۱۹ دی: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم گفت: با برپایی کلاس‌های آموزش حقوقی و قضایی به نیروهای مسلح، شاهد کاهش ۱۴ درصدی ورودی پرونده‌ها به سازمان قضایی نیروهای مسلح در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بودیم.
حسین صیدی در نشت خبری که امروز پنج‌شنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در دفتر سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم برگزار شد، گفت: در اجرای اصل ۱۷۲ قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی، سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان بخشی از قوه قضائیه جهت رسیدگی به شکایات نیروی انتظامی تشکیل و دو مأموریت مهم در نیروهای مسلح را عهده دار شد.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به جرائم نیروهای مسلح از طریق دادگاه‌ها و دادسرای نظامی و رسیدگی به تخلفات انضباطی نیروهای مسلح دو مأموریت سازمان قضایی است، گفت: این سازمان به منظور حفظ حقوق عامه و رعایت حقوق شهروندی در راستای ارتقای آگاهی و قانونمندی نیروهای مسلح بخصوص نیروی انتظامی، کلاس‌های آگاه‌سازی و جلسات قضایی و کلاس‌های آموزشی را برگزار کرده است.

وی افزود: با برپایی کلاس‌های آموزش حقوقی و قضایی به نیروهای مسلح، در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، شاهد کاهش ۱۴ درصدی ورودی پرونده‌ها به سازمان قضایی نیروهای مسلح بودیم و ۱۰۰ درصد پرونده‌ها در سال ۹۹، مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم ادامه داد: در سال ۹۹، بیش از ۵۰ مورد بازرسی از بازداشتگاه‌ها، تحت نظرگاه‌ها، اداره کل زندان و بازرسی و قضایی یگان‌های نظامی و انتظامی استان در راستای حفظ حقوق شهروندی و نظارت بر حفظ حقوق عامه انجام شد.

حتی یک مورد بازداشت غیرقانونی در قم نداریم

وی تأکید کرد: در تمام بازرسی‌ها و بازدیدهایی که بنده و دادستان قم به صورت سرزده و حتی خارج از وقت اداری از بازداشتگاه‌های قم و اداره زندان و تمام تحت نظرگاه‌ها داشتیم حتی به یک مورد شکایت از بازداشت غیرقانونی که منجر به تشکیل پرونده و صدور حکم محکومیت شود برخورد نکردیم که این دستاورد بسیار مهمی است زیرا پیشتر برخی تا ۴۸ ساعت در بازداشت بودند و حتی خانواده وی مطلع نبودند؛ با حضور فعال همکاران قضایی در صحنه، هم اکنون چنین مواردی را نداریم.

وی در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندانیان با توجه به وضعیت کرونا در کشور گفت: استفاده از مجازات جایگزین حبس از قبیل تعویق رسیدگی به جرم، تعلیق مجازات حبس با خدمت، آزادی مشروط، تخفیف مجازات و مرخصی پایان محکومیت در این مدت با قوت اجرا شده است.

رسیدگی به ۷۵ درصد پرونده‌های سنگین در سازمان قضایی

صیدی گفت: در سازمان قضایی بیش از ۷۵ درصد از پرونده‌های دادگاه نظامی سطح یک شامل پرونده‌های مهم و سنگین که محکومین یا وکلای آنان تقاضای فرجام خواهی از دیوان عالی کشور داشتند رسیدگی شده که مورد تأیید دیوان قرار گرفته است.

وی در خصوص نظارت و پیگیری مشکلات زندان و مددجویان، گفت: دادیار ناظر زندان از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح هفته‌ای یک‌بار، دادستان دو هفته یک بار و بنده سه ماه یک بار از زندان‌ها سرکشی می‌کنیم و با افراد بازداشتی گفت‌وگو و به مشکلات آنان رسیدگی می‌کنیم و بنده در صورتی که جلسات دادگاه نداشته باشم هر روز ملاقات مردمی دارم.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات تشکیل «واحد ارشاد و معاونت قضایی» برای مردم است که یک فرد حقوقی را مسئول رسیدگی به تنظیم شکوائیه و آموزش مسائل حقوقی به مردم کردیم.

شرایط بازگشت به خدمت برای سربازان فراری مهیاست

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم در مورد سربازان فراری هم گفت: فراخوانی داده شد که طبق آن برای سربازان فراری که برای اتمام خدمت سربازی مراجعت کنند مجازات حبس در نظر نمی‌گیریم بلکه از نهادهای انفاقی استفاده می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در قانون برای سربازان فراری شش ماه زندان در نظر گرفته شده اما ما آنان را با ضمانت معتبری آزاد می‌کنیم و در طول باقی مانده خدمت، ماهی یک بار گزارش حضور سربازان در پادگان گرفته می‌شود تا خدمتشان تمام شود که با این اقدام مفید، افرادی آمدند و دوران خدمت خود را سپری کردند.

وی ادامه داد: راهکار دیگر برای نیروهای مسلح «حبس با خدمت» است که اگر کسی مرتکب جرمی بخصوص فرار از خدمت شود به جای زندان به یگان خدمت معرفی می‌شود و خدمت خود را به پایان می‌رساند.

صیدی با بیان اینکه هر فرد ذکور تا ۵۰ سالگی سرباز است و در صورت فرار از خدمت از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم است، افزود: نداشتن کارت پایان خدمت سبب می‌شود فرد نتواند گذرنامه و یا حتی یک تسهیلات بگیرد لذا ما با بهترین راهکارها آنان را به خدمت می‌گیریم.

وی افزود: کسانی که مرتکب غیبت و فرار از خدمت شدند در طرح «بازگشت به سنگر» برگردند سازمان قضایی آماده هر نوع کمک به آنان برای اتمام دوره سربازی است.

۵۰ درصد پرونده‌های سازمان قضایی به جرم فرار از خدمت است

وی در پاسخ به خبرنگار 19 دی مبنی بر اینکه چند پرونده فرار از خدمت سربازی دارید؟ گفت: آمار تعداد محرمانه است اما می‌توان گفت که بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های سازمان قضایی به جرم فرار از خدمت تشکیل می‌شود و بیشترین آمار تشکیل پرونده‌ها به همین دلیل است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا شرایط این‌قدر سخت است که این‌قدر فرار از خدمت دارید؟ گفت: خدمت در ایران نسبت به قبل از انقلاب بسیار راحت است و گاهی سخت‌ترین کار سرباز بردن یک پرونده از اتاقی به اتاق دیگر است؛ متأهلین هم در شهر خودشان خدمت می‌کنند و حداقل پایه حقوقی سربازان از ابتدای سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و مراکز حمایتی مانند کمیته امداد هم کمک می‌کنند و شرایط را برای این افراد مناسب می‌کنیم.

 وی در پاسخ به خبرنگار ما که آیا به دلیل بی‌عدالتی میان سربازان که برخی را در شرایط سخت قرار داده، آنان از خدمت فراری هستند؟ گفت: نه این افراد یا مشکلات خاص دارند یا انگیزه‌ای ندارند و یا فکر می‌کنند این مدت از عمرشان به هدر می‌رود در صورتی که این تصور غلطی است و خدمت به میهن وظیفه همه است.

پرونده‌های امنیتی در قم کمتر از دو درصد است

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ۱۹ دی که پرونده‌های امنیتی نیروهای مسلح چقدر هست؟ گفت: پرونده‌های امنیتی کمتر از دو درصد پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد آن‌ها هم امنیتی حاد نیست و بیشتر به دلیل وابستگی و عضویت در کانال‌های انحرافی است و هواداری از گروهک‌ها و مسائل امنیتی حاد مانند بمب گذاری، ترور و یا اقدامات خرابکارانه نداشتیم.

صیدی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ۱۹ دی که با افراد نظامی در قم که در سیاست دخالت می‌کنند تاکنون برخوردی داشتید؟ اظهار داشت: در جریان انتخابات اخیر به موجب ماده ۴۰ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح، شرکت نظامیان در مناقشه‌های سیاسی و انتخابات و تبلیغات له یا علیه گروه‌ها و نامزدها ممنوع است و مجازات حبس تا دو سال را دارد لذا سازمان قضایی ستاد «پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی» را با حضور فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح تشکیل داد با حضور مستمر قضات و سخنرانی و آگاه‌سازی پرسنل در طول انتخابات اخیر، کوچک‌ترین مشکلی نداشتیم و حتی یک پرونده هم تشکیل نشد.

اعمال مجازات جایگزین حبس برای ۸۰ درصد پرونده‌ها

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ۱۹ دی که چه تعداد مجازات جایگزین حبس در سال گذشته داشتید؟ اظهار داشت: برای ۸۰ درصد پرونده‌های جرائم سبک، از مجازات جایگزین حبس و اقدامات انفاق آمیز استفاده شد.

۵۰ درصد دادرسی‌ها الکترونیک انجام شد

وی در پاسخ به خبرنگار ما که در سال جاری چند درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیک انجام شده است؟ گفت: حدود ۵۰ درصد دادرسی‌های ما به صورت الکترونیک انجام شد تا از حضور افراد بازداشتی به سازمان قضایی خودداری شود.

رسیدگی به روز به ۵۰ درصد پرونده‌ها

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی به روز انجام می‌شود، اظهار داشت: پرونده‌هایی تحت عنوان «پرونده‌های همراه دار» داریم به عنوان مثال کسی فرار از خدمت داشته و همان روز مراجعه می‌کند یا دستگیر می‌شود ما پرونده وی را از دادسرا به دادگاه ارجاع می‌شود و رأی صادر می‌شود و نیازی به معرفی افراد به زندان نیست و از نهادهای انفاقی هم در این موارد استفاده می‌شود تا رسیدگی به سرعت انجام شود و منتهی به بازداشت افراد نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات کمک به افراد مؤثر و بدهکار داشتیم از طریق سازمان و خیران آزاد شدند و هم اکنون محکوم مالی به دلیل جرم خاص قضایی نداریم.

استقبال از بازدید خبرنگاران ار زندان‌های قم

با توجه به اینکه خبرنگاران قمی هنوز بازدیدی از زندان‌ها نداشتند وی از درخواست خبرنگار 19 دی مبنی بر برپایی یک برنامه‌ای با حضور خبرنگاران در زندان استقبال کرد و گفت: در خدمت خبرنگاران هستیم از نظر ما هیچ مانعی وجود ندارد ما زندانی امنیتی نداریم خیلی هم خوب است باید با سازمان مرکزی هماهنگ کنیم.

****

شهید آیت‌الله بهشتی اولین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و ۷۲ تن از یاران وی در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید که به همین مناسبت اول تا هفتم تیرماه هفته قوه قضاییه نام‌گذاری شده است.


  • نویسنده :
  • منبع :