19 دی: در پایان دور ششم مذاکرات برجامی در وین کشورهای غربی اعلام کردند که تمایل دارند هرچه زودتر مذاکرات برجامی به نتیجه برسد. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم می‌گوید که اکنون زمان تصمیم‌گیری برای طرف‌های مقابل است.
مذاکرات وین در قالب نشست کمیسیون مشترک برجام به ‌منظور جمع‌بندی رایزنی‌های انجام‌شده در دور ششم مذاکرات، با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا در گرند هتل وین برگزار ‌شد. پس از پایان این نشست هیات‌ها برای مشورت های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگشتند.
مهم‌ترین مسائل مورد مذاکره در گفت‌وگوهای وین، لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای بازگشت آن کشور به برجام و همچنین گام‌های ایران برای بازگشت کامل به تعهداتش در برجام بوده که در چند دور مذاکرات، در کارگروه‌های مربوطه از لحاظ فنی بررسی شده‌ است.
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد، پیش از برگزاری ششمین نشست گفت که برخی از مسائل اصلی مورد اختلاف حل شده، برخی از این مسائل هنوز باقی‌مانده است ولی اکنون روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است.
 این دیپلمات ارشد کشورمان افزود که زمان برای تصمیم گیری طرف‌های مقابل ما فرا رسیده است، چون کاملا صحنه مذاکرات و توافق احتمالی روشن است و آنها باید تصمیمات خود را بگیرند. هیات‌ها به پایتخت‌هایشان برمی گردند، نه فقط برای مشورت های بیشتر بلکه برای تصمیم گیری. بر اساس اظهارات عراقچی در این دور پیشرفت‌های خوبی به دست آمده و طرفهای مذاکره کننده الان از همیشه به یک توافق نزدیکتر هستند با این حال به زعم عراقچی پرکردن فاصله باقی مانده تا توافق کار آسانی نیست.
به نظر می رسد که گفت‌گوها وارد فاز تازه و جدی تری شده است که نیازمند برخی تصمیمات اساسی و مهم است. در وین اغلب کشورها مایلند تا هرچه سریع تر اوضاع به نفع احیای برجام پیش برود. چون طولانی‌تر شدن زمان مذاکرات تنها وضعیت را پیچیده‌تر کرده و مشکلات تازه ای را به روند آغاز شده اضافه می‌کند.
منابع غربی اعلام کرده اند که مذاکرات وین برای احیای برجام، نمی‌تواند بدون محدویت ادامه یابد. این منابع که نام آنها قاش نشده به خبرگزاری رویترز گفتند که وقفه ایجاد شده با نتیجه انتخابات ایران ارتباط داشته و ممکن است تا ده روز نیز طول بکشد.
گفتنی است دیپلمات‌های سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس پس از نشست کمیسیون مشترک در یادداشتی که به خبرنگاران دادند، تاکید کردند که زمان به نفع هیچ کس نیست؛ این مذاکرت نباید بی نتیجه بمانند و افزودند که هنوز سخت ترین مسائل حل نشده باقی مانده اند. شبکه سی. ان. بی. سی به نقل از این دیپلمات‌ها نوشت: هیات‌ها به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند تا با مقامات کشورهای‌ خود مشورت کنند.
 دیپلماتهای اروپایی از تمامی طرف ها خواستند به وین بازگردند و آماده رسیدن به یک توافق باشند.
عراقچی در نشست پایانی دور ششم از مذاکرات با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته بویژه در مورد پیش نویس متون مذاکراتی، گفت که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیری های جدی در پایتخت ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است. وی از طرف های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام، با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند. عراقچی با تاکید براینکه بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، گفت: برخی مسائل کلیدی باید توسط مراجع تصمیم‌گیر در کشورها مورد تصمیم‌گیری واقع شود.
 این دیپلمات ارشد کشورها یادآورشد: تا الان مسیر زیادی طی شده است با این حال مسیر باقیمانده مسیر ساده‌ای نخواهد بود. در واقع اگر طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را بگیرند می‌توان به یک توافق مورد خواست و مطلوب ما خواهد بود، رسید
عراقچی در خصوص درخواست ضمانت کتبی از آمریکا اظهار کرد: ما نیازمند این هستیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد که آنچه که دولت گذشته آمریکا انجام داده از جمله اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج از برجام، مجدداً رخ نخواهد داد. این خواسته طبیعی ماست و طبعاً بدون اینکه چنین تضمینی ارائه شود بازگشت به برجام برای ما مقدور نیست و این یکی از مباحث جدی ما در مذاکرات بوده است. به جاهایی در این خصوص رسیده‌ایم ولی این موضوع از جمله مواردی است که باید بیشتر روی آن کار کنیم.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز دیروز در توییتی درباره برجام نوشت: تصمیم گرفته شد که وقفه‌ای ایجاد شود تا به مشارکت‌کنندگان اجازه دهد با پایتخت‌هایشان درخصوص آمادگی برای آنچه که قرار است دور نهایی مذاکرات باشد، مشورت کنند.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محدود شدن دسترسی این نهاد به تأسیسات هسته‌ای ایران خبر داده است. او گفت که توافق میان آژانس و ایران یک راه‌حل دائمی و پایدار نیست.
طبق توافق ایران و آژانس تا روز پنج‌شنبه ۳ تیر اطلاعات مربوط به فعالیت در سایت‌های هسته‌ای خود را در دوربین‌های نظارتی باید حفظ کند. تهران هشدار داده که بعد از مهلت توافق شده، این داده‌ها را پاک خواهد کرد.
انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجامی وین، در این زمینه ابراز امیدواری کرد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق برسند. او افزود که امیدوار است ایران و آژانس به اتفاق‌نظر برسند و توافق نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران که ۲۴ ژوئن به پایان می‌رسد، بار دیگر تمدید شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا