19 دی: رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: ما تا پایان پاییز می‌توانیم واکسن کشور را تأمین کنیم.
محمد مخبر امروز سه شنبه در حاشیه بازدید رییس مجلس شورای اسلامی از شهرک دارویی برکت و خطوط تولید صنعتی و نیمه‌صنعتی واکسن کووایران برکت اظهار داشت: پس از تأمین کامل نیاز داخل، قدرت صادراتش را خواهیم داشت ، البته بارها گفته‌ایم تا زمانی که حتی یک نفر در کشور هنوز واکسن نزده باشد، واکسنی را صادر نخواهیم کرد.
وی گفت: امروزه واکسن در دنیا صرفا یک ابزار پیشگیری از کرونا نیست؛ باید توجه داشت که ۱۶ میلیارد دوز واکسن در دنیا نیاز است و کل ظرفیت تولید جهان ۳.۵ میلیارد دوز است، تقریبا ۸۰ درصد واکسن تولیدی دنیا در هشت کشور تزریق می‌شود و  عمده کشورها از واکسن محرومند.
مخبر با عنوان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام هیچ مأموریت خاصی درخصوص کرونا نداشت اما پس از شیوع ویروس کرونا با احساس تکلیف اقدام به تولید تجهیزات پزشکی و دارویی و البته واکسن کرونا کرد اظهار داشت:  ظرف دو تا سه ماه پس از شیوع کرونا دیگر کمبود ماسک و ونتیلاتور و فاویپیراویر نداشتیم و قیمت رمدسیویر که در بازار سیاه اوج گرفته بود، در مجموعه دارویی برکت با قیمت مناسب تولید و توسط وزارت بهداشت توزیع شد.
وی تصریح کرد: در بحث واکسن نیز ظرفیت نخبگانی کشور را بسیج و از ۶ مسیر واکسن را دنبال کردیم. روش‌های ویروس غیرفعال، DNA ، mRna، سابیونیت و ...را دنبال کردیم و یک روش اختصاصی که سلول مزانشیم است را نیز برای اولین‌بار پیگیری و درمراحل آزمایشگاهی آن را تولید کردیم.
وی با بیان این که رویکرد ستاد اجرایی فرمان امام اقتصادی نیست ادامه داد: ما در توزیع و قیمت‌گذاری واکسن هیچ دخالتی نداریم و این امر برعهده وزارت بهداشت خواهد بود. 

  • نویسنده :
  • منبع :