19 دی: عضو هیئت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت:‌ عراق در ازای 16 میلیون دز واکسن کواکس، 115 میلیون فرانک سوییس معادل 125 میلیون دلار پرداخت کرده است. قاعدتا از این پس عراقی‌ها می‌توانند از محل پول ایران در این کشور پول پرداخت کنند تا بتوانیم واکسن وارد کنیم.
سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اظهارات وزیر نیرو مبنی بر واردات 16 میلیون دز واکسن کواکس از محل پول‌های ایران در عراق اظهار کرد: این میزان واکسن سهمیه ما در کواکس بوده که از یک سال قبل باید پرداخت می‌کردیم اما به علت تحریم‌های آمریکا این اتفاق رخ نمی‌داد. در چند مدت اخیر که آمریکایی‌ها تحریم‌های مربوط به کرونا را لغو کردند، عراقی‌ها توانستند از محل پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور پول واکسن را پرداخت کنند.
وی افزود:‌ عراق در ازای این واکسن‌ها 115 میلیون فرانک سوییس معادل 125 میلیون دلار پرداخت کرده است. قاعدتا از این پس عراقی‌ها می‌توانند از محل پول ایران در این کشور پول پرداخت کنند تا بتوانیم واکسن وارد کنیم. طبق قاعده الان که توافق شده دیگر باید بتوانیم پول 60 میلیون دز واکسن اسپوتنیک روسیه را نیز از این محل پرداخت کنیم، فکر می‌کنم دیگر برای پرداخت پول مانعی وجود نداشته باشد.
عضو هیئت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت باقی پول‌های ایران در عراق گفت: در مورد بقیه پول‌های ایران در عراق نیز مبادلات ادامه دارد و در ازای بخشی از آن در حال دریافت کالا هستیم. اما قاعدتا این پرداخت‌ها تاثیر چندانی بر حجم بدهی عراق به ایران نمی‌گذارد. 125 میلیون دلار تنها پول دو هفته صادرات گاز و برق ایران به عراق است و پول کلانی نیست. اما همین که راهی باز شده این امیدواری را ایجاد می‌کند که واکسن وارد شود تا مشکلات و نگرانی‌های مردم برطرف شود و حجم بدهی هم بیشتر نشود.
وی همچنین در خصوص ابراز تمایل عراق برای خرید گاز بیشتر از ایران بیان کرد: همین که عراقی‌ها توانستند این پرداخت را انجام دهند نشان می‌دهد که دلیلی برای اینکه عراقی‌ها نخواهند پول ایران را پرداخت کنند وجود ندارد. باید برای صادرات گاز زمان‌بندی صورت بگیرد، الان که تابستان است ما مازاد گاز داریم، عراقی‌ها هم به خاطر مشکل برق و خاموشی به شدت به گاز نیاز دارند اگر توافقی صورت بگیرد قطعا به نفع دو طرف است.

  • نویسنده :
  • منبع :