نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه، خاطرنشان کرد: استان قم هنوز از پیک چهارم کرونا خارج نشده و به وضعیت زمستان سال گذشته بازنگشته است.

سیامک محبی ادامه داد: با روند کنونی ابتلا پیش بینی می شود استان قم طی هفته آینده از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد تغییر شرایط بدهد.

به گفته وی، یک هزار و ۶۰۵ تن طی هفته گذشته در این استان به کرونا مبتلا شده اند و حدود ۶ هزار و ۳۰۰ تست کرونا انجام شده است.

رییس مرکز بهداشت قم ابراز داشت: در طرح شهید سلیمانی ۳ هزار و ۷۰۰ مورد تست کرونا در قم انجام گرفته است و افراد مشکوک رهگیری شده اند.

محبی اظهار کرد: مرکز خودرویی واکسیناسیون کرونا در بلوار سردار شهید قاسم سلیمانی راه اندازی شده اما به دلیل عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کافی استقبال از این مرکز بسیار ناچیز است.

وی افزود: وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نسبت به گذشته بسیار مطلوب تر و رو به افزایش است.

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به روند رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم، بیان کرد: میزان استفاده از ماسک در قم حدود ۷۰ درصد است.

مجوزی برای استخراج رمز ارزها در قم صادر نشده است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم نیز بیان کرد: ۶۷۰ مگاوات سهم ابلاغی قم در هفته گذشته بود که بدلیل رعایت کامل این پیک شاهد خاموشی برق در بخش خانگی نبودیم.

مهدی آهنین پنجه اظهار کرد: اگر در دو شهرک صنعتی شکوهیه و محمودآباد روزانه ۴۹ مگاوات صرفه جویی بعمل آید از خاموشی در بخش صنعت خودداری خواهد شد.

به گفته وی، در بخش کشاورزی قم روزانه ۴ ساعت خاموشی پیش بینی شده است اما طی هفته گذشته نیز میزان خاموشی ها کمتر از این مقدار بوده است.

آهنین پنجه یادآور شد: در صورتی که در بخش کشاورزی تجیهزات بهره برداری از چاه های کشاورزی به روز و استاندارد باشد در میزان مصرف برق با صرفه جویی قابل ملاحظه ای همراه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم اظهار داشت: در بخش ادارات در تمام کشور مشکل وجود دارد و دستگاه های اجرایی نتوانستند انتظارات مورد نظر را در صرفه جویی در مصرف برق را برآورده کنند.

وی یادآور شد: در استان قم تاکنون هیچ مجوزی برای استخراج رمزارزها صادر نشده و هیچ گونه سهمیه ای برای استخراخ رمز ارزها تخصیص نیافته است.

تغییر ساعت ادارات قم از هفته آینده

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در بخشی از این جلسه، اظهار داشت: تمام دستگاه های اجرایی قم باید بعد از ساعت ۱۳ تمام تجیهزات سرمایشی خود را مدیریت یا بصورت کامل خاموش کنند.

محمدرضا گروسی با اشاره به پیشنهاد تغییر یا کاهش ساعت کاری ادارات برای صرفه جویی در مصرف برق، ادامه داد: از روز دوشنبه هفته آینده ساعت کاری ادارات قم از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ تغییر پیدا خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در بخشی از این جلسه، خاطرنشان کرد: با موافقت مرکز بهداشت استان، نماز جمعه این هفته در شهر قم برگزار می شود.

یونس عالی پور ادامه داد: به جز شهرک پردیسان و مشکلات بهداشتی مصلی این شهر، نماز جمعه در شهر قم و سایر شهرستان ها و شهرهای تابعه اقامه خواهد شد اما نباید برگزاری این مراسم عبادی و سیاسی بیشتر از یک ساعت به طول بکشد.

وی همچنین یادآور شد: برای مدیریت مصرف برق در بخش اماکن مذهبی جلسات مستمر و موثری با مسئولان این مراکز انجام گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در ادامه بیان کرد: بدلیل حساسیت های موجود در بخش کشاورزی باید مدیریت مصرف برق و خاموشی با دقت نظر کامل اعمال گردد.

عباس پورمیدانی ادامه داد: در استان قم حدود ۵۰ چاه مهم کشاورزی و بهمراه تعدادی از حوضچه های شیلات و گلخانه ها در صورت قطعی برق با خسارت عینی روبه رو می شوند.
  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا