19 دی: نتایج یک مطالعه نشان می دهد یک داروی کووید-۱۹ که از ترکیب دو نوع آنتی بادی ساخته شده است، علیه گونه‌های به شدت مسری ویروس کرونا موثر است.
به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان در این مطالعه که بر روی موش و همستر انجام شد، متوجه شدند ترکیب دو آنتی بادی از سه آنتی بادی ساخته شده توسط شرکت هایEli Lilly & Co  ، Regeneron یا Vir Biotechnology، در خنثی سازی گونه های به شدت مسری ویروس کرونا که برای اولین بار در انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و هند کشف شدند، موثر بودند.
از آنتی بادی ها برای درمان موارد ابتلا به کووید-۱۹ استفاده می شود، اغلب در اوایل روند همه گیری کرونا از این رویه درمانی استفاده می شد. اکنون یافته های این مطالعه نشان می دهد که داروهای ساخته شده از دو آنتی بادی در خنثی کردن گونه هایی که توانایی ایجاد شیوع را دارند، بسیار موثر هستند.
محققان در این مطالعه که در مجله Nature منتشر شده است، درمان های ترکیبی مجاز اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا را که توسط شرکت های داروسازی Regeneron و Eli Lilly ساخته شده و نیز یک درمان تک آنتی بادی به نام sotrovimab  را که توسط شرکت های داروسازی Vir Biotechnology و GlaxoSmithKline ساخته شده است،  مورد بررسی قرار دادند. 
آنها همچنین آنتی بادی هایی را که در حال حاضر توسط شرکت های AbbVie Inc، Vir و AstraZeneca در آزمایش های بالینی قرار دارند، ارزیابی کردند.
آنتی بادی های مونوکلونال (یا تک دودمانی) پروتئین های ساخته شده در آزمایشگاه هستند که نحوه مبارزه سیستم ایمنی بدن  را با ویروس هایی مانند ویروس کرونا تقلید می کند. در این مطالعه آنتی بادی های مونوکال در برابر گونه Alpha Kent ویروس کرونا که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شد، گونه Beta ویروس کرونا که برای اولین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شد،  گونه برزیلی این ویروس به نام Gamma و نیز گونه هندی ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گرفت.  
همه این گونه ها از جهش هایی در ژن ایجاد کننده پروتئین اسپایک که ویروس کرونا از آن برای ورود و آلوده شدن سلول ها استفاده می کند، برخوردار بودند. موش ها و همسترها یک روز قبل از آلوده شدن به ویروس، با آنتی بادی - به صورت منفرد و به صورت ترکیبی - تحت درمان قرار گرفتند.
نتایج این مطالعه نشان داد ارائه آنتی بادی ها به صورت منفرد توانایی کمی در خنثی سازی انواع این ویروس دارد، اما ترکیب آنها از اکثر حیوانات در برابر بیماری کرونا محافظت می کند. همچنین حیواناتی که به صورت منفرد آنتی بادی دریافت کرده بودند، دست کم  ۱۵ درصد از وزن خود را در مدت ۶ روز از دست دادند، التهاب ریه و مقادیر زیادی RNA ویروسی در بینی و گلو داشتند، اما حیواناتی که ترکیبی از آنتی بادی ها را دریافت کرده بودند نه تنها وزن خود را از دست ندادند، بلکه التهاب ریه نیز نداشتند و مقدار کمی RNA ویروسی در بینی و گلوی خود داشتند.  
دکتر «جاکو بُن» استادیار پزشکی، میکروب شناسی مولکولی و آسیب شناسی و ایمونولوژی گفت: به نظر می رسد درمان ترکیبی دو آنتی بادی از پیدایش گونه های مقاوم جلوگیری می کند. برخی درمان های منفرد باعث ایجاد مقاومت می شوند، اما درمان ترکیبی هرگز این مقاومت را ایجاد نمی کند.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.
علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس، کوبا و آمریکا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

  • نویسنده :
  • منبع :