19 دی: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم از بازگشت استان به روال عادی واکسیناسیون کووید۱۹ از هفته آینده و بر اساس تأمین دز دوم واکسن های وارداتی و همچنین توزیع قریب الوقوع واکسن ملی خبر داد.
به گزارش معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، دکترسیامک محبی  با اشاره به مشکلاتی که برای واردات واکسن های خارجی به کشور در هفته های اخیر پیش آمده بود بیان کرد: خوشبختانه دز دوم برخی واکسن های مورد نیاز به دست ما رسیده است و برخی دیگر نیز به زودی توزیع خواهد شد.

وی با ابراز خرسندی از اعلام اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره کسب مجوّز واکسن ایرانی کوو برکت خاطر نشان کرد: امیدواریم توزیع قریب الوقوع واکسن ملی در همه استان های کشور و بویژه در استان قم سبب ترغیب بیشتر هموطنان و افراد اولویت دار به واکسیناسیون باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم همچنین افزود: در روزهای اخیر، واکسیناسیون کرونا در استان قم کاهش داشت، اما هیچ گاه به صفر نرسید.

محبی درباره ۴ نوع واکسن وارداتی افزود: واکسن بهارات هندوستان تنها در یک نوبت به استان قم تخصیص یافت که همان تعداد دز در دو نوبت به افراد فراخوان شده اولویت دار تزریق شد.

وی ادامه داد: واکسن آسترازنکا کره جنوبی هم در حالی به برخی هم استانی های بیش از ۷۰ سال تزریق شد که ذخیره ای از آن را در استان برای تزریق دز دوم نگهداری کردیم تا واکسیناسیون دز دوم آن طبق زمان بندی سه ماهه برای این افراد انجام شود، بنابراین نگرانی خاصی درباره واکسن کره ای وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: بیشتر مشکلات اخیر درباره کمبود دز دوم واکسن های اسپوتنیک روسی و سینوفارم چینی بود، بویژه آن که دز دوم واکسن اسپوتنیک دقیقا مشابه دز اول نیست و باید از کشور روسیه وارد می شد که خوشبختانه در دو روز گذشته، یک هزار و ۷۰ دز از این واکسن مربوط به تزریق دوم وارد استان شده است و آماده تزریق آن به افرادی که دز اول را دریافت کرده اند هستیم.

محبی درباره واکسن سینوفازم نیز گفت: طبق شیوه نامه مربوط به این واکسن، دز دوم باید در فاصله ۴ تا ۶ هفته پس از دز نخست تزریق شود و از آن جا که فعلا حدود ۴ هفته از تزریق دز نخست این واکسن به افراد فراخوان شده در استان گذشته است، بنابراین فعلا مشکلی وجود ندارد، بویژه آن که واردات جدید این واکسن نیز انجام شده و به زودی محموله های جدیدی از آن در استان ها و از جمله استان قم توزیع خواهد شد.

وی با تصریح بر عدم اقبال برخی از هم استانی‌ها به تزریق واکسن‌های وارداتی ابراز امیدواری کرد با توزیع قریب الوقوع واکسن ایرانی، استقبال افراد فراخوان شده اولویت دار به انجام واکسیناسیون در استان بیشتر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در سخنان خود پایان اذعان کرد: إن شاء الله واکسیناسیون کووید۱۹ در استان از هفته آینده به روال عادی خود باز خواهد گشت تا نگرانی ها در این موضوع به حداقل برسد و بتوانیم گروه های سنّی دیگری را هم برای انجام واکسیناسیون فراخوان کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :